HEDONISTI

TOMISLAV KNEZOVIĆ 'Svugdje guram nos. Tip sam koji sve mora nadgledati, i u proizvodnji sam i u kancelariji, kao i u kreativnom dijelu posla'

    AUTOR:
    • Patricia Kiš

  • OBJAVLJENO:
  • 27.12.2017. u 10:41

Zagreb, 231117. Tomislav Knezovic, vlasnik trgovine namjestaja, Prostoria.
Foto: Neja Markicevic / CROPIX
Neja Markičević / CROPIX

Tomislav Knezović, vlasnik trgovine namještaja, Prostoria

Tomislav Knezović, vlasnik Prostorije, proglašen najboljim srednjim poduzetnikom, po ideji dizajnera iz grupe Numen/For Use proizveo je Trifidae, dosad najkompleksnije komade namještaja koji su izašli iz Prostorije: od početne su ideje prošle četiri godine. Francuski premijer Edouard Philippe, pisalo se o tome na jesen, svoje je uredske prostore opremio namještajem upravo iz njihove ponude, a riječ je o sivoj Combine sofi (Numen/For Use) i Monk foteljama (Grupa). Knezović zapošljava 160 ljudi. I jedan je od rijetkih ljudi od kojih sam u posljednje vrijeme imala prilike čuti da je u ovom trenutku upravo tamo gdje i želi biti. Supruga Sanja Knezović je arhitektica, ona je također oblikovala neke od dizajnerskih komada namještaja koje predstavlja Prostoria, možda je najpoznatija sofa Cloud. Knezović, student građevine, preko supruge se i dobrim dijelom zaljubio u ovaj posao.

Prodajni je dio Prostorije u centru Zagreba, namještaj proizvode u tvornici u Svetom Križu Začretje. Kako kaže, svaki je dan na obje adrese: “Naprosto sam tip koji mora sve nadgledati, i u proizvodnji sam, i u kancelariji, i u kreativnom dijelu posla, svugdje guram nos”.

Možda je i najponosniji na činjenicu da su prva domaća firma koja i izvan Hrvatske prodaje namještaj pod vlastitim imenom: ranije se, kaže, prodavao namještaj proizveden u Hrvatskoj, no ne pod imenom domaćeg proizvođača. Imaju namještaj od sedam, osam dizajnerskih grupa ili pojedinaca, od stranih autora zastupljeni su predmeti koje potpisuju Böttcher Henssler Kayser, ostalo je rad domaćih dizajnera, osim Grupe, Numena/ForUse, Sanje Knezović, najčešće surađuju s dizajnerima Redesign i Simonom Morasijem Piperčićem: “Nekako je najprirodnije krenuti od kuće, no zanima nas i suradnja sa stranim autorima”. Svojedobno su dobili i nagradu Red Dot za kvalitetu.

Potrebna su, kaže, golema ulaganja da bi proizvod koji imate uspio. Posao je to koji obuhvaća niz segmenata, od dobro produciranih kataloga do pažljivo planiranog nastupa na sajmovima (među dizajnerima koje su angažirali tijekom godina su i nagrađivani Hamper i Studio Bilić-Müller).

Upravo se vratio iz Züricha, gdje je Prostoria nastupila na jednom sajmu namještaja, no tri su salona koja nikada ne propuštaju: Salone del Mobile u Milanu, Maison&Objet u Parizu i IMM u Kölnu. “Osim, naravno, namještaja i dojmljivog vizualnog identiteta, na ovim je salonima važno i da imate dobru poziciju. A nju stječete kvalitetom i s godinama. Bitan je i kontinuitet. Neki proizvođači budu instant zvijezde, no onda brzo nestanu. Nama je trebalo više godina da dođemo do dobre pozicije”.

Osnovani su 2011. godine, u srpnju. “Kada smo počeli raditi, nismo imali ni jedan proizvod, niti jednog kupca.” Među prvim proizvodima nastala je sofa Revolve s potpisom dizajnerskog kolektiva Numen/ForUse i fotelja 3angle koju je napravio studio Grupa. Nalaze se na svim kontinentima, dobro se prodaju u Australiji, u Sidneyju i Melbourneu, na Bliskom i Dalekom istoku, u Americi, skandinavskim zemljama... Imaju više od pet stotina prodajnih salona. Među prodavanijim im je proizvodima stolica Poligon od Numen/ForUsea. Najnoviji su rad ovih dizajnera Trifidae, tri različite fotelje, no koje polaze iz zajedničkog ishodišta. Rad je pojašnjen na sljedeći način: “Zaokretanje triju osnovnih strukturalnih dijelova u korištenju asocira na otvaranje i zatvaranje cvjetnih pupoljaka. Ova osobina, zajedno s izrazitom trodijelnošću te zvjezdastom formom u perspektivnoj vizuri, inspirirala je botaničko ime”. Varijante su i u odnosu prema van, npr. postoji “introvertirana i zatvorena, formalno ekspresivna fotelja koja štiti korisnika od okoline” i “ona koja predstavlja manje rezerviranu, društvenu varijantu stolice”. Na stranicama se može pronaći i kako su namještajem opremili ljetnikovac u Švedskoj, hotel u Sloveniji, urede u Austriji, privatni stan u New Yorku... Dosta je i hrvatskih hotela koje su opremili na poziv domaćih arhitekata. “Arhitekti su nam velika podrška”, kaže Knezović. Na domaćem tržištu, dodaje, nastoje biti jeftiniji 20 posto. No, to su i dalje konkretne cijene: “Samo jedan od primjera je tkanina za stolicu koja može koštati sto eura, a može i tri. Pa je onda razlika i u kvaliteti pjene u unutrašnjosti. Primjera je čitav niz. Naravno, mi koristimo najkvalitetnije stvari. Ne može se raditi originalan dizajn, a da nije dobra kvaliteta, to naprosto ne bi imalo smisla”. Knezović također smatra da bi poduzetnici trebali više pažnje obratiti na kvalitetu materijala iz Hrvatske, npr. “švedski se parket reklamira da je napravljen od slovenskog hrasta”. Od stranih dizajnera, cijeni ona imena koja naginju artu, spominje Konstantina Grčića i Patriciju Urquiolu. Od klasika dizajna, cijeni ono što je radio Niko Kralj.

Tomislav Knezović počeo je s proizvodnjom pjenastih madraca, a početni kapital za novu firmu bio je 25 milijuna kuna. Prvo su se zvali Kvadar, sada Prostoria, što osim očitog značenja, ima i prijevod, “pro-storia”, odnosno za priču.

Planovi za budućnost? “Polako napredujemo, cilj nam biti firma koja će dugoročno trajati, nikad nas nije zanimao uspjeh preko noći”.

Izdvajamo