'SLUŠKINJINA PRIČA'

KRITIČAR JUTARNJEG POGLEDAO NOVE EPIZODE HBO-ove NENADANO RELEVANTNE SERIJE June Osborne je prava heroina bliske budućnosti

    AUTOR:
    • Nenad Polimac

  • OBJAVLJENO:
  • 27.04.2018. u 08:09

THE HANDMAID'S TALE --
Hulu

 

Od danas su na usluzi HBO GO dostupne prve dvije epizode druge sezone “Sluškinjina priča” (uskoro će im se pridružiti i treća, bit će ih ukupno 13, tri više nego u prvoj sezoni), što je prava blagodat. Regularno emitiranje na kanalu HBO počinje tek u lipnju, no tada će korisnici HBO GO već odgledati čitavu sezonu.

Nije to mala stvar, ipak je u pitanju serija koja je lani superiorno pobijedila u natjecanju za najvažniju američku televizijsku nagradu Emmy i izazvala mnoštvo političkih i kulturnih polemika. Roman Margaret Atwood već je ranije ekranizirao Volker Schlöndorff s Natashom Richardson, Faye Dunaway i Robertom Duvallom u glavnim ulogama, no početak devedesetih očito nije bio pravo razdoblje za taj film. Kad je u Americi za predsjednika izabran Donald Trump i razjario javnost seksističkim izjavama, a usporedno se raspirila i borba za stvarnu ravnopravnost žena, odjednom je distopija o bliskoj budućnosti u kojoj muškarci vladaju, žene samo rađaju, a zbog homoseksualnih odnosa možete izgubiti glavu dobila posebnu relevantnost.

Društvo budućnosti

Prva sezona završila je pobunom “sluškinja”. Janine (Madeline Brewer) zaprijetila je da će ubiti sebe i svoje tek rođeno dijete skokom s mosta u rijeku, glavna junakinja June Osborne (Elisabeth Moss) spriječila ju je u posljednji tren, beba joj je oduzeta, a nesretna žena (kojoj su već prije zbog neposlušnosti iskopali jedno oko) osuđena je na kamenovanje. Taj je zadatak pripao “sluškinjama”, no kad je June bacila svoj kamen na pod umjesto da ga uperi u Janine, i druge su slijedile njezin primjer. Nastao je kaos koji nije slutio na dobro.

U prvoj epizodi druge sezone vidjet ćete što se događa odmah iza toga. “Sluškinje” su izvedene u dvorište koje je zapravo stratište, svima je namaknuta omča oko vrata, pada kiša i tu ne pomaže racionalno rezoniranje da se novi poredak Gilead nikad ne bi odrekao žena koje su sposobne za rađanje: u društvu budućnosti neplodnost je jedno od prokletstava zbog kojeg se trudnice štuju kao božanstvo.

Flashbackovi
THE HANDMAID'S TALE --
Hulu
 

Tako je bilo i sada, čim je pomoćnica šapnula nadglednici teti Lydiji (Ann Dowd) da June čeka dijete, iako ne od svoga gazde Freda Waterforda (Joseph Fiennes), on je naime neplodan, nego od njegova vozača (a zapravo špijuna Gileada) Nicka (Max Minghella). Taj je uvod virtuozno napravljen (Mike Barker potpisao je dvije epizode prve sezone) i uopće se ne osjeća odsustvo glavne redateljice Reed Morano, koja se u međuvremenu opredijelila za filmsku karijeru. Druga sezona, uostalom, kako ćete vidjeti, unosi promjene koje se itekako razlikuju od onoga što smo dotad vidjeli.

Jedino što je ostalo isto to su flashbackovi u kojima se junaci prisjećaju svojih prijašnjih života, kad su imali normalne profesije i obitelji, mogli birati bračne partnere, čak i istospolne, i osjećali se puno ispunjenije nego u sumornom Gileadu. Aktualna radnja se, međutim, radikalno mijenja. June je uz Nickovu pomoć uspjela pobjeći, skinuti odoru sluškinje i riješiti se čipa iz uha uz pomoć kojeg bi mogli otkriti njezino sklonište (potonja scena je vrlo neugodna jer se uklanjanje obavlja najobičnijim škarama): sada samuje u bivšoj štampariji i redakciji Boston Globea i na rubu je da pobjegne (Nick joj je dao automobil i pištolj), ali je svjesna da bi je vrlo brzo uhvatili.

Druga nova važna lokacija su Kolonije, njih se puno spominjalo u prvoj sezoni kao mjesto kamo šalju neposlušne, i zbilja izgledaju zastrašujuće. Tamo se najbolje snalazi Emily (poput Elisabeth Moss i Ann Dowd i Alexis Bledel je dobila nagradu Emmy), ona je nekad predavala celularnu biologiju na sveučilištu, a sada je zbog lezbijskih odnosa završila u negostoljubivom okružju koje podsjeća na kamenolom i pruža prvu pomoć boležljivim supatnicama. U drugoj epizodi gostuje poznata glumica Marisa Tomei, ona igra suprugu jednog od zapovjednika koju su tu poslali zbog preljuba.

Prava heroina

Velika je vrlina druge sezone što je zadržala napetost prve, a istodobno otvorila potpuno nove obzore. Što će se dalje odigravati, možete nagađati. June čeka dijete, kako će ga prokrijumčariti iz Gileada zasigurno neće biti jednostavno, a ne želi se odreći ni svoje prve kćeri Hannah (Jordana Blake), koju je dobila s Afroamerikancom Lukeom (O. T. Fagbenle). Ta je veza poništena jer im to nije bio prvi brak. Poništen je i bračni ugovor koji je Emily imala sa svojom partnericom Sylviom (Clea DuVall): potonja je mogla u Kanadu jer je imala biološko dijete, ali je Emily zaglavila u Kolonijama.

Najintrigantnije je kako je nenametljivo predstavljena moralno problematična želja za preživljavanjem glavne junakinje: ona i dalje voli Lukea, dala bi sve da mu se pridruži u Kanadi i da usput povede Hannah, ali je svjesno manipulirala Freda na tajni seksualni odnos, u kojem svakako nije tako uživala kao u vezi s potentnim Nickom. Tko zna na što će sve biti prisiljena kako bi sačuvala Nickovo dijete. June Osborne je prava heroina bliske budućnosti, pažljivo planira svoje poteze i potiskuje emocije kad je to neophodno. Držimo joj fige da uspije u svim svojim pothvatima.

Izdvajamo