'MADAM X'

Madonna se odlučila suočiti s tabuom koji je najstrašniji od svih - starošću

    AUTOR:
    • Pavica Knezović Belan

  • OBJAVLJENO:
  • 16.06.2019. u 14:29

Profimedia

U novom Madonninom izmišljanu vlastite persone mnogo je europskog intelektualizma prve polovice 20. stoljeća. Naime, cijelu godinu je provela u Lisabonu kao “nogometna mama”

Slobodoumna europska ženska koja noći provodi za pisaćom mašinom ili izmjenjujući jazz-ploče na svome gramofonu, tamne kose, s uvijek zapaljenom pljugom u ruci... Otvorena za nove ideje, nove podražaje, nove oblike izražavanja, s idejom o velikim ženama koje su joj prethodile - Ivana Orleanska i Madame X samo su neke od njih. Ova potonja nije Madonnina izmišljotina, tim se pseudonimom služila Virginie Amélie Avegno Gautreau, pripadnica francuskog visokog društva na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće. Rođena u New Orleansu, bila je na glasu po svojoj ljepoti, a skandal je izazvao njezin portret iz 1884. godine Johna Singera Sargenta pod nazivom “Portret Madam X” na kojem je ta samouvjerena ljepotica prikazana - golog ramena!

U novom Madonninu izmišljanju vlastite persone mnogo je europskog intelektualizma prve polovice 20. stoljeća. To možemo ponajviše zahvaliti činjenici što je zadnju godinu živjela u Lisabonu. Naime, njezin posvojeni 13-godišnji sin David Banda pridružio se juniorima Benfice, a sve u velikoj želji da postane profesionalni nogometaš.

Tužna i usamljena

Tako da je uskoro 61-godišnja Madonna cijelu godinu s još ostalo troje svoje posvojene djece, provela kao tipična “nogometna mama”. Što radi i kako živi, mogli smo pratiti na njezinu Instagram profilu. I bio je to pogled u život jedne tužne i usamljene žene koja nam je valjda iz nevjerojatne dosade dopustila da virimo u njezin, ne baš pretjerano uzbudljiv život. Bilo je tu mnogo snimaka njezinih preslatkih, raspjevanih petogodišnjih blizanki, jahanja po pitoresknim portugalskim pješčanim plažama u zoru, no i noćnih Madonninih gluvarenja mučenih nesanicom i poigravanja Instagram filterima. U Lisabonu je bila izložena i novim glazbenim utjecajima - fado je samo jedan od njih.

Rezultat tako različitih priča novi je Madonnin album objavljen jučer (14. lipnja) pod nazivom “Madame X”. Kao nikad dosad kritike su dijametralno suprotne; od ugodnih pohvala koji proglašavaju novih 15 Madonninih pjesama najboljima još od 2000. godine i albuma “Music” do ismijavanja “ostarjele glazbenice” koja se još pokušava natjecati s više od dvostruko mlađim konkurenticama i sprdanja s njezinim slabašnim vokalom koji je neprestano provučen kroz autotune.

Album je pjevačica napravila s producentom Mirwaisom, francuskim glazbenikom koji potpisuje meni jedan od najdražih Madonninih albuma “Music” (2000.). Francuski electro minimalizam i Madonna s gitarom bile su odlike i njezina albuma nakon toga - “American Life” (2003.) koji je također producirao Mirwais. Taj album koji gotovo nitko nije volio, meni je dugo bio drag.

“Confession on the Dance Floor” (2005.) uz Mirwaisa je producentski uobličio i Stuart Price - genijalac koji je radio sa svima; od Pet Shop Boysa do Coldplaya, a ja sam obožavala njegov album koji je napravio s bendom Zoot Women iz 2003. godine. Toplo ga preporučujem; retro pop elektronika otprije 15 godina. I tu negdje staje moje zanimanje za Madonninu glazbu. Iako, gledala sam je uživo u Budvi 2008. godine. I to je bilo nezaboravno iskustvo; s Krešom Kapulicom u prvom redu, fan pitu, gotovo smo je mogli dodirnuti.

Madonna uživo je uvijek cutting edge suvremene umjetnosti; tko mari za nesavršenosti u njezinu pjevanju! Uostalom - nju je učinila zvijezdom njezina snaga volje, njezin golemi drive, unatoč manjkavu talent. Madonna je plod Warholove artističke kuhinje, njegove vizionarske kontemplacije o tome da će svatko biti zvijezda na pet minuta. Svojom hrabrošću i drskošću i nepogrešivim prepoznavanjem glazbenih trendova desetljećima je zaokupljala našu imaginaciju. Rušila je tabue, knjigom “Sex” (1992.), u kojoj je na neustrašiv način predstavila vlastite seksualne fantazije, gotovo si je uništila karijeru - za Ameriku je gola, samouvjerena žena, koja nije bila objektificirana u stilu Hugha Hefnera nego je sama bila protagonistica “prljavih slika”, ipak bila previše.

Novi taboo s kojim se Madonna odlučila suočiti vjerojatno je najstrašniji od svih - to nije masturbacija u javnosti, poljubac s drugom ženom, trošenje muškaraca poput čarapa ili hvalospjev gay prijateljima. Madonna se odlučila obračunati sa starošću. Reklo bi se, na prilično infantilan način - negirajući je. Baš poput tinejdžera koji se prave da ne postoje jedinice u dnevniku, tako je Madonna odlučila zatvoriti oči na činjenicu da je u sedmom desetljeću života i da se negdje, ne baš tako daleko, ipak nazire - kraj.

Poput Tereze

U glazbenom smislu je “Madam X” tek podnošljiva muzička varijacija na temu - sve se vrti u krug ili kako bi Tereza rekla - sve se vraća, sve se plaća. Osim simpatičnog cha-cha-cha singla “Medellin” s kolumbijskim pjevačom Malumom, nema tu mnogo toga za pamćenje. Kao da je sve namjerno podigrano; imitirajući hipnotičko privlačni zvuk trapa može vam se dopasti u pjesmi “Crave” sa Swae Leeom. A meni je za uho zapelo klasični francuski house u pjesmi “God Control”. I to bi nakon prvih nekoliko slušanja bilo to.

No, volim što se Madonna vratila i što tako kulerski podnosi većinu napada i uvreda. Iako, strašno se naljutila na New York Times i tekst Vanesse Grigoriadis optuživši ugledne novine za - silovanje. U ekstenzivnom profilu Grigoriadis je pomalo cinično propitivala Madonnina kabalistička stajališta i neprestano pokušavala razgovor usmjeriti na problem “žena u godinama” - kako je to biti mama male djece, a istovremeno biti u menopauzi. Šezdesetjednogodišnja superzvijezda nije imala sluha za takva pitanja, prigovarala je novinarki da je opsjednuta godinama, a kad je tekst izašao u vikend-izdanju američkih novina, obrušila se na autoricu na svom Instagram profilu.

Kad je moja kćer prije nekoliko godina sa svojom prijateljicom otkrivala Madonnu, šapćući joj je rekla: “Znaš, ona je čak starija i od moje mame”. Pobuna - mladenačka, feministička, seksualno emancipatorska - uvijek je bila format djelovanja u kojem se Madonna najbolje snalazila. No, kako se buniti protiv starosti, odnosno formuliranog ponašanja koje ti diktira društvo kad zađeš u određene godine? Čini mi se da je moja omiljena pjevačica dobro nanjušila neprijatelja s kojim se treba obračunati iako još nije možda pronašla pravi način - kako to učiniti, zapravo. No, dajmo joj malo vremena, 61-godišnja diva je na dobrom putu i sigurno nam još mnogo toga ima reći.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo