BOJAN ŠUMONJA

'Zadao sam si da moram izbaciti sliku svakih nekoliko dana, radio sam na normu'

    AUTOR:
    • Patricia Kiš

  • OBJAVLJENO:
  • 18.07.2019. u 16:24

Željko Puhovski / CROPIX

 

Buster Keaton u odijelu na stablu, ružičasti Pink Panter među mnoštvom ljudi koji su zabili glavu u pijesak, ovce, ronilac, bića iz noćnih mora, neki su od motiva koji se mogu pogledati na izložbi Bojana Šumonje od večeras u Umjetničkom paviljonu, a čiji je naziv “Omnibus: Skupna izložba jednog autora”.

Šumonja i inače slika različite motive i, kako kaže, jedna je od ideja izložbe da tko dođe u paviljon pomisli da je riječ o skupnoj izložbi. Umjetnici se, kažem mu, obično “furaju” na jedan stil, kod njega je ih je nekoliko različitih na jednoj izložbi. “Želio sam pokazati različite aspekte sebe i svojeg stvaralaštva”, kaže.

Na izložbi koja je podijeljena u pet poglavlja radio je posljednjih sedam mjeseci i svi su ovi radovi prvi put pred publikom. “Radio sam svakodnevno, koncentrirano, praktički od deset do deset. Ne možeš cijelo vrijeme slikati, ali postoji i onaj drugi dio procesa, promišljanje, skice, kompjutorske simulacije.

 

Naziv omnibus

Umjetnički paviljon je ogroman prostor. Čak sam si prvi put u životu zadao da moram izbaciti sliku svakih koliko dana, pa sam, hajdemo tako reći, radio na normu.”

Naziv izložbe “Omnibus” iz filmske je terminologije, a jedan je od glavnih protagonista, dakle, Buster Keaton. Tri se slike na kojima je ovaj glumac temelje na jednom filmu iz 30-ih godina u kojemu ga ganjaju ogromne kamene kugle, pa se popne i na drvo: “Film je snimljen izvanvremenski, mogao je nastati i jučer”.

Upečatljiv je rad, a u postavu stoji odmah pokraj Bustera Keatona s motivom ljudi koji zabijaju glave u pijesak. “Iz ciklusa je to kojeg sam nazvao Prevara, riječ je o fotografijama koje su pokradene s interneta i pretvorene u slikarski jezik. Naravno, nadograđene drugim filterom. Mogu se iščitavati na različite načine. Na prvu, to su ljudi koji ne žele znati što se događa oko njih pa zabiju glavu u pijesak, na neki način sindrom noja.

Imam i drugo objašnjenje, a to je povezanost s iscjeljujućom energijom majke zemlje, ekološki i angažirano. Danas postoje dvije osnovne strategije likovne scene. Jedna je gdje se život i umjetnost isprepliću, konceptualno, angažirano, druga je malo zafrkantska s nekim odmakom, tipa Damien Hirst ili Jeff Koons. Te dvije strategije nemaju vezu jedna s drugom, no danas spadaju među najradikalnije suvremene umjetničke tendencije.” Ciklusom Prevara tematizira pitanje kopije i originala.

 

Motiv ovce

“Taj ciklus problematizira svjetski kontekst, ali i lokalni, hrvatski, jer ovdje živim i radim. Popularno je lagati, varati, uzimati tuđe i predstavljati kao svoje, posvuda su lažne diplome, krađe, pronevjere. Razmišljao sam o tome kako bismo mogli te krađe, prevare, patentirati kao hrvatski suvenir. Volimo varati i to čine članovi zajednice koji se smatraju važnima. A danas ionako importiramo kulturu iz svijeta, prije je ipak bilo drugačije od Novih tendencija pa nadalje.”

Česti su motivi ovce, imaju li simboliku? “Može biti više čitanja. Ne bi bilo dobro, uostalom, da umjetnost odmah pruži stopostotnu informaciju, da pusti malo mjesta za interpretaciju gledatelja, inače bi bilo predosadno, banalno.” Dvije slike, nadodaje, s motivima ovce pojeli su mu termiti dok su bile u Americi, i za ovu su izložbu rekonstruirane ponovno.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo