Miron Milić na svojim je crtežima i duhovit, i erotičan, i ozbiljan, i mračan. Ima širok raspon interesa, crta prizore koji idu od direktnih političkih poruka, preko portreta ubojice s oružjem, do erotskog portreta “Tanje, koja ima 23 godine i junior art director je u jednoj dizajnerskoj firmi, te obožava Murter i romantične komedije s Hughom Grantom”... Većinom su to izmišljeni likovi, na nekim su portretima, pak, njegovi prijatelji. Ponekad kombinira crtež i tekst, tipa: “Izlazila je s tri dečka tijekom studija u Zagrebu. Sad živi u Ogulinu” ili “Bio je nevjerojatno bezobrazan čovjek”.
‘Stjerani u kut’
Miron Milić je i autor ilustracija za majice modne marke Ellesse, gdje je došao na preporuku dizajnera Maura Massarotta (Startasice). Kao polazište poslužile su mu fotografije iz 80-ih teniskog šampiona i playboya Guillerma Vilasa.
Bio je sudionikom Muzeja ulične umjetnosti u Dugavama, radio je etiketu za Božićno pivo, nedavno je imao izložbu “Stjerani u kut”, gdje je izložio prijeteće poruke preko portreta životinja...
I, jako dobro crta, za mnoge su mu teme potrebni tek olovka i papir.
Mnogo se od toga navedenog o umjetniku može saznati i odmah pri ulasku u atelje. Ovaj 31-godišnjak radi u zagrebačkoj Pierottijevoj ulici u sklopu niza ateljea mladih umjetnika u prostoru Medike.
Iako je tek nedavno ovdje došao, komunikativan umjetnik odmah se prilagodio, a interakcija mu odgovara: “Ovdje sam tri mjeseca i već svakoga poznajem. U prošlom sam ateljeu bio osam godina, upoznao sam jednu osobu u susjedstvu“.
Facebook za umjetnike
Dolazi u atelje u pratnji dva fox terrijera koji imaju deset godina, pa u ateljeu ima i pokoja igračka za njih.
Rođen je u Vinkovcima, odselili su još dok je bio dijete. Diplomirao je grafiku u klasi Miroslava Šuteja. Njegovi se radovi mogu pronaći i na stranici Wooloo.org , koja je, kako kaže, nešto poput Facebooka za umjetnike.
plus 5 pitanja
Oduvijek su me u umjetnosti privlačili basnoliki elementi
Zašto se ciklus zove “Stjerani u kut”? Tko su životinje na crtežima i zašto nam se prijete?
- Volim listati prirodoslovne enciklopedije i doslovno gutam dokumentarce o životinjama. Oduvijek su me u umjetnosti privlačili basnoliki elementi, životinje koje govore ljudskim jezikom. Prikazujem životinje koje su, iako moćne zbog nekih svojih karakteristika, zapravo stjerane u kut, kako je i naziv ciklusa. Većinom su to vrste koje izumiru. Riječ je, uglavnom, o dosta mračnom ciklusu. Na jednom je crtežu varan, najveći gušter na svijetu. Na drugoj vrsta žabe koja u sebi ima otrove koji mogu usmrtiti čovjeka. Tu su i hijene koje su, prema nekim predanjima, na proljeće u Indiji odnosile djecu, pa zato piše: “Vi ih odgajate, mi ih osakaćujemo...”
Često kombinirate crtež i riječi?
- Tekst je neka vrsta digresije na crtež. Upravo radim na tri portreta. Lik ispod kojeg piše “Muzika mu je značila mnogo” zapravo sam ja, ja sam bio taj “nerd” i muzika mi je bila i ostala jako bitna (u ateljeu slušamo etiopijski jazz, op. a). Drugi lik je ubojica, on je čisto zlo. A treći lik govori o mom odrastanju u Slavoniji. Dosta je slobodnih asocijacija.
Odrastanje u Slavoniji ostavilo je traga i na vašu umjetnost?
- Djetinjstva u Slavoniji i danas se rado sjećam. Prije nego što je počeo rat, igrao sam se najradije s Mastersima. Nabavljali smo ih u dutyju. Bio sam mali, za mene je rat značio da ne mogu više nabavljati figure kojima sam se rado igrao, i zato taj treći lik Mastersa na crtežu.
9Ne čudi me da imate monografiju Dürera u ateljeu. Koji su vam još uzori?
- Hogarth i općenito engleski karikaturisti s kraja 18. stoljeća. I Goya.
Brzo radite. Jedan cijeli blok iscrtan crtežima ispunili ste u samo jedan dan?
- Riječ je o projektu održanom u izložbenom prostoru Greta. Blokove su za nas napravili autori branda Lega-lega.
A onda smo se mi umjetnici svih generacija našli i crtali od jutra do mraka, po dogovoru. Krenuo sam sramežljivo, sa geološkim pojavama, a kasnije su došle i političke poruke, i one iz života, i hardcore. Tu je i, primjerice, autoportet po Harmsu kojeg obožavam, zatim portret čovjeka koji se srušio pred dućanom, pa mu je netko skinuo i ukrao cipelu, i tako dalje.