SPEKTAKL ZAJAMČEN

FOTO Dolazi Cirque du Soleil, cirkus za 21. stoljeće. Pogledajte što nas čeka u zagrebačkoj Areni

U njihovim predstavama, koje obožavaju svi koji ih jednom vide, nema dresiranih životinja, uzbudljive su, raskošne i vedre, a na svojem putovanju po svijetu napokon su se zaustavili i u Hrvatskoj

ZAGREB - Cirque du Soleil je genijalan, nešto između teatra i cirkusa, opere i velikog rock koncerta sa svjetlosnim i drugim tehnološki zadivljujućim efektima. Gledao sam ga uživo prije nekoliko godina i sjećam se da sam dva sata sjedio doslovno zaprepašten, otvorenih usta - kaže poznati televizijski redatelj, odlučan da mi pomogne u najavi prvoga zagrebačkog ukazanja glasovite kanadske trupe nevjerojatnih artista i umjetnika. Odmah dodaje da je naša televizija dokumentarac s predstavom tog cirkusa iz Montreala prikazala jednom na samu Novu godinu, što je gotovo idealan termin za takvo što koloritno, uzbudljivo, bogato najrazličitijim efektima koje nude suvremena tehnika te ljudska mašta i kreativnost.

‘Saltimbanco’ od 1992.

Cirque du Soleil u zagrebačkoj Areni održat će šest cirkuskih predstava bez životinja i ringa, i to od sljedeće srijede do nedjelje, što je vjerojatno najljepši uvod u “svjetovni advent” - u svijet mašte, raskoši, svjetla i vedrine, ponekad možda na rubu kiča za kojim žudimo kada biramo najljepše ukrase za jelu prije Božića. Cirque će nam prvi put uživo predstaviti svoju poznatu predstavu “Saltimbanco” koju izvode po svijetu još od 1992. godine, i to u najboljim svjetskim arenama poput londonskoga Royal Albert Halla.

Fan Michael Jackson

Saltimbanco (ime potječe od francuske riječi saltimbanque, što se može prevesti kao akrobat ili, točnije, ulični performer) prva je prava “cirkuska opera” ove trupe, prva tematska predstava Cirquea. Autor predstave i voditelj trupe, nadahnuti moskovskim cirkusom, tek su s tom predstavom otkrili formulu ovog cirkusa koji priča jednu priču kao svojevrsni spoj opere, baleta, glazbe i cirkusa.

Poslije su napravili više od 20 takvih cirkuskih opera, a posljednja o kojoj se naveliko pisalo posvećena je Michaelu Jacksonu, velikom fanu Cirquea i njegovih nastupa koji su ga nadahnuli i za njegove velike svjetske turneje. Franco Dragone, autor predstave koju ćemo vidjeti u Zagrebu, želio je napraviti svojevrsnu posvetu multikulturalizmu, odnosno urbanom kozmopolitizmu koji, prema njegovu mišljenju, velike svjetske gradove čini velikima, živima, vibrantnima. Istodobno je isti taj multikulturalizam omogućio stvaranje ove cirkuske trupe u koju su poput hodočasnika od kraja osamdesetih dolazili svi ponajblji svjetski street performeri.

Osnivač Cirque du Soleila, Guy Laliberte, ovako opisuje predstavu “Saltimbanco”: - To je za mene poruka mira. Početkom devedesetih emigracija je bila veliko kulturološko pitanje Zapada, a to miješanje najrazličitijih kultura u velikim gradovima ‘Saltimbanco’ sjajno prenosi, sa svim svojim neobičnim likovima i bojama. Multikulturalizam je najveći izazov današnjeg svijeta: kako da poštujemo jedni druge, kako da zajedno živimo i radimo, bez obzira na naše razlike.

Bez mučenja životinja

Ovu predstavu, u duhu prave multikulturalne suradnje Cirquea, izvodi 47 umjetnika - akrobata, žonglera, gimnastičara, pjevača, baletana - iz 15 država svijeta.

Predstave Cirque du Soleila uglavnom se u svijetu recenziraju u rubrikama “teatar”, što kazališne puriste katkad izluđuje.

Smijemo li nešto toliko zabavno i šareno, bez obzira na virtuoznost izvođača koja doslovno oduzima dah, nazivati artom? Art ili ne, posve je svejedno, milijuni ljudi diljem svijeta oduševljeni su tim cirkusom za 21. stoljeće bez dresiranih, maltretiranih životinja.

Performeri i visoke škole

Upravo kao što nije važno što neki klasični glazbenici ili kritičari cross over glazbu koja privlači milijune fanova smatraju isuviše komercijalnom. No, zar nije tanka granica i između kiča i genijalne izvedbe, recimo, opere “Aida”? Što je u “Aidi” više statista u smiješnim, kićenim, pozlaćenim kostimima na konjima ili slonovima, to je izvedba bolja.

Možda za puriste treba dodati i da je Franco Dragone, autor ove predstave, studirao teatar u belgijskom kraljevskom konzervatoriju te se u početku svoje karijere, ranih osamdesetih, bavio političkim kazalištem i filmom, no držeći se stila Darija Foa i njegove suvremene commedie dell’arte, koja ga je lako povezala sa street performerima. Tako je i upoznao Guya Lalibertea, kanadskog uličnog glazbenika koji je na vrhuncu hippy pokreta napustio studij i lutao europskim gradovima te se družio s uličnim performerima.

Jedinstvene kreacije

Povijest Cirquea du Soleila počinje kad se Laliberte upoznao s Danielom Gauthierom koji je u Quebecu vodio hostel za ulične performere. Prvo su napravili jednu manju uspješnu trupu koja je obilazila kanadske gradove i skupljala dugove. No, uz državnu potporu taj cirkus postaje prava kanadska kulturna institucija - od kanadske vlade dobili su milijun i pol dolara da osmisle ulične provode i zabave - cest is the best na n-tu potenciju - u povodu 450. obljetnice otkrića Kanade. Tada, 1984. godine, Laliberte je svoju kreaciju, spoj najrazličitijih street perfor- mera, nazvao “Le Grand Tour du Cirque du Soleil”.

To je bilo ishodište današnje goleme cirkuske trupe koja je nekoliko stotina puta obišla zemaljsku kuglu i nastupala u svim najvećim gradovima svijeta, a u Las Vegasu, uz Montreal, napravila bazu za nevjerojatne spektakle koje dnevno gleda 9000 ljudi. Je li “Saltimbanco” samo početak? Hoće li u Zagreb Cirque du Soleil doći sljedeće godine i s rock spektaklom desetljeća, Michaelom Jacksonom?

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 02:02