STARIGRAD PAKLENICA FILM FESTIVAL

Festival u znaku glazbenih zvijezda - od Björk sve do Pussy Riot

Filmovi odabrani za ovogodišnje jubilarno izdanje iz različitih rakursa svjedoče o značaju i utjecaju pojedinih glazbenika

Za jubilarno, peto izdanje Starigrad Paklenica Film Festivala selektor Zoran Pezo odabrao je cjelovečernje dokumentarce o borbi Pussy Riot s Putinovom represijom, susretu Björk i Sir Davida Attenborougha, najvećoj afričkoj pjevačici Miriam Makebi, životnom putu Nenada Bacha, avanturama Bobby Bare Juniora, tajnici Beatlesa (Fredy), uličnim pjesnicima Dublina, portugalskoj jazz legendi Gualdinu i njegovom životu nakon moždanog udara te niz kratkih dokumentaraca, između ostalih i one o snimanju albuma Mateja Meštrovića u jednom zagorskom dvorcu, Gibonniju, lijeričarima i zdravičarima...

O kristalima i kitovima

Skoknete li na SPFF, možete pogledati i nisku makedonskih glazbenih dokumentraca, uljučivši i one o Kirilu Džajkovskom, Vlatku Stefanovskom, Mizaru i romskim reperima, dok će koncerte održati Koja & Trese, lupa, udara i TBF, a na dispoziciji su vam i izložba Ivice Propadala i promocija knjige Gorana Gajića “Hollywood And I”.

U širokom spektru glazbenih dokumentraca, “Mama Africa” Mike Kaurismakija o Miriam Makebi i “When Björk Met Attenborough” Louise Hooper predstavljaju dva dokumentarca o dvjema posve različitima, nepobitno velikim pjevačicama čija je društvena uloga bila posve drugačija, dočim “Pussy Riot: A Punk Prayer” Maksima Pozdorovkina i Mikea Lernera ukazuje koliko (punk) glazba i danas (u određenim društvima ili sistemima) može biti provokativna.

Na protestantski tolerantnom sjeveru Europe Björk se tako mogla, osmišljavajući album “Biophilia” (2011), upustiti u “interdisciplinarno istraživanje svemira i njegovih fizičkih sila, posebice onih u kojima se susreću glazba, priroda i tehnologija”, a onda potvrdu za svoju intuiciju potražiti kod znamenitog autora BBC-jevih prirodoslovnih dokumentaraca Sir Davida Attenborougha koji je, pak, ljubitelj glazbe.

Moram priznati da je dokumentarac u kojem Björk razgovara s Attenboroughom o kristalima, kitovima i ptičjem pjevu te prikazuje izradu instrumenata za potrebe njezinog albuma poput klatna koje zbog sile teže svira nešto nalik harfi, kreiranje novih notnih zapisa, “usviravanje” Tesline zavojnice i osmišljavanje edukativnih glazbenih programa za iPad koji su pratili “Biophiliju” bitno zanimljiviji od spomenutog albuma.

‘Mama Africa’

Finski redatelj iz klana Kaurismaki nije se morao toliko mučiti oko poante, snimajući film o životnom putu južnoafričke pjevačice Miriam Makeba, odmilja zvane Mama Africa. Uredan i pregledan, s obiljem arhivskih snimaka i razgovora s Makebinim bivšim supruzima poput južnoafričkog trubača Hugha Masakele i američkog borca za crnačka prava Stokely Carmichalea, glazbenicima i unucima, Kaurismaki je prilično dobro predočio put Miriam Makebe od pjevačice iz južnoafričke, rhythm & bluesom nadahnute djevojačke vokalne skupine The Skylarks do glazbene zvijezde koja se i po Africi i po Americi borila protiv rasizma.

Obračun s Putinom

Politička borba, samo drugačijim sredstvima i na glazbeno radikalniji način, ali također s neugodnim posljedicama pa čak i zatvaranjem članica ruskog punk-kolektiva tema je dokumentarca “Pussy Riot: A Punk Prayer” u kojem je solidno ilustrirano dokle “demokracija” u Putinovoj Rusiji smije iće i gdje je crta koju se i danas ne bi smjelo prijeći, a da se ne završi u (nešto modernijem) gulagu. Do kazne članice Pussy Riota su stoički izdržale, a sistem je ipak morao reterirati.

Na koncu su na određeni način osuđeni Putin i Ruska pravoslavna crkva, a manje hrabre djevojke iz Pussy Riota, ali Rusija je još daleko od demokratskih standarda Islanda baš kao što padom aparthejda u JAR-u nije nestalo rasizma, ne samo tamo nego i u naizgled uređenim društvima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 21:23