ZAVRŠNA SEZONA

NENAD POLIMAC O PRETPOSLJEDNJOJ EPIZODI IGRE PRIJESTOLJA Započeo je pokolj glavnih likova. I izgorio grad kojega u seriji glumi Dubrovnik

    AUTOR:
    • Nenad Polimac

  • OBJAVLJENO:
  • 14.05.2019. u 14:33

 

Pretposljednja epizoda završne, osme sezone serije “Igra prijestolja” počinje dramski vrlo delikatnim trenutkom. Eunuh lord Varys (Conleth Hill), znan i kao majstor šaputanja (on spretno plasiranim naslućivanjima postiže više nego izravnim akcijama), upravo u pismu obrazlaže zbog čega smatra da Jon Snow, to jest Aegon Targaryen (Kit Harington), treba biti novi vladar Westerosa, a ne njegova teta Daenerys Targaryen (Emilia Clarke) s kojom je u ljubavnoj vezi.

Prijeki sud

Potonja je u susjednoj sobi, odbija hranu, djeluje depresivno i neusredotočeno, da bi se odjednom trgnula. Poziva Jona Snowa i svog namjesnika, patuljastog Tyriona Lannistera (Peter Dinklage), na sastanak za koji se ispostavlja da je prijeki sud. Varys je kriv zato što podriva njezino pravo na prijestolje i ona ga osuđuje na smrt.

Jonu to baš nije ugodno, on je na vlastitu inicijativu, a suprotno želji Daenerys, priznao Sansi (Natalie Turner) i Aryji Stark (Maisie Williams), koje je dotad držao polusestrama, svoje pravo podrijetlo, Sansa - unatoč Jonovoj molbi za strogu diskreciju - nije puno čekala i odmah to povjerila Tyrionu, a ovaj lordu Varysu. Znači, na izvjestan način Jon i Tyrion su podjednako izloženi gnjevu Daenerys, samo što ih ona obojicu treba. Varysa ne, i zato ga izručuje plamenu svog jedinog preostalog zmaja Drogona. Lordove posljednje riječi upućene Tyrionu su: “Nadam se da ovo zaslužujem. Iskreno to mislim. Nadam se da ne griješim. Zbogom, stari prijatelju”.

Bez mirne predaje

Nakon komornog uvoda započinje spektakl, a epizoda se zove “Zvona”, jer Tyrion na svaki način želi spriječiti pokolj nevinih građana Kraljeva grudobrana: zato i oslobađa svog uhvaćenog brata Jamieja Lannistera (Nikolaj Coster-Waldau) i šalje ga da urazumi njihovu sestru Cersei (Lena Headey) i preda svoje uporište kako narod ne bi ginuo bez potrebe. Ako uspije, neka se oglase zvona Kraljeva grudobrana i vojska Daenerys bez krvoprolića će umarširati u metropolu Westerosa. Oproštaj dvojice braće ujedno je i najemocionalnija scena ove epizode, s kojom se malo toga može mjeriti. U Kraljevu grudobranu su već Arya i njezin prijatelj Lovački Pas (Rory McCann), snalažljiva djevojka je naumila ubiti Cersei, a gorostas ima obračun sa svojim bratom Planinom (Hafpor Julius Brönsson), koga su u međuvremenu pretvorili u umjetno čudovište.

Od mirne predaje ništa. Kad se kapije Kraljeva grudobrana nisu otvorile, Daenerys je leteći na Drogonu najprije počela uništavati Željeznu flotu Eurona Greyjoya (Pilou Aesbæk), a zatim paliti grad koji inače znamo kao Dubrovnik. U trećoj epizodi “Duga noć” bilo je stotine mrtvih, samo što to nije bilo lako razabrati, jer se ratovanje odigravalo noću. Ovdje se sve zbiva po danjem svjetlu, pa imate dobar pregled kad se oštrica mača zabije u nečiji trbuh ili nekome odsiječe glavu, kad panični stanovnici stradaju u plamenu i od njih ostanu samo pougljenjeni leševi. U žaru borbe je i Jon Snow, međutim, vidi se da se njemu ubijanje ne mili i da potiho preispituje želju za osvajanjem svoje ljubavnice Daenerys.

Glavne žrtve

U prve četiri epizode bilo je prigovora da stradaju samo sporedni likovi, dok su oni važniji pošteđeni za veliko finale (ova epizoda traje opet oko 75 minuta, što znači da će posljednja šesta biti možda i duža), međutim, ovaj put je puno toga nadoknađeno. Varys je bio prva velika žrtva, pratili smo ga još od prve sezone, a nakon njega uslijedilo je bar još desetak poznatih lica. Euron Greyjoy ubijen je u dvoboju s Jamiejem, i ovaj je teško ranjen, ali je uspio doći do Cersei i odvesti je u podzemni prolaz, koji nudi bijeg iz grada. Jesu li uspjeli u svom naumu? Dovoljno je ustvrditi da ona vjerojatno više nikad neće sjesti na Željezno prijestolje Westerosa. Ima još mrtvih, ali ovi spomenuti su posve dovoljni da finale ne bude prenatrpano.

Zahvaljujući nesmiljenosti prema likovima, razigranim akcijskim scenama i spretno dočaranoj panici u Kraljevu grudobranu, ovo je bila iznimno uzbudljiva epizoda. Ipak, vrijedi postaviti pitanje može li se tako nešto usporediti s filmskim spektaklima kakve, primjerice, potpisuje Ridley Scott. Baš i ne, jer je vizualni prosede razmjerno jednoličan, nema finesa u postprodukciji koje bi dodao veliki engleski redatelj, a osim toga budžet ove epizode se ne može usporediti s cijenom “Gladijatora” ili “Kraljevstva nebeskog”. Za televiziju to je impresivan standard, ali jedan ambiciozni filmski spektakl to sve skupa nadvisi bez ikakvih problema.

“Zvona” završavaju tako što Ayra Stark, koju je Lovački Pas uvjerio da će stradati ako nastavi progoniti Cersei, šokirana luta razorenim ulicama Kraljeva grudobrana i nakon što nije mogla pomoći ni ženama ni djeci nailazi na bijelog konja: taj se tu pojavio kao utvara, kontrast strahotama koje su se ovdje malo prije dogodile. Ona odjaše na njemu iz prokletoga grada, no simbolika je dosta banalna, to se koristilo u filmovima prije nekoliko desetljeća, a sad je najskuplja serija svih vremena trebala takav dramski akcent koji je odavno potrošen. Nema sumnje, televizija u mnogočemu danas nadmašuje kinematografiju, ali još postoje neke domene u kojima joj je inferiorna.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo