POPRAVLJANJE (NE)SAVRŠENOG

ISPROBALI SMO ZANIMLJIV DODATAK ZA PLAYSTATION DUALSHOCK 4 KONTROLER 'Back Button' igračima omogućava preraspodjelu tipki kako bi više uživali u igri

PlayStation / YOUTUBE

 

Kontroleru Sonyjeve igraće konzole PlayStation 4 - DualShocku 4 - ništa ne nedostaje.

Četiri tipke za navigaciju, osam tipki izvršavanje naredbi, dvije “gljive” s dvije tipke "ispod" njih, dvije operativne tipke i jedna veća tipka osjetljiva na dodir i geste više su nego dovoljne za obavljanje svih zadaća koje sve vrste igara igračima daju. DualShock 4 u dlanovima sjedi odlično, sve su tipke na dohvat prstiju, a samo iznimno dugotrajne seanse mogu dovesti do ukočenosti. Ne da kontroleru ništa ne nedostaje, on ima sve i pritom je još i izvrstan.

U krajnjoj liniji, izvrsnost ovakvog tipa od Sonyja se i očekuje jer su im dostupni svi mogući resursi, od materijala za izradu preko ljudstva koje je zaduženo za dizajniranje do tvornica koje će kontrolere u konačnici i proizvesti.

Sony se s ovim, očito, ne slaže do kraja jer je sredinom veljače ove godine na tržište izbacio neobično naslovljeni dodatak za DualShock 4 - Back Button (dalje u tekstu “BB”).

BB je igračima ponudio mogućnost dodavanja još dvije programirljive tipke na stražnju stranu kontrolera u vidu plastičnog umetka i to tako da njihova pozicija ergonomski ima smisla. Nešto više od sedam punih godina DualShock 4 bio je dizajnerski nedodirljiv, izuzev, naravno, manjih intervencija koje se nisu ticale njegove primarne funkcije.

 

Inicijalne najave BB-a igračima su pokazale da kod DualShocka ipak postoji prostor za napredak u funkcionalnosti i ergonomiji. Mnoge je ideja zaintrigirala premda je odmah konstatirano da je to što se BB-om igračima nudilo - dodatno usavršavanje dizajna s ciljem bolje ergonomske distribucije tipki - na tržištu je već bilo dostupno, i to neko vrijeme.

Intrigantna odluka ubrzo je postala sumnjiva. Zašto popravljati nešto što sedam godina nije bilo pokidano? Je li ovaj dodatak DualShocku potreban ili se radi o samo još jednoj opciji koja će nekim igračima dobro doći, a drugima neće biti potrebna? Što ne valja s tim da se igračima da mogućnost modificiranja svog igračkog iskustva s dodatkom koji mogu skinuti ako im se kojim slučajem ne svidi? Je li ovo sve samo pokušaj da se od igrača iskamči još malo novaca prije dolaska Playstationa 5?

Odgovore na ova, ali i druga pitanja dobio sam čim sam dodatak prvi puta stavio na svoj DualShock 4.

Instalacija je prošla bez veće muke, ali ne i bez nervoze jer se BB s DualShockom spaja preko utora za slušalice. Naime, dio BB-a koji ulazi u DualShock nije fiksiran već se mrda pa postoji mogućnost kidanja. Istina, ta mogućnost nije velika, ali je dovoljna da se dlanovi dodatno znoje.

Ako posumnjate da nešto krivo radite, šansa je velika da je tako pa provjerite kako ispravno spojiti BB-a (drugi puta je instalacija bila gotova u par sekundi jer sam znao što radim i što mogu očekivati).

Prvi dojam - BB je kvalitetno izrađen, odnosno nije se štedjelo na materijalima. Tipke odmah reagiraju kada ih se pritisne i ni po čemu ne odudaraju od drugih tipki na DualShocku 4. Kako se dodatak pri instalaciji čvrsto uglavi, po tipkama možete bespoštedno udarati jer ga nikako ne možete nehotice izbaciti iz ležišta.

Nakon što isprobate koliko su tipke osjetljive i gdje ih trebate pritisnuti da bi reagirale, možete se dati u programiranje tipki.

U idealnoj distribuciji prstiju po tipkama, palcem ćete kontrolirati gljive i tipke koje okrenute prema vama, a kažiprstom i srednjakom L1, R1, L2 i R2. Takva distribucija, premda funkcionalna, nije najprirodnija pa će većina vjerojatno BB koristiti kako zamjenu za tipke L1 i R1. To znači da će srednjakom udarati L1 i R1 na BB-u, a L2 i R2 na uobičajenim mjestima. Treba napomenuti, vi i dalje možete koristiti stare L1 i R1 tipke i one su stalno aktivne. Na nov ćete se raspored morati naviknuti, pogotovo ako imate više godina staža na Playstation konzolama.

Kako sam u većini igara koje igram ja taj koji kontrolira tempo i budući da ne igram praktički nijednu igru koja zahtijeva brze reflekse, nisam osjetio potrebu da ijednu tipku koju inače stišćem palcem prebacim na BB kako bi mogao brže raditi kombinacije tih tipki.

Primjerice, u igri "Sekiro: Shadows Die Twice", L1 jedna je od najvažnijih tipki jer se njome blokiraju i odbijaju napadi neprijatelja. Probao sam je prebaciti na BB, međutim ništa se nije značajnije promijenilo. Lijevi mi je kažiprst i dalje u situacijama krajnjeg očaja uvijek bježao na L1 tipku, a ne na BB. Isto je vrijedilo i za R1 koji sam stavio na BB.

No, bolje promišljanje načina na koji igram "Sekiro" dovelo me do zaključka da je na BB bolje prebaciti tipku koju koristim često, a koju je ponekad u žaru borbe moguće nehotice stisnuti i pogriješiti. Riječ je, naime, o tipki L3, koja se zapravo krije “ispod” gljive. Ona se u Sekiru koristi za saginjanje, odnosno čučanj i izvrsno funkcionira kao BB tipka jer se u tom slučaju možete sagnuti bez da lijevi palac dižete s lijeve gljive ili da nespretno pokušavate stisnuti gljivu dok se krećete. Moguće je, ali ovo je puno praktičnije. Pretpostavljam da ću u većini igara tipke za saginjanje odmah stavljati na BB.

Što se tiče druge tipke na BB-u, tamo sam odlučio staviti tipku L1* jer se njezinim stiskanjem u Sekiru nikad ništa loše nije dogodilo. Naime, ako mogu blokirati i s L1 tipkom i BB tipkom, to mi daje mogućnost da kritičnim situacijama imam dvije opcije za blokiranje. Također, to mi dopušta da istom rukom radim kombinaciju L1 i R1, koja u Sekiru služi za specijalne napade. Hoće li to biti trajno rješenje? Ne mogu reći, no to je ljepota BB dodatka, na njemu možete memorirati tri različite kombinacije tipki i eksperimentirati dok ne pronađete najbolju kombinaciju.

*U trenutku pisanja odlomka sinulo mi je da na desnu BB tipku možda bolje staviti tipku za liječenje. Naime, da biste se liječili morate stisnuti tipku “gore”, što znači da lijevi palac morate dići s lijeve gljive, tipke za kontroliranje kretanja. Kada ste usred borbe, složit ćete se, morate se stalno kretati pa dizanje palca s gljive treba izbjegavati.

Tu zapravo dolazimo do suštine onoga što BB predstavlja. DualShock 4 kao takav nije trebalo mijenjati i Sony ga zapravo suštinski ni nije mijenjao već je igračima dao mogućnost da dvije tipke koje se u pojedinim igrama nalaze na "najgorim" mjestima prebace na bolja.

U nekim će situacijama to značiti jako puno, dok će u drugima napredak biti nešto manji, ali dokle god prilika za napredak postoji, BB se mora smatrati uspjehom. Je li cijena BB-a usklađena s mogućnošću koju otključava? Držim da je jer ćete druge kontrolere koji u startu dolaze s takvim tipkama platiti više nego što koštaju jedan DualShock 4 i jedan BB.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo