ČLAN GRUPE TIME

TIHOMIR POP ASANOVIĆ NAKON 43 SE GODINE VRATIO PRVOJ LJUBAVI Novi album pionira jazz rocka iz sedamdesetih godina

Tihomir Pop Asanović | Foto: Nikola Knežević | Croatia Records press
Nikola Knežević / Croatia Records

Tihomir Pop Asanović

Sve donedavno originalna izdanja LP albuma fusion-jazz, prog-rock i funk orguljaša Tihomira Popa Asanovića, “Majko Zemljo” (1974, Jugoton) i “Pop” (1976, Jugoton), plaćali su se i po 150 eura.

A onda ih je Croatia Records reizdala, također i na LP-u, pa je Asanović tijekom posljednja dva mjeseca 2018. godine držao prvo i drugo mjesto na listi najprodavanijih LP ploča u nas. Ovo najprodavanijih ne znači neku visoku nakladu, nego tek poslasticu za konosere i kolekcionare, ali u doba kad se malo toga prodaje na “čvrstom nosaču zvuka”, takav je Asanovićev uspjeh bio kuriozitet. I dokaz da su spomenuti albumi bili i ostali ispred svog vremena.

Konkretno, “Majko Zemljo” je bio i ostao sjajan konceptualni i revolucionarni jazz-rock album na kojem su skladbe s potpisom Asanovića, Topića, Bončine i Miljenka Prohaske otpjevali Josipa Lisac, Dado Topić, Janez Bončina i drugi, dok je “Pop”, na kojem su pjevali Zdenka Kovačiček i Janez Bončina predstavljao nešto relaksiranije, ali podjednako uzbudljivo i zanimljivo izdanje. Respektabilna je bila ekipa koju je Asanović uz spomenute okupio oko sebe poput gitarista Dragog Jelića (YU Grupa), Marija Mavrina (Time) na basu, Ratka Divjaka (Time) i Pece Peteja (Time, Grupa 220) za bubnjevima, Pere Ugrina (truba) i Brace Doblekara (konge) te plejade zagrebačkih jazz glazbenika predvođenih Prohaskom, poput Ozrena Depola, Ladislava Fidryja, Stanka Arnolda i drugih.

Član grupe Time

Danas zvuči nevjerojatno, ali “Majko Zemljo” kao jazz-rock album navodno je postigao nakladu veću od 200.000 primjeraka. I to na jednom istočnoeuropskom tržištu od dvadesetak milijuna ljudi. “Pop” je bio još više funk, još “crnačkiji”, s naglim uletima puhača i još razvedenijim ritmovima, a manje progresivni jazz-rock album. Ako treba tražiti prva domaća funk izdanja, onda su to prije svega spomenuti Asanovićevi albumi.

Prije ta dva albuma Asanović, rođen u Skoplju 1948. godine, bio je član prog-rock grupe Time s kojom je snimio prva dva albuma “(Time” iz 1972. i “Time II” iz 1975. godine), a potom i klavijaturist grupe September s kojom također snima dva albuma (“Luduj s nama” i “Zadnja avantura”, 1976.). Prije i/ili poslije toga bio je i član jazz postava okupljenih oko Boška Petrovića, vođa sastava Jugoslavenska pop selekcija te suradnik YU Grupe, Smaka, Pro Arte i niza drugih. Početkom 70-ih magazin “Jazz Podium” proglašava ga četvrtim najboljim orguljašem u Europi, nastupao je na jazz i rock festivalima diljem Jugoslavije i kontinenta, lukrativnim turnejama po SSSR-u, a s vlastitom skladbom “Berlin” u izvedbi Timea osvojio 1973. godine u Istočnom Berlinu prvu nagradu na tamošnjem Svjetskom festivalu omladine.

Bilo ga je svugdje i bio je jako cijenjen pa zaboravljen, no njegova glazba s vremenom je doputovala i do Kendricka Lamara koji je u pjesmu “Duckworth” na albumu “DAMN.” (2017) uvrstio i sempl Asanovićeve skladbe “Ostavi trag”. “Molim vas, recite gospodinu Tihomiru Popu Asanoviću da sam rekao kako mu zahvaljujem na bezvremenskoj glazbi i kako se nadam da ću se jednog dana s njim uspjeti i fotografirati”, izjavio je tada 9th Wonder, producent pjesme “Duckworth” za BlackoutHipHop.

