RECENZIJA

NOVI ALBUM 25-GODIŠNJE CHARLIE XCX Izlaz iz kolotečine pop karijere

 

Mixtape? Davno prije brzog "prženja" CD-a, downloada i streaminga putem neta, taj pojam je označavao kućno presnimavanje pjesama s vinilnih LP ploča na audio-kasete i to u "real timeu". Takve, kućno snimljene kasete u 80-ima, unatoč naljepnicama na određenim LP pločama s porukom "home taping is killing music" i jezovitom sličicom kasete prekrižene mrtčvakim kostima, nisu ubijale glazbu nego širile saznanja o njoj. Tako bih frendovima snimao pjesme i ploče koje oni nisu imali i obrnuto, a ako bi mi se nešto od snimljenog jako dopalo, onda bih štedio novac i nastojao, kako god umijem, nabaviti tu glazbu na LP ploči.

Ono što mi se nije previše dopalo, ionako ne bih kupio, presnimio ja to ranije od nekoga ili ne. OK, imao sam s dva-tri frenda iz razreda i "ilegalni biznis" s presnimavanjem LP ploča za kojeg smo oglase kačili po srednim školama, no sve što bih zaradio opet bih potrošio na LP ploče. Kako god okrenuli, diskografska industrija je na meni uvijek zaradila. Nekako u isto vrijeme, ranih 80-ih, mixtape je postao sredstvo za širenje rap glazbe koja je tada više postojala po klubovima nego na regularnim LP i kasetnim izdanjima, a koliko je potom diskografska industrija zaradila na hip hopu, toliko cijela Hrvatska neće ni za dva-tri stoljeća samostalnosti.

 

Posljednjih petnaestak godina, pak, pojam mixtape odnosi se na mikseve već postojećih pjesama u koje određeni izvođači unose vlastite elemente ili donosi vlastite skladbe s ponešto elemenata tuđih djela. Lil Wayne je jedan takav svoj "mixtape album" pod nazivom "Free Weezy Album" dijelio besplatno, dok je Drake svoj "If  You're Reading This, It's Too Late" prodavao, kao što sada čini i 25-godišnja Charli XCX, pravim imenom Charlotte Emma Aitchison iz Cambridgea. Nakon dva komercijalna "autorska" albuma, "True Romance" (2013) i "Sucker" (2014) te suradnje s Iggy Azaleaom, Ritom Orom, Jamesom Bluntom i drugima, proljetos je objavila, uvjetno rečeno, avangardniji "mixtape" album "Number 1 Angel", a nedavno i "Pop 2".

Receptura je slična jer na oba albuma Charli XCX na vlastite zamisli nabacuje beatove i djeliće drugih skladbi te vokalna gostovanja kanadske Carly Rae Jepsen, švedske Tove Lo, njujorške Caroline Polachek, njemačke Kim Petras, brazilskog drag queena Pablla Vittara ili estonskog repera Tommyja Casha. Time usvaja neke njihove ideje ili osobnost, ali ih i promovira jer je na top listama bitno zastupljenija od spomenutih. Ima u postupcima Charli XCX ponešto zanimljivog i konceptualnog, donekle progresivnog i futurističkog, čak ironičnog i satiričnog, no i podosta onoga što inače slušamo u generičkom popu, a pitanje je i koliko su njezini "Number 1 Angel" i "Pop 2" u odnosu na epohalni "Since You I Left You" (2000) australskih The Avalanches, zasnovanog na čak 3500 semplova, pravi mixtape albumi. Doduše, razlika između ovih i Charlinih "regularnih" albuma je zamjetna, no njezine su ideje ili postupci zanimljiviji od realizacije ili konačnog rezultata, ma koliko ima istine i u tome da donekle podsjeća i na Madonnu iz 80-ih.

Tagovi

Izdvajamo