HIP HOP BEND IZ SPLITA

Dječaci, hip-hop bend iz Splita: Mrak iz Bronxa na Lovrincu

Bila je mješavina Kate Bush i Ksene ratnice, volila je hejtat, a mrzila je latice, na krevet rasula je kebab, upalila je Rammstein, rekla dođi me jebat” - tekst pjesme “Janeway” splitske hip-hop grupe Dječaci bio je jedan od prvih koje sam čula i, priznajem, nije me se baš dojmio. Nije mi bilo jasno ni zašto moji prijatelji pankeri odjednom po Fejsu stavljaju pjesme o punjenim paprikama. No, preslušavanjem njihovog novog albuma “Istina” morala sam potpisati kapitulaciju i priznati da je repanje na splitskom fora, iako je miljama daleko od onoga što inače slušam.

Petar Grašo, Kerum, Bare, Hunter S Thompson, Andrés Iniesta, Agatha Christie, Ivo Sanader... splitsko podzemlje, mafijaši, estradnjaci, narkomani i sponzoruše samo su neki iz palete likova o kojima repaju u svojim pjesmama, za čije je širenje ispočetka najzaslužniji bio YouTube. Dječaci su Splićani Vojko Vrućina i Ivo Sivo te Zagrepčanin sa splitskom adresom, Zoni Zondo, a uhvatili smo ih neposredno nakon snimanja videospota za pjesmu “Lovrinac”, koja na starom splitskom groblju “ugošćuje” kriminalce svih profila:

Kultura straha

“Lovrinac je napisan kao reakcija na sva ubojstva, nasilje i pljačke koje iz dana u dan postaju sve bizarnije i na koje su se ljudi već počeli navikavati. Reakcija je na kulturu straha koju mediji provode i potpunu nesposobnost policije i pravne države da se pobrine za svoje građane i kažnjava zločine. Hladne zimske noći kada je pjesma napisana sjedio sam doma gladan jer me bilo strah spustiti se u kvart uzeti burek da me netko ne upuca”, izjavio je svojedobno Vojko. Je li stanje doista takvo da o Splitu opet možemo govoriti kao o “gradu slučaju” ili su cijelu situaciju ipak malo karikirali?

- Karikirali smo, ali ne previše. Na mjestu gdje ja uzimam burek morali su ugraditi metalne rešetke nakon što je netko nožem prijetio prodavačicama - kaže Vojko, a Ivo Sivo dodaje:

- U ovom kontekstu Split nije grad slučaj, jer je u bilo kojem gradu u Hrvatskoj opasno noću se spustiti na burek ako čekajući u redu krivoj osobi stanete na nogu. Zašto smo mi društvo u kojem je sasvim normalno s vremena na vrijeme pretući nekog na ulici, to pitajte budale koji formuliraju zakone i lijenčine i kukavice koji su zaduženi za njihovo provođenje. Ne znam nikoga tko se u ovoj državi osjeća sigurno ili zaštićeno.

Prva naklada albuma “Istina” od 500 komada rasprodala se u samo dva dana, što ne uspijeva ni mnogo poznatijim bendovima. Smatraju da je tome najviše pridonio njihov rad zadnjih šest godina, kao i konstantna razina kvalitete, te prva dva singla s novog albuma, “Dalmacija” i “Lovrinac”.

Prvi album ‘Drama’

- Pomogli su nam i ljudi koji kao i mi koriste društvene mreže i šire riječ o našem radu. Mislim da smo i dalje jedini bend koji na ovoj razini svakodnevno odgovara na pitanja čitatelja na našem web-servisu tumblr - nabraja Zondo.

Nakon prvog albuma “Drama”, četiri od pet naših najvećih izdavača bilo je zainteresirano za suradnju s njima, a potpisali su za Croatia Records. Zadovoljni su svojim izdavačem, osim što smatraju da bi bilo lijepo kada bi im počeli financirati i snimanje spotova, koje zasad plaćaju sami. U zadnja dva mjeseca rasprodali su dva koncerta u Zagrebu, tri u Splitu, te jedan u Rijeci, a na slavu nenavikli Dječaci to su jako emotivno doživjeli te se i - isplakali.

- Dajemo toj muzici sve što imamo, gubeći i psihičko i fizičko zdravlje, i naravno da emotivno doživljavamo kad vidimo da to nije uzalud, kad osjetimo da nam ljudi ukazuju poštovanje i podršku - objašnjava Ivo.

Što je to kalk

Ženski interes najveća je prednost toga što su sada poznati, kažu, no čvrsto su na zemlji i ne vjeruju da će im se uskoro znatnije promijeniti način života. No, osim hip-hop publike, Dječaci su uspjeli zainteresirati i znanstvenike: Dijana Ćurković, asistentica na Institutu za hrvatski jezik i jezikoslovlje, napisala je lingvistički rad pod nazivom “Kalk kao odraz hip-hop kulture u tekstovima Dječaka” u kojem objašnjava kako svojim slengom obogaćuju hrvatski jezik. Kalkovi su riječi nastale kopiranjem tvorbenog obrasca iz stranog jezika, u ovom slučaju engleskog, a doslovnim prevođenjem riječi i fraza, smatra mlada kroatistica, Dječaci prevode i hip-hop kulturu, ali i globalnu internet kulturu.

Ružna stvarnost

“Hip-hop je prožet kriminalom, a njegova tematika prostitucijom, drogama i ubojstvima. Tako je i u Dječaka. Hip-hop se sa ulica Bronxa proširio po cijelome svijetu, pa tako i do Lovrinca, opjevanog u istoimenoj pjesmi koja oslikava ružnu stvarnost iz splitskih kvartova. Baš ta pjesma pokazuje koliko su posebni, a istovremeno tipično splitski, ali i koliko je njihov hip-hop uličan, mračan i istinit”, zapisala je Dijana u svome radu.

Oni, pak, naglašavaju i da ne pišu pjesme socijalne tematike, iako se mnoge od njih mogu tako iščitati - pjesma “Dalmacija”, primjerice, kritika je stanja u Splitu u kojem je “40 tisuća bez posla, a shopping centar se otvara”.

- Mi repamo iz svoje perspektive, a ne iz društvene - ističe Vojko, dok Ivo dodaje:

- Ako reći da ne voliš jesti govna znači biti socijalno angažiran bend, onda da, mi smo socijalno angažiran bend.

Dječake smo pitali i kako su na pjesmu “ZGB”, parodiju na zagrebački sleng, reagirali njihovi zagrebački kolege po žanru?

- Većini se pjesma svidjela, neki su se našli uvrijeđenima. Volimo slušati Sinestet i Krankšvester, pogotovo Setta - kaže Vojko. Iako cijene TBF, ne vole usporedbe s najpopularnijim splitskim bendom, smatraju da su oni odlični glazbenici, ali smeta im kad njihov uspjeh mjere prema onome TBF-a.

Kuje i laseri

- Ne volimo zatupljenost i neupućenost. Ne volimo glazbene novinare koji nisu poslušali dva rap albuma u životu i pojednostavljivanje kojem teže mainstream mediji. Mi s TBF-om imamo veze koliko Simpsoni imaju veze sa serijom “Xavier: Renegade Angel” - kaže Ivo.

Jednom su ih opisali i kao “hip-hop za ljude koji ne slušaju hip-hop”, no ne smeta ih što ih slušaju i oni koji inače nisu u hip-hop điru. Osim albuma “Drama” i “Istina”, Vojko Vrućina izbacio je i vlastiti solo projekt, EP “Kuje i laseri”.

- To je bio zajednički album sa AC3PO-m, producentom iz Sinesteta. On je radio svu muziku, a on to voli mračno, futuristično i agresivno - objašnjava Vojko.

“Osam godina prije albuma fristajlali na ulici, godinu nakon albuma fristajlamo u ludnici” - riječi su njihove pjesme “Maci” za koje se nadamo da se neće obistiniti. Jedina “ludnica” koju im želimo ona je u Tvornici kulture u kojoj će 14. travnja održati svoj sljedeći zagrebački koncert za koji svakako ulaznice nabavite na vrijeme. A ja ću do tada pokušati zavoljeti i “Janeway”, iako u gore spomenutoj situaciji ni u ludilu ne bih pustila - Rammstein.

Jezik Dječaka kao tema znanstvenoga rada

- Naravno da Dječaci koriste kalkove i u svakodnevnom govoru, ali ipak ne u svim situacijama i ne uvijek u istoj mjeri. Baki ili škverskom radniku mogu reći da “MC-iji bajtaju”, ali najvjerojatnije ih neće razumjeti. Isto tako, riječ “truba” značit će jedno u razgovoru s bakom, a drugo u razgovoru s vršnjakom. Govor svakoga od nas prilagođen je kontekstu, situaciji i sugovornicima - kaže Dijana Ćurković i dodaje da jezik u pjesmama Dječaka ne mora biti realan: pjesma “ZGB” parodija je zagrebačkog slenga, ali na “Istini” je izašla i pjesma “Evala” na izmišljenom čakavskom govoru. Ni u jednoj ni u drugoj jezik namjerno nije realan, nego su uzete tek poneke značajke zagrebačkog, odnosno čakavskih govora, kojima se stvara komičan efekt. I boje vokala u tim su pjesmama karikirane. Dječaci se samo ponašaju kao dječaci - zaključuje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. travanj 2024 07:59