STIPE KOSTANIĆ

FOTO: ZVIJEZDA PROVOKATIVNE PREDSTAVE 'Dok sam se seksao na pozornici, mislio sam na Assangea'

    AUTOR:
    • Arhiva

  • OBJAVLJENO:
  • 20.08.2014. u 21:57

Luka Gerlanc / Cropix

Potpuno tjelesno predavanje ženi mora se pokazati otvoreno. Ali, to je kao i udarac, vika i sve ostalo na pozornici

Predstava počinje silovitom, grubom scenom seksa u kojoj sve izgleda, barem prema fotografijama objavljenim u novinama, kao da se dogodilo za - pravo. Seks se i ovoga puta pokazao kao glavni alat subverzije. Ovaj 'skandalozni' teatarski trenutak u prvi plan je izbacio protagonista tog navodnog seksualnog čina - Stipu Kostanića, omiljenog glumca režisera Ivice Buljana, koji igra glavnu ulogu u "Grobnici za Borisa Davidoviča", piše Globus .

Predstava je to o kojoj se najviše govorilo ovoga ljeta, iako nije bila premijerno izvedena ni na jednom od velikih festivala. Dogodila se na Zadru snova i svojom provokativnošću uzbunila je javnost. Majstor teatarskih provokacija Ivica Buljan na scenu je postavio glasovitu “Grobnicu za Borisa Davidoviča“ Danila Kiša, točnije naslovnu novelu iz te zbirke objavljene 1976. godine. I pred nas stavio pitanje: tko je taj hrabri mladić koji glumi revolucionara Novskog i kojem na pozornici "ništa ljudsko nije strano"?

REVOLUCIONAR

Pa, prije svega po svojim umjetničkim preferencijama posve nalikuje svojem kazališnom mentoru. Zanimaju ga važne, velike teme i prije svega – lijepa književnost. “Grobnica za Borisa Davidoviča“ predstava je koja je nastala u produkciji beogradskog Bitef teatara i svoju tamošnju premijeru zapravo tek očekuje, krajem rujna na Bitef festivalu. Predstava je ljetos rađena u Beogradu, a Stipe Kostanić, koji u predstavi glumi revolucionara Novskog, odnosno kako ističe, jedan njegov aspekt, jedini je gost iz Hrvatske.

Pogledajte fotogaleriju s premijerne izvedbe predstave

Ovim beogradskim gostovanjem na neki se način i zatvorio jedan krug u njegovom životu. Naime, nakon što nije uspio upisati glumu na zagrebačkoj Akademiji, Kostanić odlazi studirati u Beograd, gdje je bio jedan od prvih studenata iz Hrvatske na tamošnjoj Akademiji umetnosti. Ovo je bio njegov prvi kazališni angažman u gradu gdje je završio studij.

“Grobnica“ je svoju međunarodnu premijeru imala na Mittelfestu u talijanskom Cividaleu i tamo je, po Stipinom svjedočenju, pogotovo među kritičarima, digla mnogo prašine. Trebalo je neko vrijeme da priča o “skandaloznoj predstavi“ dođe i do Beograda tako da Kostanića uporno pokušavaju dobiti i tamošnje kolege, no ovaj je glumac odabrao upravo Globus kako bi objasnio što se zapravo događa u ovoj provokativnoj predstavi i zbiva li se na sceni zaista - pravi seksualni čin.

“Uvodna scena seksa nastala je iz improvizacije, na osnovi teksta: 'Oprostite, Zina, i nosite me u svom srcu; to će biti bolno kao nositi kamen u bubregu.' Potpuno tjelesno predavanje ženi, revoluciji, idealu mora se pokazati otvoreno, ne ‹fingirano›. Ali, to je na istoj razini kao i udarac, vika i sve ostalo na pozornici. Ne mislim da sam prešao neku posebnu granicu i napravio nešto posebno hrabro. Meni kao glumcu trebalo bi biti svejedno glumim li seks na sceni ili suze. Hrabro je utoliko koliko je bilo bez fige u džepu. I hrabro je samo utoliko koliko to neki glumac ne bi mogao napraviti, a ja sam toliko slobodan da mogu. Jer, erotika, seksualnost nije tema ove predstave. Taj kratki prizor samo radikalizira ostale radnje na pozornici, zadaje ritam predstavi“, sasvim smireno objašnjava ovaj 32-godišnji glumac podcrtavajući kako ovdje ipak govorimo o kazališnoj predstavi, dakle o nečemu što je po svojoj definiciji fikcija, iluzija.

GLICERIN U OČIMA

“U kazalištu je sve fingirano, to jest fikcionalno, nije realno nego imaginarno, čak i kad je 'zapravo'. Suze, kad nisu od glicerina u očima, ujedno su i prave i fiktivne. Za razliku od performerskog izraza, gdje je izvedeni čin u vezi s umjetnikovim ja, u kazalištu se svaki izraz veže uz lik, ili ideju predstave u cjelini, dakle ide šire od glumčevog ja. Fizički teatar nije lako izvoditi, ali kod Buljana rad na predstavi uključuje duge i složene fizičke pripreme, tako da izvođači znaju do koje granice izdržljivosti mogu ići u izvedbi. Fiziološke reakcije ovise o koncentriranosti na stanje u koje se glumac uspije dovesti. I spremnosti partnera da se prepuste istoj igri, pristanu i uključe se u nju. To je pitanje povjerenja koje je kod moje partnerice Aleksandre Janković bilo potpuno, zbog čega joj se divim. Glumac mora učiniti ono što mu se u danoj situaciji, koja se izvodi na pozornici, čini točno, ispravno, istinito“, koncentrirano objašnjava Kostanić uvjeravajući me kako ga uopće nisu uznemirile fotografije iz predstave koje prilično zorno upućuju da je možda ipak riječ o eksplicitnom činu.

“Ali to su samo fotografije iz predstave. Nije to kućni porno-video koji se našao u javnosti. Nedavno je bilo govora o tome koliko je seks kod Larsa von Triera u ‹Nimfomanki› pravi ili fingiran, pa su onda bili ulovljeni neki kadrovi koji su tobože svjedočili da je pravi. Što je besmislena rasprava. Pa to je film, koji je vidjelo milijun ljudi, to nije stvarnost. Tako je i ovo predstava koju će, nadam se, vidjeti brojna publika.“

Stipi Kostaniću kao da idealno odgovara uloga na sve spremnog revolucionara.

...

ČLANAK U CIJELOSTI PROČITAJTE U TISKANOM IZDANJU GLOBUSA

Izdvajamo