NALIČJE SKANDINAVSKOG SNA

GENIJALAC KOJI NIKAD NIJE PLANIRAO POSTATI REDATELJ IGRANIH FILMOVA Švedski redatelj Ruben Östlund dobitnik motovunskog Mavericka

    AUTOR:
  • OBJAVLJENO:
  • 19.06.2018. u 11:35

Ruben Östlund

ZAGREB - Jedan od najintrigantnijih europskih filmaša današnjice, švedski redatelj Ruben Östlund, primit će na ovogodišnjem Motovun Film Festivalu, što će se održati od 24. do 28. srpnja, nagradu Maverick  za autore koji "svojom individualnošću, slobodnim duhom i inovativnošću šire granice filmskog izričaja".

 

Motovun Film Festival redovito je prikazivao Östlundove filmove, od "Igre" (2011.) kojim se prvi put predstavio na domaćim festivalima i kojeg je žiri kritike FIPRESCI proglasio najboljim filmom. Tri godine kasnije u Motovunu je za svoj film "Turist" osvojio još jednu nagrada FIPRESCI.

 

Kako dosad nije bilo prilike da mu se te nagrade osobno uruči nagrada Maverick, kažu organizatori, dolazi kao logična posljedica priznanja autoru kojeg je festival pratio od kroz čitavu karijeru. Time će Motovun odati počast autoru koji se s jedva 44 godine već upisao u europski filmski kanon, dodaju.

 

Opsesija konformizmom

 

Östlundovi filmovi precizne su antropološke studije modernog zapadnjačkog života paraliziranog od straha prema drugom i drugačijem.

 

Redatelj se opsesivno  bavi svim vrstama konformizma, u društvu, u skupini, pred nasiljem, a kroz teme klase, imigracije i demokracije ispituje naličje naizgled "idealnih" skandinavskih društava, pokazujući kako se ta društva temelje na klimavim nogama političke korektnosti i poslušnosti prema normama i konvencijama.

 

Prema njemu, ljudi su prije svega 'copycats', oponašatelji jedni drugih, razumni koliko im to dopuštaju društvena situacija i očekivanja koja imaju sami od sebe u situaciji u kojoj se nalaze.

 

"Ne treba zato čuditi činjenica da nikad nije planirao postati redatelj igranih filmova. Većinu svojih dvadesetih proveo je snimajući skijaške filmove da bi tek relativno kasno upisao filmsku školu, s habitusom okrenutim prema dokumentarnom izričaju", napominje se.

 

U filmu "Igra" iz 2011. je kroz istinitu priču o dječjoj bandi u Göteborgu koja sustavno zlostavlja i pljačka vršnjake, prikazao podložnost grupnom nasilju i pasivnost promatrača, dok se u proslavljenom "Turistu" (2014.), premijerno prikazanom u Cannesu,  bavi jednim od omiljenih općih mjesta suvremene rodne teorije, a to je "kriza muškosti".

 

Ti su filmovi vodili njegovom dosad najvećem trijumfu, filmu "Kvadrat", za koji je osvojio Zlatnu palmu, upisavši se u kinematografsku budućnost kao siguran klasik.  Za njega je dobio niz europskih filmskih nagrada i bio nominiran za Oscara u kategoriji najboljeg filma na stranom jeziku.

 

"Kvadrat" je ocijenjen kao "ludo zabavni, do kosti politički nekorektan film, sastavljen od gomile samostalnih apsurdnih epizoda u kojima redatelj ismijava konstelacije moderne visoke umjetnosti, medija i svijeta marketinga".

 

Naslov filma temelji se na umjetničkoj instalaciji istog imena, izvorno postavljenoj 2015. u Värnamu u južnoj Švedskoj. Riječ je o četverokutu na trgu unutar kojeg svi imaju jednaka prava i obveze, a koji je bio zamišljen  kao utočište, mjesto na kojem tražimo i dobivamo pomoć.

 

Oko instalacije Östlund je izgradio i igrani film koji kroz naraciju propituje iste teme.

 

U čast počasnom gostu, u Motovunu će redateljeva stalna suradnica, scenografkinja Josefin Äsberg, postaviti instalaciju kvadrata, kojom će se testirati spremnost posjetitelja festivala na solidarnost i međusobno povjerenje.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo