MARCELLO MOTTADELLI

TALIJANSKI DIRIGENT NA ČELU ZAGREBAČKE OPERE 'Maštam o stvaranju nogometne momčadi u HNK'

Boris Kovačev / CROPIX

Marcello Mottadelli novi je šef Opere zagrebačkog HNK, na čijem je mjestu zamijenio dugogodišnjeg ravnatelja Nikšu Barezu (82).

Članovima orkestra, kao publici, ovaj talijanski dirigent s međunarodnom karijerom nipošto nije nepoznat. U svibnju ove godine je, naime, upravo sa sviračima kojima je sada postao direktor pripremao veliki operni hit “Turandot”. Već tada ga je, kaže, oduševio rad u zagrebačkom HNK, pa kada mu je intendantica Dubravka Vrgoč ponudila suradnju, nije mnogo dvojio.

- Već tada, kad smo pripremali tu operu, vladala je dobra energija među nama. Odlično smo surađivali i dobro se razumjeli. Iako sam u cijelu tu priču ušao kao nečija zamjena, u zadnji čas, sve je na kraju ispalo odlično. To je očigledno došlo i do intendantice, jer mi je ponudila posao. Inače, tada sam prvi put došao u Zagreb, no svidjela mi se ideja da se preselim u ovaj grad i počnem raditi sa sjajnim glazbenicima, kakve ovo kazalište ima - kaže Mottadelli, dok sjedimo u njegovom uredu ravnatelja Opere.

Ureda u kojem, kaže, neće biti baš stalno: planira istovremeno biti i ravnatelj, kao i dirigent, a neće zapostaviti ni međunarodnu karijeru. Ne sumnja da će u tome uspjeti: do lani je, naime, bio umjetnički i glazbeni ravnatelj Nacionalne opere u Bukureštu. Nije imao nikakvih problema u tome da radi nekoliko poslova istovremeno, kaže, pa je siguran i da će svoj novi posao jednako dobro obavljati.

Planovi i prioriteti

A kad govorimo o njegovoj međunarodnoj karijeri, tu se ima čime pohvaliti: nakon što je diplomirao orgulje i kompoziciju na Konzervatoriju Giuseppe Verdi u Milanu, prvi posao koji je radio bilo je mjesto šefa dirigenta Simfonijskog orkestra u Bernu. Potom slijedi angažman u Velikom kazalištu u Minsku. Od 2002. do 2008. godine surađivao je u Kraljevskoj danskoj operi, ravnao Simfonijskom orkestrom iz Odensea i Aalborga,  Simfonijskom orkestrom iz Aarhusa, Filharmonijskim orkestrom iz poljskog Bialystoka, Orkestrom Teatra Coccia  iz Novarre i Slovačkim radijskim simfonijskim orkestrom iz Bratislave. Od 2008. do 2011. bio je šef-dirigent Simfonijskog orkestra u Kairu te nastupio u Južnoj Koreji u Kulturnome centru Seongnam u Seoulu. Od rujna 2016. do prosinca 2017. bio je umjetnički i glazbeni ravnatelj Nacionalne opere u Bukureštu.

- Neću zanemariti taj dio svoje karijere, naravno, no zagrebačka Opera je sad moj prioritet. Mislim da članovi orkestra imaju puno potencijala. Čini mi se, zapravo, da sada rade na 70 posto i da od sebe mogu dati još puno, puno toga. Pred nama je audicija, jer smo ostali bez nekoliko ljudi. Veličinu orkestra diktira veličina prostora ispod scene, u kojem su smješteni svirači, tako da se veličina ne može mijenjati. No, neke druge stvari mogu - najavljuje novi ravnatelj, koji pojašnjava da mu se Zagreb svidio od prvog trenutka. Kaže kako je riječ o gradu u kojem je sve puno mladih i sretnih ljudi, pozitivne energije, umjetnosti, kao i glazbe.

Veliki dio onoga što ga je privuklo u Zagreb leži upravo u kazalištu gdje radi. Koprodukcije i kulturalne razmjene glavni razlozi zbog kojih mu se sviđa HNK, pojašnjava. To je ono što bi i on volio nastaviti u svom četverogodišnjem mandatu. Premda program sezone koja je pred nama nije sastavio on, nego njegov prethodnik u dogovoru s vodstvom kazališta, kaže kako se s tim programom u potpunosti slaže. U tom smislu neće biti nikakvih izmjena.

- Počeo sam raditi u ponedjeljak, prije pet dana, tako da još uvijek ne znam sve detalje. Naravno, imam određene informacije, kao i svoj utisak, no moram sve detaljno istražiti kako bih mogao vidjeti u kojem segmentu postoji prostor za poboljšanja. U svemu što odlučujem važno mi je mišljenje vodstva kazališta, kao i ljudi iz orkestra. Oni su tu važni, jako važni, i mislim da zajednički možemo učiniti nešto pozitivno - pojašnjava Mottadelli.

Opera Umberta Giordana

Dodaje kako dijeli viziju intendantice o tome kako je publika najvažnija. Potrebno je rušiti barijere, ističe, izlaziti van i privući neke nove ljude da se zaljube u glazbu. Jedan od njegovih najvažnijih ciljeva u tom pogledu je otići s operom u školu. Privući mlade ljude, dovesti školarce na generalne probe opera... Na taj način neće se stvoriti publika koja danas dolazi u kazalište, ali to je posao za budućnost. On se mora obaviti, smatra.

- Bit će još nekih promjena, ali zasada je rano govoriti o njima. Tek sam došao i puno je posla ispred mene. No, jedno je sigurno i to mogu najaviti: s orkestrom ću do kraja svog mandata postaviti koncertnu verziju opere “Andrea Chénier” Umberta Giordana. Ta opera nije puno izvođena, čak ni u Italiji, i malo je tenora može izvesti. Muzički je također jako teška, no ja vjerujem u zagrebački ansambl i znam da ćemo to odsvirati - kaže Mottadelli.

Kad ne planira što će s orkestrom i kako popularizirati operu, novi ravnatelj opere mašta o stvaranju nogometne momčadi u HNK. Veliki je ljubitelj nogometa, priznaje, i jako bi volio da svaki dio Kuće - primjerice, Opera, Drama, tehnika i drugi - imaju svoje momčadi, koje će onda igrati utakmice.

- Hrvati su druga najbolja nogometna nacija na svijetu i znam da sigurno ima onih koji bi zaigrali. Bilo bi to super - dodaje Mottadelli.


Besplatno se prijavite na portala Jutarnji.hr

Izdvajamo