VELIKANI JAZZA U ROVINJU

Dee Dee Bridgewater: Nezaustavljiva, razorna i žestoka jazz mašina

    AUTOR:
    • Saša Drach

  • OBJAVLJENO:
  • 08.07.2013. u 11:09

I dok je Ramsey uglađeni gospodin u godinama koji se jedva kreće Dee Dee je, iako je prešla 60-u, u punoj pjevačkoj snazi

Kad su se u subotu na, rekao bih, vrhuncu ovogodišnjeg rovinjskog Avantgarde Jazz Festivala na pozornicu popeli Ramsey Lewis i Dee Dee Bridgewater, publika u dupkom punom dvorištu nekadašnje Tvornice duhana odmah je dobila pošto je došla. “On Broadway”, dopadljivi njujorški funky standard ponio je publiku, a Dee Dee je pokazala da je i dalje ne samo u vrhunskoj pjevačkoj formi, nego da i njezin stas i te kako skriva da je premašila šezdesetu. U visokim potpeticama, u kojima i dalje djeluje kao da je visoka barem 180 centimetara, utegnute, izvrsno strukirane duge haljine, zavodljivo zanjihana, s ogromnim blistavim naušnicama i narukvicom, svojom je pojavom do te mjere dominirala kao da na sceni nije bilo nikog drugog. “Volim ovaj vaš Rovinj”, rekla je vidno razdragana, odlično raspoložena jazz diva, dan uoči koncerta, na ručku u konobi Kantinon.

Bez ograničenja

Prošlo je dvije godine otkako je prvi put bila u Hrvatskoj, također u Rovinju. “Ne zato što imate divne zalaze sunca, nego zato što se ovdje zaista jako dobro osjećam.” Dok je u ožujku 2011. promovirala danas već legendarni, Grammyjem nagrađeni album “To Billie With Love”, sada s Ramseyjem Lewisom i njegovim kvintetom uigrava projekt koji namjeravaju snimiti na DVD krajem turneje u francuskom Vienneu, u fantastičnom ugođaju antičkoga teatra. “Ramseyja i mene igrom slučaja spojio je zajednički menadžment, a mi smo radosno prionuli na posao“, priča Dee Dee. Veličanstvena pjevačica, jedna od danas najsjajnijih i najuvjerljivijih svjetskih vokalnih jazz zvijezda, nikad se nije ograničila samo na jedan stil pjevanja. Njezini albumi to vrlo uvjerljivo pokazuju, baš kao što pokazuju i njezine afinitete. “Dear Ella”, tako je posveta Elli Fitzgerald,”This is New” cijeli je album pjesama Kurta Weilla,”Love and Peace” samo pjesama Horacea Silvera, dok je njezin zapravo najambicionizniji projekt vezan uz afričke korijene, “Read Earth”, realiziran u Maliju, s hordom afričkih jazz i pop zvijezda. Na većini tih projekta s njom je surađivao Edsel Gomez, genijalni, samozatajni Portorikanac, pijanist, kompozitor i aranžer koji je i sada s njom došao u Rovinj. “Dee Dee i Ramsey su dva svijeta, ali našli smo se u zajedničkoj ljubavi prema velikoj jazz pjevačici Nancy Wilson”, kaže uvijek nasmijani Gomez.

U pristojnoj formi

A Ramsey? Uglađeni gospodin u godinama, koji je dobrano premašio sedamdesetu. I dalje je on u pristojnoj sviračkoj formi, ali naravno da je to daleko od onog pijanista koji je bio u samom svjetskom vrhu šezdesetih godina kad je izbacio tri singla milijunskih naklada. “Bilo je to uzbudljivo”, prisjeća se. “Zamislite, taj čuveni ‘In the Crowd’ koji nas je tako mlade proslavio, bio je već naš sedamnaesti album. A bili smo još vrlo mladi. Danas se glazbenici teže probijaju i teže snimaju toliko albuma.” Tada je Ramsey bio na vrhu top-lista, koje je dijelio s Elvisom Presleyem, Beatlesima ili Barbrom Streisand. Ipak, nema se dojam da živi u prošlim vremenima. “I dalje sam prilično zaposlen i nemam potrebu toliko analizirati što sam nekada radio”, kaže Ramsey, “Pokušavam se držati sadašnjeg vremena.” Iako se vrlo teško kreće, pa mu nije bilo lako ni popeti se na rovinjsku pozornicu, Ramsey Lewis je vrlo svjestan vlastitih sviračkih dosega. Pa nije bez vraga u vlastiti kvintet, kao vođa sastava, ponavljamo, kao klavirist, uzeo uz standardnu gitaru, bas i bubanj - još jednog klavijaturistu, Tima Ganta, koji je iz drugog plana “punio sound”, dok se Ramsey držao svog i dalje nepogrešivog feelinga, nimalo ne izgubivši i blues i funky touch. Na koncertu je to izgledalo ovako. Prvo su Dee Dee i on zajedno izveli uvodni “Broadway”, da bi se Dee Dee maknula s pozornice, prepustivši narednih dobrih pola sata Ramseyjevu kvintetu koji je svoj repertoar bazirao uglavnom na prilično laganim, gotovo mlakim obradama funky, blues ili pak bossa nova standarda. Nizali su se “The Way She Smiles”, “Brasilica”, sve do “Sun Goddes”, krosovera koji ga je proslavio početkom sedamdesetih.

Nakon toga sve nas je ponovo obasjalo sunce kad se Dee Dee Bridgewater vratila, ali ovaj puta s Edselom Gomezom koji je odmijenio Ramseya na klaviru nakon “Save your Love For Me”, nekadašnjeg hita Nancy Wilson.

Probuđena zvijer

Koncert se od tada nadalje naglavačke preokrenuo. Snaga njezina glasa, vrhunski, precizno razrađeni show, od posture do, zanosnoga ljuljanja u bokovima i koketiranja s publikom i proživljavanja same glazbe, sve to tek je sada došlo do izražaja. Dok se Dee Dee s Ramseyem prilagodila mekšem pristupu, pojava Edsela Gomeza u njoj je probudila zvijer. Tako je i gotovo uredno ispeglani bend u odijelima i kravatama bitno živnuo, a temperaturu je podigao i zaista genijalni pijanist Gomez koji kao da je svirao sa šest ruku. “Sviramo zajedno trinaest godina”, kaže Gomez. “Dobro se poznajemo.” Zaista, velike pjevačice znaju se vezati za neke pijaniste, no Dee Dee je u Gomezu našla i aranžera i kompozitora. Rijetko vrijedan spoj. “Planiramo zajednički projekt nakon ove turneje. Samo nas dvoje”, kaže Gomez. “Dee Dee je pisala riječi, ja glazbu”, pokazao nam je naškrabane note i aranžmane. “Vježbamo kad stignemo i za vrijeme ove turneje, a spremamo snimanje tog našeg albuma vrlo brzo i odmah idemo na turneju.” Tako su izveli skladbu “Afrophisicist”, upravo s tog budućeg albuma, a nakon toga niz skladbi Steveja Wondera i Henryja Connicka. “Ostat ćemo u raspoloženju iz sedamdesetih”, veselo je dobacila publici i najavila “Night Movies”, laganu još jednu bossa novu. Samo, sada je na klaviru bio Gomez koji je tu laganicu za popodnevne koktele poremetio uznemirujućim afrokubanskim ritmovima. Dee Dee i Gomez tako su se krenuli nadmetati u improvizaciji i to je bio svakako vrhunac koncerta. Bravurozne su to bile interakcije koje su publiku sasvim omađijale i pokazale da je Dee Dee na sceni žestok, nezaustavljiv, razorni stroj.

Amira Medunjanin, sarajevska pjevačica sevdalinki, zvijezda u usponu, također je bila u Rovinju. “Pitala sam je prije koncerta kako joj to uspijeva”, kaže Amira, “jer znam da poslije šezdesete pjevačice počnu imati problema. Odgovorila mi je da očito ima sreću, jer da i dalje osjeća istu snagu.” A tu njezinu snagu i čudesnu pjevačku energiju osjetila je i publika koju je bez ikakva problema digla na noge i potakla na ples.

U Rovinju nas očekuju još dva koncerta

U posljednjem vikendu Avantgarde Jazz Festivala u Rovinju 12. srpnja nastupit će u dvorištu Tvornice duhana kvartet američkog gitarista Johna Pizzarelija, a 13. srpnja će na glavnom gradskom trgu nastupiti Jazz orkestar HRT-a s gostom, britanskim pjevačem Simonom Marloweom

Izdvajamo