POČINJE 74. MOSTRA

U VENECIJU S KACIGOM NA GLAVI Najstariji filmski festival na svijetu obuhvaća 30 filmova virtualne zbilje

A man tries on earphones and a headset used for virtual reality at the Venice Virtual Reality a competition during 74th Venice Film Festival in Venice, Italy, August 29, 2017. REUTERS/Alessandro Bianchi
REUTERS

Festival večeras otvara komedija “Smanjivanje” američkog redatelja Alexandera Paynea

Projekcijom komedija “Smanjivanje” (Downsizing) američkog režisera  Alexandera Paynea na mletačkom Lidu danas počinje 74. Mostra, ovogodišnje izdanje najstarijeg filmskog festivala na svijetu.

Unatoč povremenim krizama, venecijanski je festival i dalje jedan od najuglednijih na svijetu, a posljednjih je godina potvrdio status time što se pozicionirao kao pretpremijerno mjesto za oskarovske pretendente. Mostra se zadnjih godina može podičiti time što je premijerno prikazala niz oskarovskih uspješnica (“Gravitacija”, “La La Land”…), a niska pobjednika zvuči dobro - zadnjih su godina nagrade dobivali genijalni režiseri koje je Cannes bahato ignorirao, poput Roya Anderssona ili Lava Diaza.

Ni ovogodišnji program ne izgleda nimalo loše. Što se američkih filmaša tiče, nove filmove predstavljaju Alexander Payne, Darren Aronofsky (“Mother!”), Paul Schrader (“First Reformed”) te holivudski Meksikanac Guillermo Del Toro koji će predstaviti film “Oblik vode”, fantastični triler u ambijentu hladnog rata. Od američkih atrakcija vjerojatno je najveća “Suburbicon”, film u režiji Georgea Clooneyja nastao po scenariju braće Coen, s Mattom Damonom u glavnoj ulozi.

 

Ne manjka ni obećavajućih naslova s ove strane oceana. Redatelj “Adelinog života” i canneski pobjednik Abdellatif Kechiche predstavlja se trosatnim filmom “Mektoub: moja ljubav: canto uno”, prvim filmom autobiografske trilogije, filmom koji je pobudio mali skandal kad ga Cannes nje uvrstio u program. Tu je i bivši pobjednik Mostre Izraelac Samuel Maoz s ratnom dramom “Foxtrot”, kao i talijanski komediograf Paolo Virzi s filmom “Tragači za razonodom” u kojem glume Helen Mirren i Donald Sutherland.

 

Izvan konkurencije na Mostri će igrati i novi naslovi Abela Ferrare, Williama Friedkina, Stephena Frearsa, Lucrecije Martel i Takeshi Kitana, kao i epski dokumentarac o izbjeglištvu danas “Ljudski tok” kineskog umjetnika i disidenta Ai Wei Weija.

 

Mostra prati i trendove, pa u program nastoji uključiti i ono što se trenutno čini najuzbudljivijim novumom u medijskom pejzažu - tv serije te filmove virtualne zbilje. Dok je Cannes prikazao samo jedan VR rad, i to za goste s pozivnicama u hangaru izvan grada, Mostra ima pravu, punopravnu sekciju od 30 VR naslova koji konkuriraju za nagrade, a među filmovima koji se gledaju s kacigom na glavi izdvaja se 55-minutni VR “Napušteni” tajvanskog filmaša meditativnog stila Tsai Ming-lianga. Što se tv serija tiče, teško je bilo pobijediti Cannes koji je premijerno igrao “Twin Peaks”, no i Mostra donosi premijeru jedne Netflixove serije, “Wormwood” autora Errola Morrisa.

S obzirom na to da je hrvatska kinematografija zaljuljana političkim udarom i u previranju, ne treba se čuditi što ove godine - za razliku od lani - na Mostri nemamo ni jedan film. Ako je to utjeha, može se tek spomenuti da bolje nisu prošli ni drugi “istočnjaci”. Od cijelog europskog istoka - žalosno ali istinito - u programu je tek jedan kratki film iz Litve.

Izdvajamo