FILMSKI EKSPERIMENT

Je li Joaquin Phoenix 'skrenuo' ili je sve samo savršena prijevara

Redatelj Casey Affleck uvjerava da nije riječ o prijevari, a Phoenix se, navodno, jako dobro zabavlja

Uvjeravam vas da film nije nikakva prijevara”, izjavio je Casey Affleck na tiskovnoj konferenciji nakon premijere filma “I’m Still Here” na filmskom festivalu u Veneciji. Prva projekcija za sedmu silu održana je istoga dana u devet ujutro u najmanjoj festivalskoj dvorani u koju su ušli samo strpljivi, nakon jednosatnog čekanja na Lidu. Sve u skladu s misterijom koja se stvorila oko ovog navodnog dokumentarca o “poludjelom” Joaquinu Phoenixu.

Nakon odgledanog filma nismo više bili uvjereni da nije riječ o dobro smišljenoj diverziji, kvazireality showu “razočaranog umjetnika”, koji je čak i za standarde Cohenova Borata posve druga dimenzija.

“Nisam se još sreo s ovakvim tvrdnjama”, nastavio je u istom tonu redatelj filma Casey Affleck nakon što su se na presici redala pitanja o autentičnosti filma. “Mogu vam samo reći da to nije bila moja namjera, nismo htjeli nikoga prevariti”, ostao je dosljedan u nejasnoći.

Inkognito na premijeri

Phoenix se nije pojavio na presici u Veneciji (baš kao ni na festivalu u Torontu tjedan dana kasnije gdje je film također bio prikazan) iako je Affleck tvrdio da je “Joaquin tu s nama i daje moralnu podršku filmu na svoj način”. U skladu s tom izjavom (a i sve jasnijim pokazateljima da je film ipak velika prijevara), čuo sam sutradan priču iz vrlo povjerljiva izvora da se Phoenix inkognito pojavio na svečanoj premijeri filma u Sala Grande u Veneciji, ušuljao se u dvoranu nakon što su ugašena svjetla, sjeo u zadnji red u društvu prijatelja i smijao se do suza.

I za razliku od klošarskog i zapuštenog izgleda u filmu bio je uredno odjeven, obrijan i u mnogo boljoj fizičkoj formi s vidno manje kila. Je li Joaquin Phoenix doista skrenuo ili je sve tek savršeno pripremljena prijevara? Suludi glumački eksperiment privremenog konceptualnog umjetnika, avangardni performans par excellence? Autoparodija kao kritika fenomena slave, ispraznosti holivudskog života i besmislenosti glumačkog poziva?

Rijetko talentiran glumac

S obzirom na obiteljske korijene ne bi bilo ništa čudno: Phoenix je jedno od petero djece nekonvencionalne obitelji s kojom je prošao život od vjerskih kultova do uličnih performansa. Phoenixov brat predozirao se u klubu Johnnyja Deppa u Los Angelesu 1993. godine, a njegova sestra Summer kasnije se udala za Caseya Afflecka što i otkriva tajnu odakle redatelju takav otvoren pristup privatnom Phoenixovu životu.

Mladi je Phoenix vrlo brzo pokazao da se radi o rijetko talentiranom glumcu zaredavši niz sjajnih i vrlo eklektičkih uloga: To Die For, The Yards, Gladiator, Signs, The Village, da bi kulminirao nominacijom za Oscara za briljantnu interpretaciju Johnnyja Casha u filmu Walk The Line. Tri godine kasnije snimio je Two Lovers s Gwyneth Paltrow a onda iz vedra neba šokantna objava: Joaquin Phoenix u listopadu 2008. najavljuje povlačenje jer mu je “dosta ispraznosti glume, Hollywooda, zvijezda i glamura...” kako bi se posvetio karijeri hip hop umjetnika!

Hir razmažene zvijezde

Mnogi su mislili da radi tek o još jednom hiru razmažene holivudske zvijezde, no činilo se da se uspješni glumac misli ozbiljno. A onda se pojavio i “dokumentarac” Caseya Afflecka kao konalni dokument Phoenixovu “ludilu” koji je nakon prvih projekcija izazvao čudjenje i šok.

Redatelj se nije dvoumio prikazati Phoenixa u najogoljenijim situacijama u nizu eksplicitnih prizora: povraćanje nakon pijančenja, šrmkanje kokaina s golih sisa telefonski naručenih prostitutki, a da ne govorimo o odvratnom prizoru obavljanja velike nužde na licu uspavanog Phoenixa od strane njegova posramljena i osvetoljubiva asistenta kojega je glumac ponižavao tijekom čitava filma! Ako nije prijevara, riječ je besramno eksploatacijskom filmu, doduše uz svjesnu suglasnost glavnog lika iako je taj potpuno izgubljen u bespuću vlastita uma.

Ako jest prijevara, dajte Phoenixu dva Oscara: jednog za glavnu mušku ulogu, jednog za predanost projektu, da ne kažemo čistom ludilu: film je naime završen u ožujku 2009. otkada se u Phoenixovu životu baš ništa nije promijenilo, dapače, musava brada sve je gušća i dulja, udebljao se još više... Zaboravite Branda, DeNira i Day Lewisa: to se zove glumačka škola metode!

A onda novi preokret: u prošlotjednom intervju za New York Times Affleck popušta pod medijskim pritiskom i priznaje da je sve planirano, smišljeno, napisano, odglumljeno i režirano! Navodno. No pitanje ostaje i dalje: što je stvarno, a što je gluma? Ako film i jest tek prijevara, je li i Phoenix prijevara ili je čovjek stvarno otkačio?

Je li film stvaran?

Ako se netko pravi lud pune dvije godine, nije li to zapravo dokaz da je stvarno skrenuo? Ako je čitav film lažnjak, onda je Phoenix luđi nego da je film stvaran! To ćemo uostalom vrlo brzo saznati: Clint Eastwood ponudio je odbjeglom holivudskom sinu jednu od glavnih ulogu u svom sljedećem filmu: biografiji J. Edgara Hoovera u kojoj bi kontroverznog šefa FBI- a tumačio Leonardo DiCaprio, a njegova zamjenika i navodnog ljubavnika Phoenix. Čini se kao savršeno sumanuta uloga za povratak filmu ludog Joaquina Phoenixa!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 07:35