BEOGRADSKI FESTIVAL IGRE

AJA JUNG 'Ova je regija dugo bila ušuškana kada je kultura u pitanju, pa mnogi očekuju da će netko unaprijed platiti njihove želje i ideje'

Zagreb, 250219.
Srpska balerina Aja Jung, fotografirana u Zagrebackom plesnom centru.
Foto: Boris Kovacev / CROPIX
Boris Kovačev / CROPIX

Poznata srpska koreografkinja i plesačica ovih je dana boravila u Zagrebu kako bi predstavila projekt koji vodi već 16 godina

Srpska baletna umjetnica, koreografkinja i osnivačica Beogradskog festivala igre, Aja Jung,  ovih je dana posjetila Zagreb.

U Zagrebačkom plesnom centru (ZPC) predstavila je program festivala kojem je umjetnička direktorica. Naime, ZPC je dio kulturne mreže China - CEEC Dance Culture Union, čiji je član i festival, a naši će predstavnici ove godine biti na susretu svih predstavnika te kulturne mreže.

- Posljednjih godina imamo sve više publike iz regije. Radujemo se što program privlači pažnju, pa je nedavno i londonski Guardian preporučio Beograd kao jedan od pet gradova koji se ovog proljeća moraju posjetiti. Kao jedan od glavnih razloga navodi se upravo Festival igre. Imamo uvijek i goste iz Zagreba i Hrvatske. Zato sam došla u Zagreb, da bih publici otkrila program našeg šesnaestog festivala i da bi unaprijedila cirkulaciju publike, ali i umjetnika - kaže Aja Jung i dodaje kako su od početka do danas prošli težak put.

Spoznati autori

Hrabrošću su došli do šesnaeste godine, pojašnjava, i ništa nije bilo jednostavno. Ona i njen tim su zahvalni svim umjetnicima koji su zadnjih godina pronijeli dobar glas o festivalu, ističe na ovogodišnjem Beogradskom festivalu igre, koji će se održavati od 22. ožujka do 12. travnja u Beogradu, Novom Sadu i Vršcu, sudjelovat će 16 plesnih trupa iz 11 zemalja. Plesači dolaze sa svih strana svijeta: iz Francuske, Belgije, Italije, Španjolske, Njemačke, SAD-a, Izraela, Kanade, Nizozemske, ali i Južne Afrike te Sjeverne Koreje.

- Te trupe donose radove poznatih i slavnih autora, ali i nekih mladih koje naš festival želi predstaviti domaćoj i stranoj publici. Radujemo se što u Beograd stiže izraelska Batsheva Dance Company, kao i da će s tom fantastičnom trupom prvi put doći i Ohad Naharin - kaže Jung i nabraja dalje: nizozemski plesni teatar donosi djela Paula Lightfoota, Sola Leóna i Marca Goeckea, koji će gostovati šesti put. Dresden Frankfurt Dance Company nastupit će i u Beograda i Novom Sadu. Dolazi i Sidi Larbi Cherkaoui koja pleše u svojoj koreografiji “FractusV”, zatim Rashid Uramdan, kao i Kompanija Eun-Me Ahn iz Seoula...

Vrlo je ponosna, kaže, i što dolazi i srpska plesačica sa svjetskom karijerom Dunja Jocić, koja će prikazati predstavu “Ne govori sa mnom kada spavam”. Jocić je prošlog ljeta u našoj zemlji održala sedmodnevnu plesnu radionicu za plesače, koja se održala na istarskom Kamenjaku.

Festival će otvoriti Viviana Durante, koja se smatra jednom od najvažnijih balerina svoje generacije,.

Na festival stiže i Dada Masilo, plesačica i koreografkinja koja je poznata po svojoj jedinstvenoj interpretaciji klasičnih baleta. Njezina tehnika je zapravo spoj klasičnih i suvremenih plesnih tehnika s koracima afričkih plesova. U svojim se predstavama često bavi temama poput međurasnih veza, homoseksualnosti ili politike.

- Ona izaziva oduševljenje ili bijes sa svojom verzijom Giselle. Sredine uglavnom nema i upravo je to zanimljivo za festival, kao i činjenica da ova južnoafrička umjetnica već godinama uspješno ruši sve predrasude, stege, granice... Dada se bavi teškim temama i iznosi svoje mišljenje na posve hrabar i drugačiji način - ističe Jung.

Razvoj festivala

Koliko je teško voditi jedan festival plesa na Balkanu, prostoru u kojem nijedna zemlja nikad nema dovoljno novca za kulturu, pitamo je. Nije teško, kaže ona, nego graniči s nemogućim. No, tvrdi, svatko ima dvije mogućnosti: jedna je da sjediš i kukaš nad tužnom sudbinom, a druga je da se boriš.

- Ova je regija dugo bila ušuškana kada je kultura u pitanju, pa ima mnogo onih koji se ne snalaze ili očekuju da će netko unaprijed platiti njihove želje i ideje. Moj festival je privatan i on je postao moj život. Odgovornost je velika, jer sve zamišljene programe morate ostvariti. Ne postoji opcija odustajanja.

Sve je to ogroman stres. Ipak, nakon svih godina slobode u odlučivanju i kreiranju, ne bih mogla drugačije - kaže Jung i pojašnjava kako za nju festival traje više od šest mjeseci godišnje. Glavni program traje tri tjedna, no sve je puno drugih aktivnosti. Festival se stalno mijenja i raste, dodaje, i to zbog njene potrebe da svako izdanje bude bolje od prošlogodišnjeg.

- Stalno se nešto mora događati i stalno morate biti prisutni u medijima. Veliki festivali više ne mogu biti u hibernaciji između dvije edicije. To je vrijeme prošlo... - tvrdi Jung.

Baletna suradnja Hrvatske i Srbije uopće ne postoji, kaže, odnosno, barem ne među institucijama. Umjetnici surađuju - tako, recimo, beogradski Balet već 15 godina pleše “Ko to tamo peva” zagrebačkog koreografa Staše Zurovca, sadašnja ravnateljica Baleta HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci, Maša Kolar, imala je nekoliko premijera u Beogradu. Tu su i učenici Baletske škole Nacionalne fondacije za igru, koji plešu Zurovčeve “Časove igre za odrasle i napredne”.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo