SUPERUHO I DORF

NAJZANIMLJIVIJI IZVOĐAČI KOJI ZA TJEDAN DANA NASTUPAJU U PRIMOŠTENU + NOVI DORF Nastup Billyja Bragga mogao bi ostati uspomena za cijeli život

Wikipedia / HANZA MEDIA

 

U premreženosti Hrvatske svakovrsnim festivalima sve je teže publici domoći se novaca i slobodnog vremena za iste, dok organizatorima slijedi nemilosrdna borba za opstanak pod suncem “male zemlje za brojne festivale”.

Valja, dakle, naći svoju nišu, no iskusni i žilavi organizatori poput Mate Škugora, čak i nakon “odiseje” u Šibeniku s lagano već zaboravljenim festivalom Terraneo, ne predaju se lako. Stoga će i ovog ljeta, od 07. do 09. kolovoza u Primoštenu, oni kojima je pri srcu alternativnija struja rock glazbe u najširem smislu tog pojma, uz nešto tradicionalnijih kantautorskih nastupa, uživati u četvrtom izdanju “butik-festivala” SuperUho. Realno gledano, broj izvođača nije velik, ali možda je i zato kvaliteta koncentrirana, a usporedo sa SuperUhom u Primoštenu, a nešto ranije i Vinkovcima održat će se i novo izdanje DORF-a, festivala dokumentarnih filmova o rock i pop glazbi. Kompletan program oba festivala potražite na internetu, a ovdje izdvajamo ono što se doima najzanimljivijim.

 

SUPERUHO 

(7. - 9. kolovoza)

Nastupi Billyja Bragga, Shellaca, Sare Renar, Conora Obersta, Franka Turnera, M. Warda u pratnji My Buddy Moosea

Bruno Konjević / HANZA MEDIA

Conor Oberst

 

7. kolovoza

Prvu večer SuperUha možete uživati u našpananoj buci Shellaca pod vodstvom utjecajnog doajena noise-rocka i produkcijskog čarobnjaka Steva Albinija koji je zimus održao vrlo interesantno predavanje o glazbenoj produkciji i industriji u zagrebačkom Cinestaru na Branimirovoj. Ako se i ranije ono što je radio s Big Blackom i Rapemanom prelijevalo na njegove producentske radove poput onih s Pixiesima i Nirvanom, može se reći da je unatoč skupim producentskim poslovima Albini sa Shellacom na snimkama i uživo ostao vjeran brutalnoj noise-rock iskazu, avangardnosti i nepokolebljivom otklonu od srednjostrujaškog pristupa.

Protutežu će Shellacu prve večeri pružiti kantautor M. Ward i to ne sam nego u pratnji riječkog benda My Buddy Moose čiji je novi album “IV” netom objavljen. Mogao bi to biti i zalog neke buduće suradnje između naših majstora americane i jednog od cjenjenijih američkih kantautora koji je uz nisku hvaljenih solističkih albuma poput “Transistor Radio”, “Post-War” i “Hold Time” objavio i hrpicu zgodnih baroque-pop djelca s glumicom i pjevačicom Zooey Deschanel u okviru dua She & Him, a vrijedi spomenuti i zasada jedini album u okviru supergrupe Monsters Of Folk.

 

8. kolovoza

Kad smo kod Monsters Of Folk u njoj je uz Warda, Jima Jamesa iz My Morning Jacket i Mikea Mogisa bio i Conor Oberst, nekoć poznatiji pod scenskim imenom Bright Eyes. Teško se riješio etikete “novi Dylan” koja ga je zamalo satrla, kao i navike da u kratkom roku, poput Ryana Adamsa s kojim dijeli i niz drugih srodnosti, objavljuje gomilu albuma, a na još jedan nastup u Hrvatskoj dolazi nakon prekrasnog albuma “Salutations”, brojem pjesama i instrumenata proširene verzije prošlogodišnjeg, samotničkog “Ruminations”. “Salutations” na kojem su među inima također surađivali i Jim James i M. Ward, blizak je country-rocku iz sredine 70-ih Dylana i Younga.

Bit će zanimljivo vidjeti kako će u izravnoj usporedbi s Oberstom proći naša profinjena dama Sara Renar. S Conorom bi bilo krasno ostvariti duet, nalik onome Howeja Gelba i Lovely Quinces, no glavna zvijezda druge večeri SuperUha je engleski folk-punk kantautor Frank Turner koji ni na daleko većoj livadi INmusica pred koju godinu, unatoč ranom terminu, nije imao problema publiku dovesti u euforiju. Mogao je Frank, školovan na Etonu, postati bankar ili član vlade, ali zov glazbe i socijalnog angažmana kakvog njeguje Billy Bragg bio je jači.

 

9. kolovoza

I, eto, nitko drugi do Billya Bragga, svojevrsne folk verzije Joea Strummera koji se još u 80-ima dokazao ne samo glazbenim remek-djelima poput “Talking With The Taxman About Poetry” nego i laburističkim aktivizmom, jedan je od glavnih aktera SuperUha, tim više jer mu je to premijerni nastup u Hrvatskoj. Ako će vam na Braggovom nastupu upola dobro kao meni na Reading daleke 1989. godine, imat ćete uspomenu za cijeli život.

Wikipedia

Billy Bragg

 

Kad smo kod uspomena, prije desetak godina u Močvari sam od Buzzcocksa očekivao tek izlizano punk metiljanje, no dobio sam zamalo besprijekoran nastup očeva pop-punka bez kojih je nemoguće zamisliti i zvijezde poput Green Daya. Kompilacija “Singles Going Steady” do danas je ostala jednim od najboljih punk albuma svih vremena.

Ponudu SuperUha treće će večeri upotpuniti i engleski post-punk radikali The Membranes koji su u Tvornici prošle godine posve zasjenili Gang Of Four. Bez osvrtanja unatrag, beskompromisno i glavom kroza zid ako treba, tako to rade The Membranes, a to bi mogao biti i moto SuperUha kojem će poput šlaga na torti leći nastup trip-hop DJ-a Jamesa Lavellea, suosnivača ugledne diskografske etikete Mo’ Wax.

 

DORF

(5. - 9. kolovoza)

Ovogodišnji festival dokumentarnih rock filmova DORF, posvećen kolegi Anti Perkoviću, donosi dokumentarce o Buldožeru, Sparklehorseu, trip-hop etiketi Mo’ Wax i druge

Tomislav Krišto / HANZA MEDIA

Ante Perković i Aleksandar Dragaš

 

Moglo bi se reći da je DORF, uz nedavno završeni Tabor Film Festival, poslužio kao model za niz manjih, uže specijaliziranih filmskih festivala. DORF se niz godina održavao prvo samo u Vinkovcima pa u Rijeci i Ozlju kamo je preselio njegov pokretač, poput Škugora također entuzijast i neumorni kulturni radnik Toni Šarić. Ovog ljeta, koncem srpnja, DORF se skrasio u matičnim Vinkovcima, ali i kao sjajna nadopuna koncertnog programa SuperUha u prvoj dekadi kolovoza jer u prizmi su glazbeni dokumentarci na temu raznih glazbenih žanrova, pojava i osoba.

Otvorit će ga epizoda dokumentarnog serijala “Borderland Soundtrack” novosadske filmašice Brankice Drašković, posvećena kao i cijeli ovogodišnji DORF, proljetos preminulom dragom kolegi Anti Perkoviću prema čijoj je knjizi “Sedma republika” još nedovršena serija donekle i nastajala.

Na DORF se s novim filmom vraćaju još neki stari prijatelji poput Igora Bašine i Vive Videnović. Nakon dokumentaraca o prvim albumima Pankrta i Laibacha, a u režiji Varje Močnik, dovršili su i film o prvom albumu “Pljuni istini u oči” kultnih slovenskih Buldožera bez čijeg doprinosa ne bi možda bilo ni Pankrta ni Laibacha, a ni punka i novog vala na ovim prostorima. Kako su Buldožer probijali blato i led pop kulture i politike u socijalizmu možete pogledati baš u tom filmu, a nekadašnji pjevač Buldožera i dobri duh slovenske alter-scene Marko Brecelj također će gostovati s vlastitim dokumentarcem “Brojanje u jesen”, ostvaren s Go Pro kamerom i niskom diverzantskih ideja.

Navodno ga nije lako podnijeti, baš kao što nekoć nije bilo lako slušati zagrebačku avangardnu noise-rock grupu SexA koju je u Amsterdamu početkom 90-ih producirati Steve Albini, no do toga nije došlo, a što se još događalo s tim bendom pogledajte u filmu “Kako smo ušli u Europu” redateljice Ines Pletikose. Još dalje će vas, sve do etiopijske glazbene scene odvesti film “Roaring Abyss/Bučni ponor” španjolskog redatelja Quina Pinera, ali mnogo tužniju priču, premda smještenu u neizmjerno bogatiju Ameriku, priča dokumentarac “Sad And Beautiful World Of Sparklehorse/Tužan i prekrasan svijet Sparklehorsea” redatelja Alexa Crowtona i Bobbyja Dassa o životu i smrti Marka Linkousa, nikad prežaljenog lidera tog prekrasnog sastava s ruba americane. “Dramatičan život, problemi s drogama, paraliza i depresija, tragičan kraj”, najkraći je opis potresnog i dirljivog filma s kojim završavamo presjek ovogodišnjeg DORF-a.

Izdvajamo