MATEJ MEŠTROVIĆ & SUDAR PERCUSSION

FUSION CUISINE IZ ZAGORSKOG DVORCA Suita za sladokusce koja je sve samo ne kič

Matej Meštrović je kao klasični pijanist, svjedoči to "Eat Suite", veći frajer od mnogih rokera

Zagrebački klasični pijanist Matej Meštrović, premda zakleti poklonik tonalnosti u glazbi, sve je samo ne “tipični klasični pijanist”, a dokaz u prilog toj tezi je i njegova kolaboracija iz zagorskog dvorca Sv. Križ Začretje sa sastavom samoborskih udaraljkaša Sudar Percussion. Album pod naslovom “Eat Suite” i naslovima kompozicija poput “Barbecue”, “Baklava’s Dance”, “Paprikash”, “Creme Brulee”, “Sarma Sarma” i “Musaky”, nije samo zgodno nazvana nego i podesno zapakirana u ogromnu konzervu nalik pašteti, no hrana nije jedina poveznica između naslova skladbi i odabira instrumenata.

Vibrafon i srodne udaraljkaške instrumente poput marimbe i glockenspiela, zbog svog izgleda, glazbenici od milja zovu “roštilj”, a to nas dovodi i do pokojnog Boška Petrovića i njegova poimanja “roštilja” i glazbe općenito. Rado je Boško, još prije 40 i kusur godina, znao iz jazza skliznuti u teme koje bismo danas zvali etno ili world music, odnosno u fuziju s rock i klasičnom glazbom.

Sada se toga na svoj način, ali iz pozicije pijanista klasične glazbe, prihvatio i Matej Meštrović sa spomenutim sastavom Sudar Percussion u produkciji Branimira Mihaljevića, koji je perfektno “ozvučio” dvorac Sv. Križ Začretje, a rezultat je za polizati prste baš kao nakon umakanja kruha u slastan paprikaš. Nije crossover klasične s pop, rock ili jazz glazbom nešto novo, ali malo je funkcionalnih i intrigantnih albuma s tog teritorija ma iz kojeg dijela svijeta dolazili. Često su posrijedi jeftina kalemljenja disko i pop ritmova na klasičnu glazbu, poput Vanesse Mae i Maksima Mrvice. U kombiniranju simfonijskih orkestara s vlastitim kompozicijama i pop ili rock instrumentarijem okliznuli su se i Sting i Metallica, a često su u kič crossovera pop i klasične glazbe posrnuli i operni i pop-pjevači.

Fotografija s naslovnice albuma

Matej Meštrović s ansamblom Sudar Percussion izveo je pravo malo čudo ukusnog, lucidnog i intrigantnog kombiniranja sastojaka iz klasične, jazz, rock, pop i etno glazbe s prostora od Sutle preko Zrmanje i Drine do Vardara, rukovodeći se načelima onoga što bismo u gastronomiji zvali fusion cuisine, a što je područje na kojem je jednako lako skliznuti u kombinacije koje ni pas s maslom ne bi provario, odnosno u naporne “elaboracije” chefa koji je davno odustao od načela “manje je više”.

Osjećaj za mjeru i pažljivo doziranje sastojaka i začina - unatoč pomaknutosti, hedonizmu i dekadentnosti njezina autora - osnova je Meštrovićeve maštovite, razigrane i duhovite “suite za sladokusce” koja je sve samo ne kič, ego-trip ili potonuće u nouveau riche raskalašenost.

Suitu prati i “glazbeno-društveni” dokumentarac Arsena Oremovića o snimanju albuma i propadanju dvorca Sv. Križ Začretje kao posljedice “društvene nebrige, apsurda i zanemarivanju kulturne baštine”. Gdje i kako živimo, pravo je čudo da je ova suita ugledala svjetlo dana, i to u tako ingenioznom pakungu kojim se klasična glazba efektno i podesno, a bez neukusnog podilaženja približava i pop-rock publici. Istini za volju, Matej je kao klasični pijanist, svjedoči to “Eat Suite”, veći frajer od mnogih rokera.

Trailer dokumentarca Arsena Oremovića o snimanju albuma i propadanju dvorca Sv. Križ Začretje

Tagovi

Izdvajamo