EUROSTRINGS

MAK GRGIĆ, UMJETNIČKI RAVNATELJ ZAGREB GUITAR FESTIVALA Barem jedan dan u godini stanite na kočnicu i prepustite se ljepotama klasične glazbe

 

Mak Grgić, umjetnički ravnatelj Zagreb Guitar Festivala mladi je i nadareni gitarist, sve prisutnija zvijezda te jedan od petnaestak ljudi koji stoje iza organizacije festivala.

Manifestacija akademske odličnosti

Njegov talent proteklih godina zapazili su i neki od najuglednijih svjetskih medija poput New York Timesa i Washington posta. Naime, mediji i publika progasili su ga “inovativnim gitaristom kojem se sprema velika karijera”. Iako je Grgić rođen u Ljubljani, gitaru je studirao u Zagrebu pod mentorstvom uvaženog profesora Ante Čagalja na Elly Bašić konzervatoriju, te je diplomirao u klasi Alvara Pierrija na Universitas fur Musik und darstellende Kunst u Beču.

Valja napomenuti i to kako je prije dvije godine Grgić objavio više radova za izdavačku kuću Micro Fest Records, inače dobitnicu prestižne nagrade Grammy, a da bi nakon toga završio doktorat na USC Thornton School of Music pod vodstvom Williama Kanengisera i Scotta Tennanta iz Los Angeles Guitar Quarteta. Grgić trenutno održava koncerte diljem svijeta, a osim Zagreb Guitar Festivala, umjetnički je ravnatelj i Eurostringsa – prve europske platforme u sektoru klasične gitare koja se rodila upravo iz Zagreb Guitar Festivala. Inače, Eurostrings okuplja klasične gitariste iz 17 različitih država, a glavni cilj platforme je promocija mladih klasičnih gitarista i pobjednika internacionalnih natjecanja koja organiziraju uključeni festivali.

Budući da se od 31.3. do 6.4. održava peti Zagreb Guitar Festival, nije bilo boljeg povoda da s Grgićem porazgovaramo ne samo o dobroj glazbi već i manifestaciji akademske odličnosti koju ovaj festival afirmira. U tom smislu istaknimo i to kako je Zagreb Guitar Festival sufinanciran sredstvima iz europskih fondova, a organizirana je i Eurostrings konferencija koja će se uz Festival paralelno održavati od 4. do 6. travnja u Muzeju Mimara. Prva dva dana tema će biti gitara, a zadnji dan bit će posvećen kulturnom poduzetništvu i načinu osiguravanja sredstava u području kulture dok će jedno od glavnih predavanja na temu kako se javiti na EU fond održati Anera Štopfer, voditeljica EU deska Kreativna Europa.

Kako se rodila ideja za pokretanjem Zagreb Guitar Festivala? Što se htjelo postići?

Ja sam se pridružio Zagreb Guitar Festivalu u njegovoj trećoj godini održavanja, međutim osnovna ideja ovako velikog gitarističkog zbivanja rodila se iz potrebe da Hrvatska dobije najveću gitarističku kvalitetu u sklopu kulturnih manifestacija. Ukoliko ste upoznati s tradicijom klasične gitare ili gitare uopće u Hrvatskoj, onda sigurno ne treba napominjati koliko je fantastičnih gitarista proizašlo s naših prostora i to bez obzira na stil glazbe. Naime, ako je eksport takvog talenta iz Hrvatske u svijet tako izniman, zašto onda ne bismo stvorili i import globalnog talenta gitara te približili publici razumijevanje tog instrumenta. To je ideja Zagreb Guitar Festivala.

Ovo je peta godina otkako se Zagreb Guitar Festival održava u glavnom gradu Hrvatske. Kakav učinak je taj event ostavio na domaćoj ali i međunarodnoj kulturnoj sceni?

Zagreb Guitar Festival je u zadnjih nekoliko godina postao vodeći festival gitare u Europi. Tek nam je pet godina, a već osjećamo kako klasičnim gitaristima diljem svijeta Zagreb postaje destinacije bitne naobrazbe u akademskom smislu. Naši All Stars koncerti pune Kristalnu dvoranu Westina, Hrvatski Glazbeni Zavod, Kino Studentskog Centra i sl. Naša želja je probuditi u domaćoj publici interes za kontinuiranim praćenje gitarističke scene, domaće i svjetske.

U Zagreb ove godine dolaze najbolji svjetski gitaristi. Tko je radio izbor izvođača i kako to da će ove godine prevladavati flamenco i tango ritmovi?

Izbor izvođača za naše All Stars koncerte pada u domenu umjetničkog ravnatelja, ali uvijek odluka u konačnici bude zajednička. Osobno ne bih rekao da ove godine prevladavaju flamenco i tango ritmovi, osim što smo odlučili iskoristiti priliku i proširiti edukacijsku djelatnost i na flamenco ove godine. Do sada smo se fokusirali uglavnom na jazz radionice uz pomoć Ante Gela, našeg umjetničkog ravnatelja za jazz, a ove godine fokusirali smo se na španjolski glazbeni izraz. Što se tiče tanga, njega svi vole, stoga smo odlučili pozvati svjetske poznate gitariste da nam stvore jedan lijep večernji argentinski ugođaj.

Kojeg izvođača biste ove godine izdvojili kao apsolutnu zvijezdu događaja?

Ne bih volio izdvajati nikoga, pogotovo što se uvijek trudimo stvarati programsku raznolikost. Apsolutno svaki koncert je senzacionalan sam po sebi.

Postoji li korelacija između Zagreb Guitar Festivala i turističke promocije grada Zagreba?

Naravno da postoji, Zagreb je jedan od centara kulturnog turizma u Europi, pa tako i Zagreb Guitar Festival usko surađuje s turističkom zajednicom kako bismo podigli renome grada kao svjetske prijestolnice gitare.

Zašto smatrate da će naša domaća i kritička nastrojena publika ostati impresionirana ovogodišnjim koncertima?

To je isto kao da nekoga pita hoće li netko ostati impresioniran dobrim talijanskim tiramisuom. Naravno da hoće zato što je to nešto posebno. Poželjet ćete ga još jednom.

Pretpostavljamo da ste u bliskim kontaktima s najslavnijim svjetskim gitaristima. Mnogi od njih su upravo zbog Zagreb Guitar Festivala posjetili Hrvatsku. Kakvi su njihovi dojmovi o državi, publici, našim gradovima, kulturi...?

Naš festival i naša publika poznati su po toplini i dobroj zabavi. Želja nam je obogatiti turističku i kulturnu ponudu u Hrvatskoj, a izvođačima prenijeti sve o našoj zemlji.

Kakva je po vama budućnost klasične gitare? Bi li taj glazbeni izričaj bio posve zaboravljen da nema manifestacija poput Zagreb Guitar Festivala budući da klasična umjetnost sve više pati pred najezdom lakih, elektroničkih nota?

Klasična umjetnost živjet će vječno. Ona danas teško ulazi u mainstream zbog ubrzanog tempa modernog čovjeka koji nema vremena za uživanje, on želi da sve bude brzo i jednostavno kako bi pragmatično zadovoljio trenutnu potrebu uha. Mislim da manifestacije poput Zagreb Guitar Festivala upravo služe tome, da barem jedan tjedan u godini publika stisne kočnicu i poprati što se zbiva nasuprot popularne glazbe.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. travanj 2024 10:45