Anale funka

Slušano i iz današnje perspektive, albumi “Majko Zemljo” i “Pop” ostavljaju dojam autorski lucidnih i svirački perfektnih djela jednog maštovitog i vibrantnog glazbenika, vođe sastava i klavijaturista koji je na lagan način te osobine pomirivao s prijemčivošću, popularnošću i zabavnošću. Do danas su zadržali svježinu, progresivnost i atraktivnost prvoligaških djela funka i jazz-rocka, ne samo jugoslavenske nego i svjetske produkcije takve glazbe. To kako je Zdenka Kovačiček otpjevala “Dođi drugi put” i “Mali crni brat” koju je nedavno zgodno preradio sastav Dementronomes doista je za anale funka. Kao i u okviru disco glazbe njezina “Frka” koju je također nedavno u zarazni electro-pop hit preradio duo Nipplepeople. Na ovo valja nadodati i fusion-jazz trio Chui koji se svojim albumima i singlom “Tebi putujem” s Josipom Lisac izravno nastavlja na Asanovićeve ideje i skladbe s “Majko Zemljo”. U slične “nastavke” valja ubrojiti i recentne radove sastava Mangroove i Detour.

Ovaj diskografski povratak uslijedio je nakon nevjerojatne 43 godine od albuma “Pop”, a prestavši aktivno svirati 1983. godine, posljednja tri i pol desetljeća bavio se prodajom instrumenata i drugim neglazbeničkim poslovima, preživio kliničku smrt, uspješno se oporavio.

“Svakog dana vježbam jedan sat ujutro, jedan navečer. To nije loše za zdravlje, ali je dobro za muziku”, izjavio je nedavno. Ova Popova pauza time spada u jednu od najdužih diskografskih stanki, između dva studijska albuma, pa i u svjetskim razmjerima; gotovo u rangu s onom The Sonicsa i njihovog trećeg, comeback albuma “This Is The Sonics” iz 2015. godine, zapravo prvog novog nakon drugog albuma “Boom” iz 1966. godine. Podjednak je kuriozitet da je za razigrane i vrckaste jazz-rock-funk skladbe stihove napisao glazbeni kritičar, kolega i prijatelj Zlatko Gall, “zaskočen ‘nemoralnom Asanovićevom ponudom’ na jednoj jutarnjoj kavi na Dolcu,”.

Engleska verzija

Za album “Povratak prvoj ljubavi”, koji je usporedno objavljen i u engleskoj verziji pod nazivom “Return To The First Love”, Asanović je uz prateći bend Prijatelji (Jani Moder - gitara, Davor Črnigoj - bas, David Morgan - bubnjevi) ispred kojeg stoji glasovno solidna pjevačica Sabrina Hebiri, okupio i stare frendove poput gitarista Vlatka Stefanovskog, Dragog Jelića (YU Grupa), Vedrana Božića (ex-Time), R.M. Točka (ex-Smak), Aki Rahimovski (Parni valjak), Primoža Grašiča (koji je godinama surađivao s Boškom Petrovićem), ali i mlađih kolega poput Saše Antića iz T.B.F.-a. U suvislo posloženoj produkciji Duška Mandića, “Povratak prvoj ljubavi” logično se nastavlja na “Majko Zemljo” i “Pop”, no premda dostatno opskrbljen orguljaškim bravurama i jakim doprinosima spomenutih kolega ipak je mnogo predvidljiviji. I daleko manje moderan i avangardan.

Kao da potječe iz prošlosti i iz dobro poznatoga, dok su “Majko Zemljo” i “Pop” dolazili iz neke druge glazbene galaksije pa i iz budućnosti koju je Asanović ovdje stvarao sredinom 70-ih. Potvrdio Kendrick Lamar, 2017. godine.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo