Jedan od najzanimljivijih komentara na moju seriju “Novine” dao je The Economist. Tamo su ukazali da se na politički-ekonomsko mutnom teritoriju naše regije pojavila serija kao tračak nade u obračunu s nepravilnostima zajednice. A na Television Business International, najznačajnijem poslovnom portalu za televiziju, “Novine” su izdvojene kao serija tjedna u svijetu, zadovoljan je redatelj Dalibor Matanić međunarodnim odjecima svoje serije prema scenariju Ivice Đikića koja nedjeljom navečer ide u primetimeu na HRT-u.
Seriju “Novine” preuzela je agencija koja surađuje s BBC-jem, Matanić će o distributerima reći da su ekipa, uporna i velikih apetita. Već su, napominje, to dokazali i s “Homelandom”.
TV boom
- Agencija pregovara s Amerikancima za američki remake, ‘Novine’ s novim castom i redateljem. Koga bih, da mogu, birao da mi bude američki dubler? Spomenuli ste Soderbergha… da, on je za takve teme, on bi bio odličan. No ako se Amerikanci doista odluče na remake, to bi bio najveći boom za TV projekte ovih prostora, ovog dijela Europe - govori Matanić koji za trenutni share serije - koji ometa moguće i to što HRTi nudi jednu epizodu serije unaprijed - ne mari.
- Share je uništio televiziju. Učinio je od nje mjesto umobolnih sapunica, showova i evenata. Politika javne televizije mora gledati da učini i nešto vrijedno, a ne da računa samo na share. Pa ni ‘Wire’ se nije radio da su razmišljali o shareu. Ili o transformerima na nekom kanalu. Mene ne zanima share nego svjetionik u mraku gluposti. Radije bih gledao ‘Zvjezdane staze’, ‘Zonu sumraka’ i ‘Na rubu znanosti’ uvečer na HRT-u 3 nego trash koji je danas share, a prekosutra ga se nitko neće ni sjetiti - odgovara Matanić. Spomenuta serija “Wire” često je mjesto usporedbe s “Novinama”.
Panorama Rijeke
- To je samo kompliment. Konkretne sličnosti s ‘Wireom’ su citat Nikole Martića na početku svake epizode te široka dramaturška struktura koja ide ka ušću. No, stalno dobivamo i usporedbe sa skandinavskim serijama, što je meni zabavno pošto nisam gledao skandinavske produkcije. Moj vizualni prosede najviše se temeljio na američkom filmu 70-ih, filmu kao što su ‘Francuska veza’, ‘Svi predsjednikovi ljudi’, filmovi o korumpiranom društvu. Nastojao sam napraviti kombinaciju retro i modernog izričaja. A Rijeka je bila idealno tlo za to - govori Matanić koji je prvi u povijesti hrvatske televizije i kinematografije učinio Rijeku televizičnim, panoramski predivnim gradom sjetne pohabane ljepote.
- Volim Rijeku, upoznavao sam divne ljude u tom sumanutom spoju urbanizma i prirode. Vizualno Rijeka ima niz prednosti pred većinom gradova u Hrvatskoj, kao što je npr. prisutnost industrije, uspješne i neuspješne, skučenost između mora i planina, nepredvidljivo vrijeme... U ‘Novinama’ je Rijeka pravi utopijski grad koji može funkcionirati svugdje, neka moderna Genova ili Marseille, koja sa svojom otvorenošću daje nadu svim žiteljima da mogu živjeti neki normalan život, ali istovremeno postaje još slađi plijen polugama moći koje žele njome vladati... - obrazlaže razloge snimanja na Kvarneru.
Neočekivan cast
Gledatelji koji prate seriju, junake u novinskoj redakciji, u političkim, represivnim i poslovnim garniturama, primijetit će da je cast serije pomalo neočekivan. Mataniću je palo na pamet da Editi Karađole, koja je inače rezervirana za uloge sirotih bakica, dade ulogu jezivo podmukle starice ili simpatičnom Damiru Lončaru ulogu naizgled dobroćudnog bivšeg vlasnika “Novina”. Kao što Olga Pakalović koju prati nekakva aura svetice ne bi kod drugog redatelja nikad igrala proračunatu karijeristicu, a mnogi se odličnog Aleksandra Cvjetkovića ne bi ni sjetili.
- Kad smo scenarist Ivica Đikić, producenti Miodrag Sila i Nebojša Taraba i ja analizirali uloge i mogući casting, osnovni ključ je bio da ne smije biti stereotipa. Glumci jedva čekaju da im okrenete svijet. Edita, Damir, Olga i Kajo Cvjetković svi su divni ljudi kojima treba dati šansu da krenu u vlastite mrakove i iz toga izvuku novu kreaciju. Meni kao redatelju je bio najveći kompliment vidjeti te odrasle dečke poput Dragana Despota, Kaje Cvjetkovića, Zije Gračića kako se poput klinaca vesele novim zadacima koje prije nisu imali šanse dobiti - kaže.
Ono što se, recimo, stvarni novinari često pitaju koliko i kako gledatelj koji ne poznaje novinarski svijet shvaća tu seriju.
Mir u kući
- Mislim da svi osjećaju poantu priče, a to je borba za istinu i nemoć novinarstva u društvu gdje se poluge moći bore za prevlast. ‘Novine’ nisu serija kao ‘Newsroom’ o novinarima ili npr. ‘Hitna služba’ o doktorima koje se bave svakodnevicom tog zanata, ‘Novine’ se bave društvom koje je ogrezlo u mulj i gdje su novinari jedno od zadnjih uporišta borbe da sve ne sklizne u mrak. Serijal je postavljen u tri sezone. U planiranoj drugoj sezoni koju upravo piše Đikić, fokus je na političarima, da bi se u finalnoj sezoni fokus prebacio na sudstvo ili kako ja volim reći, fokus se prebacuje na pravdu. Cijeli projekt je temeljita analiza zamki društvenih igrica poluga moći koje mogu funkcionirati u Hrvatskoj, ali i izvan nje. Priča se izdiže iz konkretnog problema u opću tučnjavu za prevlast, a novinari ostaju u sličnoj poziciji kao čitatelji, nemoćnoj, pa i pasivnoj u odnosu na borbe poluga moći. Bit će više nasilja, ali i tu i tamo poneki happy end, no uvijek prožet i nekom gorčinom - otkriva iduće sezone “Novina”.
Redatelj čiji je “Zvizdan” pohodio Cannes i oženjen je glumicom Helenom Minić s kojom ima kćer Lolu, suprugu nije angažirao u “Novinama”.
- Žena je o ‘Novinama’ rekla da je konačno pronašla seriju kod koje je zanima što će biti u idućoj epizodi. Volio bih da se u drugoj sezoni serije glumački pojavi, imam planova za nju. Ali trebam je prvo nagovoriti, ona je rekla da ne želi sa mnom raditi, da želi mir u kući, zamislite… Do treće sezone ću je nagovoriti - optimističan je.
Helena Minić i Dalibor Matanić s kćeri Lolom, kojoj je 15 mjeseci, žive malo u Puli, u jednoj kućici u divljini, a malo u zagrebačkom stanu.
- Idemo gdje je sunce… Lola je vrlo adaptibilna, navikla je da se muva. Cilj mi je što više vremena biti otac, mijenjati pelene, hraniti dijete, jer ovo je moderan svijet, otac i majka su sličnih obveza. Lola je vrlo muzikalna, pleše, a tata je u toj igri zadužen za house i partijanerski ritam. Roditelji i moji i Helenini uskaču nam, no najviše volimo biti solo s njom, to je, mislim, najzdravije. Moj bi savjet roditeljima bio: svako vrijeme koje potrošite da budete mimo svog djeteta je nebitno - kaže otac koji kćer namjerava odgajati da bude svoja, da ne bude dio šprance i stada.
Crkveno vjenčanje
Dalibor Matanić i Helena Minić vjenčali su se u crkvi, prošli su duhovnu pripremu prije vjenčanja.
- Pedeset posto našeg svećenstva sigurno su predivni ljudi koji narod motiviraju da žive bolje, etičnije, da crkva može biti eliksir u modernom svijetu. Imao sam sreću da me u Svetoj Foški vjenčao predivni svećenik Aleksandar Vujisić. On je i Lolu krstio, dobila je ime Foška. I nakon toga otišao je iz Hrvatske u Italiju - govori redatelj kojemu je u ovom trenutku jedna od preokupacija odnos duhovnog i materijalnog svijeta. Tako je u Puli postavio predstavu “Egzorcizam” za koju su se svi raspisali da je vizualno potresna, valjda potresnija od Gibsonove “Pasije“.
- U ‘Egzorcizmu’ sam se uspio izboriti za ideju kako religiozni i ateistički svijet u borbi protiv lošeg nisu neminovno neprijatelji. ‘Egzorcizam’ je odmah nakon premijere rasprodan. Uspjeli smo s predstavom snimiti i no budget film, psihološki horor ‘Egzorcizam’ koji prati cijelu priču iz filmskog kuta - najavljuje redatelj koji radi i na scenariju filma “Zora” koji je drugi dio “Trilogije Sunca”. Nakon “Zvizdana”, koji je ogolio likove u momentu kad je sunce najjače, kreće se u moment rađanja sunca gdje se s prvim zrakama sukobljavaju - duhovno i materijalno.