BIOGRAFIJA TVORCA STAR WARSA

'GEORGE LUCAS - JEDAN ŽIVOT' Želio je biti 'mali' umjetnik i snimati eksperimentalne filmove, a stvorio je najunosnije franšize filmske industrije

    AUTOR:
    • Željko Ivanjek

  • OBJAVLJENO:
  • 14.02.2018. u 21:06

MONTE CARLO, MONACO - MAY 20: Star Wars film director George Lucas poses outside the Red Bull Racing team garage during the previews for the Monaco F1 Grand Prix on May 20, 2005, in Monte Carlo, Monaco. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Getty Images

Prije Georga Lucasa, Brian Jay Jones (r. 1967) “radio” je s mrtvima, tj. biografije pisca Washingtona Irvinga i lutkara Jima Hensona, koji je, usput, stvorio Yodu za “Ratove zvijezda”. Zato ga nije smetalo izuzeće “predmeta” biografije, koristio se njegovim intervjuima. A pisanje je izučio na Capitol Hillu, pišući govore za nekoliko senatora.

Prema Jonesu, Lucas je jedino želio biti “mali” umjetnik i snimati eksperimentalne i nerazumljive filmove, kao što je to radio na faksu (Južnokalifornijsko sveučilište: USC u LA-u). Potom je stvorio dvije unosne, ako ne najunosnije franšize filmske industrije: Ratove zvijezda i serijal o Indiani Jonesu.

Ne tako davno, izjavio je da će ga budućnost pamtiti kao nekoga tko je doprinio razvoju vizualnih efekata, trikova i digitalnog filma. Za potomke će ostati umjetnik-izumitelj, iako je “samo” okupio znalce u Lucasfilmu i njegovim tvrtkama-kćerima. Maštarije odlaze prve u “špajzu” prošlosti, smatra Lucas, tamo kamo su otišle i one na kojima je odrastao u Zaljevu San Francisca, u Modestu. Pritom je skroz podcijenio vlastiti doprinos globalnom, amerikaniziranom kolektivnom imaginariju.

S njim čitalac ove knjige ulazi u “tajne” američke filmske industrije i kulture i beskonačne komodifikacije svega i svačesa. Naime, tu su i drugovi iz njegovih studentskih dana, koji su dali ključan doprinos najvećoj zapadnoj kinematografiji: Francis Ford Coppola i Steven Spielberg, trojstvo bez koga je moderna umjetnička uspješnost nezamisliva. Lucasova mašta prešla je u snove milijuna ostavljajući trag kakvog su u njemu ostavili Disneyevi crtani filmovi, likovi i stripovi - da li je slučajno to što je Disney kupio Lucasfilm, za 4 milijarde dolara. Omiljeni lik bio mu je milijunaš, Baja Patak.

George Lucas stariji, vlasnik trgovine s kancelarijskim i školskim priborom, kupio je televizor 1954; tada je mlađi imao deset godina. Zavolio je Perry Masona i Flasha Gordona, a od kino-filmova “Most na rijeci Kwai”, “Zabranjen planet” i “Metropolis”. Njegove školske godine, od 14-20, “bile su posve posvećene autima”.

Vozio se u krugu po mjestu kao junaci “Američkih grafita” (1973). Tata mu je, naime, kupio Fiat Bianchinu, koga je isfrizirao i jedva preživio prometni udes, na kraju četvrtog razreda srednje. Ta mu je nesreća “potpuno promijenila život”, i bila razlog zašto je počeo studirati antropologiju, pa potom film, zaključio je Jones, ispod fotografije saobraćajke.

Diplomirao je 1966. i otišao na novačenje za Vijetnam, no odbili su ga na liječničkom, zbog dijabetesa. Smucao se po faksu, snimao kratke filmove i radio nešto sitno. “Sve je bilo zatvoreno” u holivudskim studijima. Bio je “promatrač” na snimanju “Finnianove duge” i upoznao Coppolu. Prvi “pravi” film snimio je za Warner ‘71. - THX 1138. Studio ga je skratio za četiri minute. “To nema nikakvog smisla, osim da pokažu svoju moć”, konstatirao je. “U našoj zemlji je strašno to što se dolar cijeni više od pojedinca.”

Tek kad je Coppola preuzeo posao producenta, Universal je prihvatio “Grafite”. U film se “ušuljao” priučeni stolar Harrison Ford. Opet, Universal je izrezao tri scene, ili 4 minute. Na milijun uloženih, film je “vratio” 55 milijuna dolara prve godine, i do danas 140 milijuna.

Pune tri godine Lucas je “krvario nad zapletima i likovima” za “Ratove zvijezda”. Priča, samo 14 stranica, išla je od studija do studija i došla do Foxa i producenta Ladda. Lucas je inzistirao na pravima na nastavke, kao i na šalice, igračke i drugu robu, no još uvijek je radio na scenariju. Usputice je došao na ideju o arheologu Indiana Smithu, kasnijem Jonesu.

Na audiciji za Lukea Skywalkera, prije Starkillera, bili su Tommy Lee Jones, Nick Nolte i John Travolta. Na Han Solu “pali” su Al Pacino i Kurt Russell. A snimanje je počelo 22. III. ‘76. u Tunisu. Lucasova kompanija ILM (Industrial Light & Magic) radila je vizualne efekte. Usporedne poslove na raznim kontinentima spajala je režiserova glava.

Premijera “Ratova zvijezda” bila je 1. V. ‘77., a zaradili su, do kraja godine 120 milijuna na uloženih 10-ak i pretekli “Ralje” za naj-zaradu ikada. Onaj tko je imao samo 2,5 posto od neto-zaraditka (S. Spielberg) uprihodio je više od 40 milijuna za 40 godina. Oči strica Paje Patka zakovrnule bi se od silnih brojki o zaradama slijedećih filmova Georgea Lucasa. No, Jones ih je, većinu brižno zapisao.

ELIPSO

Izdvajamo