PIŠE JURICA PAVIČIĆ

ŠTO DONOSI 12. FESTIVAL MEDITERANSKOG FILMA Od Sorrentina do redateljskog debija Leona Lučeva

Premda relativno mlad, FMF se tijekom prošlog desetljeća pretvorio u jedan od najpopularnijih i najposjećenijih ljetnih filmskih festivala

Projekcijom filma “Sitne ribe”, nastalom prema romanu tvorca “Gomorre” Roberta Saviana, u četvrtak u Splitu počinje 12. Festival mediteranskog filma, festival kojim svakog lipnja počinje ljetna sezona filmskih festivala na Jadranu.

Premda relativno mlad, splitski FMF se tijekom prošlog desetljeća pretvorio u jedan od najpopularnijih i najposjećenijih ljetnih filmskih festivala. Riječ je o festivalu koji se tijekom 12 godina izdvojio zanimljivim i atraktivnim programom. No, priča FMFS ne može se svesti samo na prikazane filmove i jedan festivalski tjedan. FMFS je učinio nemjerljivo puno za regionalnu filmsku kulturu. Zahvaljujući njemu, iz zaborava je izbavljeno zapušteno ljetno kino Bačvice koje je u međuvremenu digitalizirano i postalo javno kino.

Oko FMFS-a nastao je i projekt Kina Mediteran zahvaljujući kojem su projekcije art-filma ušle u 27 gradova, uključujući zabačene dalmatinske otoke. Filmovi se unutar Kina Mediteran tako prikazuju i u Goveđarima na Mljetu ili u Lastovu zimi. U funkciju je tijekom godina vraćen niz napuštenih otočkih kina, a samo ove godine kao dio tog projekta obnovljene su dvorane i kino prikazivanje u Podgori i Pločama.

Sam “matični” festival i ove se godine - kao i svake - bazira na dva osnovna natjecateljska programa. Prvi od njih je onaj dugometražnih filmova iz mediteranskih zemalja, a drugi je program Ješke s filmovima hrvatskih autora, najčešće onima koji su tematski ili autorski vezani za Jadran.

Berlusconi

Film koji otvara dugometražni program - “Sitne ribe” Claudija Giovannesija - svojevrsni je dodatak slavnoj “Gomorri”, film koji prikazuje kako napuljska camorra funkcionira iz razizemlja. Film se bavi bandama tinejdžera koji često prije srednjoškolske dobi postaju “pješadija” gangsterskih obitelji i počnu prolijevati krv na asfaltu.

 

Uz “Sitne ribe”, u Split iz Italije stiže još jedan politički provokativni film. Riječ je o filmu “Loro” tvorca “Mladog pape” Paola Sorrentina. Sorrentinov film nije prvi talijanski film koji se bavi Berlusconijem, no zasigurno je najbizarniji.

Riječ je o igranom filmu koji prati mladog biznismena s Juga (Apulije) koji bi pošto-poto htio ući u veću ligu, a da bi to uspio mora se dodvoriti moćnom premijeru i bogatašu Berlusconiju. Stoga mladi Puljiz oformi eskort-firmu i organizira raskalašene tulume za premijera plejboja. “Loro” je jednako film o talijanskoj kulturi raskalašenog kiča, koliko i o boljci koju poznamo i s ovu stranu Jadrana - a to je ekonomsko-politički klijentizam.

 

Kvarnom politikom bavi se još jedan jaki naslov glavnog programa. To je “Vlast” (El Reino) Španjolca Rodriga Sorogoyena, filmu koji je osvojio sedam ovogodišnjih nagrada Goya (španjolskih Oscara), uključujući onaj za režiju. Junak filma je političar iz lokalne vlade (Antonio De La Torre) koji dozna da je predmet antikorupcijske istrage, te da ga je prokazao svjedok pokajnik iz vlastite stranke. Film prati junakov dramatični pokušaj da se izbavi od istrage i prikrije tragove, pri čemu operacija neodoljivo podsjeća na neke slične naše, a sam film ima pomalo brechtovski duh.

 

Lavovi Visa

U glavnom programu vrijedi izdvojiti i “Lavove Visa” Nicolòa Bongiornoa, dokumentarni film o skupini talijanskih i hrvatskih ronilaca koji kane pronaći i preroniti olupinu potopljenog admiralskog broda talijanske mornarice u bici kod Visa. Film - međutim - širi temu i pretvara se u veliku posvetu viškoj maritimnoj baštini, pa tako talijanski film prikazuje regatu falkuša, svetkovinu Sv. Nikole u Komiži i današnji život ribarske Komiže. Riječ je o jednoj od najljepših posveta našoj priobalnoj kulturi.

U glavnom programu publika će moći vidjeti i neobični grčki policijsko-proceduralni triler “Čudo sargaškog mora” te tursku crnu komediju “Priopćenje” koja stiže s pohvalama s Mostre u Veneciji. “Priopćenje” se zbiva na dan propalog državnog udara u Turskoj 1961., te prati skupinu nižerangiranih pučista koji dobiju najbanalniji zadatak: zauzeti radio i objaviti puč - ali se pri tom kolosalno spetljaju.

 

Kratkometražni program Ješke ove godine ima 15 naslova, a od onih premijernih najiščekivaniji će biti prikazan na otvaranju festivala. To je film “Dok je trajao Roland Garros” koji je režirala Snježana Tribuson, a nastao je po pripovijetci kolumnistice Jutarnjeg Tanje Mravak. U programu je i prvi režijski poduhvat istaknutog glumca Leona Lučeva - “Malo se sjećam toga dana”.

Zadnjih godina, FMFS kao off-program redovno donosi i jak paket latinoameričkih naslova, a ove godine ti su filmovi možda i najbolji u programu. To pogotovo važi za dva intrigantna argentinska žanrovska filma - “Optužena” Gonzala Tobala i “Rojo” Benjamina Naishtata. 

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo