NAJBOLJI DOMAĆI ALBUMI 2009.

Buntovni Diskurz je bolji čak i od Gustafa

Damir Krajač/CROPIX

ZAGREB - Nakon inventure dekade u kojoj su najistaknutije pozicije zauzeli TBF, Hladno pivo i Let 3, izbor najboljih albuma 2009. pokazuje koliko vrijedi domaća diskografija bez njihovih novih izdanja i doprinosa Majki, Bambi Molestersa i Jinxa.

U takvoj konstelaciji teže je locirati ultimativnog favorita, ali se povećavala gužva na ulazu u top-10.

Na širem popisu ostala su imena još desetak kandidata (Detour, Jasna Bilušić, Luka Belani, Popeye, Cinkuši, Sheitans, One Piece Puzzle…), a zamalo su “izvisili” EnFace s “Afroditom”, ponajboljim albumom u 18 godina karijere, kantautor Voland Le Mat s debijem “Faustopojke” te još jedan zanimljiv debitant, osječki rapper Kandžija s albumom “Narodnjaci“.

ALBUM GODINE

1. Diskurz

U protivnom (Dallas)

Autori himne vlastite generacije

Oni su ružni, prljavi, prokleto dobri i najbitnije od svega - vrlo mladi za uobičajeni prosjek hrvatskih rock debitanata.

Ovaj tipičan riječki punk bend, u stilu Parafa iTermita nemilice dere pjesme koje zapravo zvuče kao da Nirvana pere Sex Pistolse. “Debela glava” s refrenom “nitko nam neće napuniti glavu, nitko, baš nitko” trebala bi postati himnom generacije rođene usred rata, “Isto je sve” zarazni je punk hit, “Polet” nešto poput riječke verzije “Career Opportunities”, a “Nitko i ništa” odjek The Rutsa i naklon KUD-u Idijotima.

Ako je u rock'n'rollu najvažniji stav, Diskurz su obavili pola posla. Gadi im se sve, a pogotovo establišment i karijerizam. Agresivni su, nervozni, bijesni i potpuno u pravu jer u ovakvoj državi i ne možeš biti drukčijeg raspoloženja - osim ako nisi na vlasti, bankar državne banke ili tajkun iz bajke zvane “Hrvatska privatizacija”. “U protivnom” produkcijski je posve u stilu punk-rocka kakvog furaju Diskurz čija je možda najveća kvaliteta što uspješno prenose energiju s koncerata na studijske snimke, dok uživo zvuče poput velikog praska koji nam je toliko trebao. Album i bend godine!

2. Gustafi

Chupacabra (Menart)

Nakon pomlađivanja postave s pjevačicom Barbarom Munjas i trojicom novih muzičara, stari Gustafi Edi, Vlado i Čedo doživjeli su drugu mladost, potisnuli nostalgična sjećanja i potražili istomišljenike na suvremenoj alter-latin sceni. Manu Chao je bio prvi, a poslije su išli još dalje, sve do Nortec Collectiva iz Tijuane na briljantnom singlu “Sanjati ćemo žuto” koji se nametnuo kao domaća pjesma godine, a Gustafi su na promotivnoj turneji stigli u Izrael, Portugal i Brazil.

3. Stillness

Globalno zatupljenje: Paket za preživljavanje (Menart)

U društvu spektakla Stillness je megafon tvrdoglave manjine koja u plesnoj glazbi uporno traži nešto ozbiljnije od podloge za razgibavanje, ali pritom izbjegava svako art-rock foliranje. Na jasno i glasno artikuliranu poruku “muzika se radi prstima, ustima, srcem i mudima” lijepe se pedantno obrađeni utjecaji Rage Against The Machine, Asian Dub Foundation, Body Counta i The Clash.

4. Malehookers

Muški svijet (Menart)

“Muški svijet” je glasan modern-rock album, a to je ono što sceni najviše nedostaje. Usvirani i moćnog zvuka, napaljenih rifova i vatrenih sola, Malehookers, često u istoj pjesmi, spajaju odbljeske Stoogesa i Queens Of The Stone Age, Sex Pistolsa i Manicsa, Stonesa i Primal Scream, upliću sjećanje na Azru, pariraju Psihomodu i besramno iznose pokvarenu maštu i niske strasti.

5. Gatuzo

! (Dancing Bear)

Gatuzov drugi album je našpanan i nabrijan poput prvijenaca Strokesa, Kings Of Leon i Libertinesa. Šiljini tekstovi suvislo odražavaju tjeskobu, dešperaciju i nezadovoljstvo autora te uspješno izbjegavaju domaće rock klišeje. Podboltane napetim, oštrim i nazubljenim gitarističkim rafalima i Goranovim bubnjarskim mitraljiranjem, njegove poruke su na tragu odmetničke devize “sam protiv svih”.

6. Tamara Obrovac & Transhistria Electric

Neću više jazz kantati (Aquarius)

Najintrigantniji i najkompleksniji album u Tamarinoj diskografiji! Veliki pomak rezultat je drugačijeg postavljanja sedmočlanog hrvatsko-slovenskog jazz ansambla Transhistria koji je uz pomoć producenta Zvonimira Duspera-Dusa ostvario Tamarinu viziju da se treba “takat u letriku”. Hitoidnu naslovnu temu, obradu istarske narodne “Predi šći moja” i proširenu verziju starog favorita “Črno zlo” podebljao je zarazni funky groove.

7. Gabi Novak

In Concert: Jazzarella

ZKM 2009 (Menart)

Aranžmani Ante Gela i Matije Dedića i nadahnuta svirka raspoloženih glazbenika uvelike su pripomogli da se Gabi predstavi u savršenom svjetlu i maestralno utisne vlastitu osobnost u dobro poznate jazz i easy listening standarde, odnosno u Arsenove klasike koji su tom prigodom doživjeli još jednu jazz transformaciju.

8. Urban

Hello! (Croatia Records)

Perfektno otvaranje sa “Suncem” i plesnim singlom “Magnet” i jaka završnica sa “Snom o životu” i “Žitom” koju oštre gitare i policijske sirene dovode do katarzičnog svršetka tek su okvir za upečatljiv, konzistentan, svirački dorečen i poetičan Urbanov art-rock album na kojem frenetična “Hiroshima”, kao jedna od najsnažnijih Urbanovih pjesama, te odnos zaljubljenosti i razočaranja, igraju centralnu ulogu.

9. Frenkie

Protuotrov (Menart)

S producentom Edom Maajkom, tuzlanski hardcore rapper Adnan Hamidović-Frenkie nastavio je svoj beskompromisni obračun s autoritetima i institucijama. “Sanjao sam vojsku koja im san ubija i kako gori korporacijska industrija, sanjao da gori Hollywood i Rusija, sanjao sam da je izgorila Evropska unija”. Otkad je El Bahattee isključio mikrofon, nije bilo opasnijeg rappera u ovim krajevima!

10. Kawasaki 3p

Idu Bugari (Dancing Bear)

Tko je otišao iz benda tijekom duge stanke manje je važno jer je Kawasaki temeljito repariran prije najezde Bugara. Priključivanjem Marija Borščaka, Stipe Mađora i Igora Pavlice, Tomfina šank poetika dobila je mnogo širi okvir od rudimentarnog ska-punka s prethodnog albuma. Duhoviti ispadi jednako su učestali, a broj dobrih pjesama je utrostručen.

Tagovi

Izdvajamo