'ČUVAR DVORCA'

SA FILMSKOG FESTIVALA U PULI IZVJEŠTAVA JURICA PAVIČIĆ: Nolin politički triler u ambijentu UDBA-e 80-ih

 

Kad je prije nekoliko godina njemačko pravosuđe pokrenulo postupak protiv bivših šefova tajne policije Perkovića i Mustača, hrvatsku javnost kao da je u lice zalila kloaka.

Iz zaborava su na novinske stranice izišle dobro ušuškane tajne hibridnog rata koji je bezočna jugoslavenska politička policija vodila protiv nerijetko ništa manje bezobzirnih političkih emigranata. Najednom je pred nas izišao jedan odbojni i mračni svijet u kojem je jedna strana u garažama pravila bombe, ubacivala gerilce i minirala kina, a druga vrbovala ljude, ucjenjivala ih, nukala da uhode prijatelje te po potrebi ubijala bez pardona. U ironičnom obratu hrvatske povijesti, obje strane u tom hibridnom ratu na koncu će se tek koju godinu kasnije naći na istoj strani, pod Tuđmanovim plaštom u ratu 90-ih.

Taj ružni svijet dobio je prvi put i svoju fikcionalnu obradu. Jer, u Puli je u utorak premijerno prikazana prva epizoda četverodijelne serije “Čuvar dvorca” redatelja i scenarista Lukasa Nole, političkog trilera koji se odvija u ambijentu Udbe sredinom 80-ih godina.

Žestoki početak

“Čuvar dvorca” prikazan je unutar novoutemeljenog programskog bloka pulskog festivala, koji je od ove godine u svoj program prvi put uveo i natjecanje TV serija. Lanjski uspjeh premijere “Novina” pokazao je da Pula može biti dobro mjesto za pretpremijeru serija, tako da je ideja direkcije festivala dobra. Šteta je jedino što nismo bili u prilici vidjeti više od samo jedne epizode, jer kod TV serije za prvi je dojam bitno vidjeti i kako se epizode prespajaju.

Nolin “Čuvar dvorca” počinje jednom od najžešćih dramaturških “kuka” koje smo vidjeli u domaćem filmu. Godine 1979., čovjek pod imenom Dragi (Vinko Kraljević) dolazi na proslavu Božića u obitelj prijatelja hrvatskih emigranata. Dragi je - međutim - Udbin egzekutor.

HBO-ovska špica

U badnjačku večer, dok se s ekrana ori “U sve vrime godišta”, on iz poklon-paketa vadi pištolj s prigušivačem i posmiče cijelu obitelj domaćina. Početak na pola puta između Johna Wooa i Guya Ritchieja: nakon te uvodne sekvence, sigurno nitko neće promijeniti kanal.

Nakon špice koja izgleda HBO-ovski, radnja se pomiče šest godina kasnije, u 1985. Dragi iz početne scene i dalje je operativac na terenu, a nadređeni šef mu je Bišćan (Ivo Gregurević), stari špijun koji izgleda kao da je ispao iz Le Carrea. To je šutljivi, suhi i enigmatični asket koji živi sam, sebi kasno u noć pegla košulje, a obrok mu se sastoji od čaše mlijeka i sendviča s jeftinim parizerom. Bišćan preko posrednice daje Dragom adresu i ime naredne žrtve, emigranta Dozeta (Slavko Juraga). Ali, na dan atentata Juragu evakuira njemački BND, a veza - zagrebačka pekarska pomoćnica (Dajana Čuljak) - pokaže se krajnje neodgovornom. Protiv naređenja produži boravak u Njemačkoj zbog šopinga i neoprezno oda ime ubojice u telefonskom razgovoru. Prva epizoda - jedina koju smo zasad vidjeli - završava žestokim cliffhangerom: Bišćan naredi da njegovu neodgovornu suradnicu ubiju.

O TV seriji je teško pisati na osnovi samo prve epizode, jer vještina serije jest u tome da se ona sklopi dramaturški precizno. No, što se tiče “Čuvara dvorca”, i na osnovi malo viđenog mogu se usustaviti neki dojmovi. Poput svih boljih stvari koje je Lukas Nola radio, i “Čuvar dvorca” je u dobrom smislu šminkerski. Serija ima ritam, izgleda ispolirano (kamera Mirka Pivčevića), a Nola je efektno iskoristio brojne arhitektonske relikte kasnog socijalizma, uključujući - ponajviše - bivšu političku školu u Kumrovcu.

Impresivni setovi

Kad čovjek vidi setove serije misli da je produkcija imala par milijuna eura - a zapravo je štos u tome da se serija bavi epohom koja je arhitektonski i prostorno sveprisutna u Hrvatskoj, jer se puno gradilo. “Čuvar dvorca” se - barem zasad - doima kao čisti žanrovski rad, klasični politički triler. U seriji nema dociranja, nema političkog objašnjavanja, Nolu ne zanima “definirati agresora”, vrlo se malo bavi žrtvama, a pažnju najviše posvećuje počiniteljima. Ako u seriji zasad postoji nešto što nalikuje političkom komentaru, onda je to inzistiranje na masovnoj, šutljivoj vojsci pomagača i suučesnika.

Prva epizoda puna je nekih malih ljudi koji u odajama političke policije tipkaju, stenografiraju, prisluškuju, kuhaju kave, usisavaju… kao da je redatelj želi postaviti pitanje - gdje su oni danas? Što rade? Što svojoj okolini govore o prošlosti? I - jesu i oni u međuvremenu postali pravovjerni HDZ-ovci?

“Čuvar dvorca” je žanrovska serija te kao takvu moći ćemo je suditi tek kad vidimo koliko je uspješna u žanrovskom zaokruživanju. No, ono što smo vidjeli u prvih 55 minuta u najmanju ruku izaziva znatiželju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. travanj 2024 00:35