PETRA SVRTAN

ISPOVIJEST NOVOG VELIKOG LICA NAŠE GLUMAČKE SCENE Ona je kći uglednih glumaca: 'Paolo Magelli me otkrio i primio u svoj klub bombastičnih plavuša'

    AUTOR:
    • Ivana Mikuličin

  • OBJAVLJENO:
  • 23.09.2017. u 16:24

Neja Markičević / CROPIX

 

Studentica četvrte godine zagrebačke glume Petra Svrtan (23), stipendistica zagrebačkog HNK i kći glumaca Borisa Svrtana i Nine Erak Svrtan, omiljeno je mlado lice iskusnog kazališnog redatelja Paola Magellija. Kroatizirani Talijan pružio joj je priliku za prvo profesionalno iskustvo u nacionalnom teatru, gdje je igrala u njegovoj režiji predstave “Žena” prema Josipu Kosoru, a sada joj je dao povjerenje u podjeli naslova Joela Pommerata “Ponovno ujedinjenje dviju Koreja” koji priprema u Dramskom kazalištu Gavella za 22. rujna.

U Gavellinu klubu ovih dana čuje se kako se redatelj, omiljen u kazalištima upravo zbog svoje otvorenosti i iskrenosti, energično obraća glumcima: “Što sam vam rekao, deset puta sam vam to već rekao…”

Brutalni Paolo

- Čovjek je temperamentan, neizbježno je to u njegovu toskanskom mentalitetu. Kad smo radili zajedno u zagrebačkom HNK, bio mi je naredio da naučim svirati harmoniku. Uhvatila me panika, ali uspjela sam. Takav je Magelli, dovede te do granica. S njime svaki put otkriješ nešto novo o sebi. Više cijenim tu brutalnu iskrenost nego kad mi netko u celofanu nešto pokušava reći pa mi ne uspije reći sve do kraja. I još me na taj način dovede na stranputicu, i to u ovom našem glumačkom poslu, gdje moraš točno znati tko si i što si na sceni - govori Petra Svrtan o redatelju brojnih naslova koji su obilježili zadnja desetljeća, od kojih se, recimo, iz Gavelle, među ostalima, pamti čuvenih “Mjesec dana na selu”.

Zagreb, 140917. Glumica Petra Svrtan uoci premijere predstave Ponovno ujedinjenje dviju Koreja u Gavelli.
Foto: Neja Markicevic / CROPIX
Neja Markičević / CROPIX
 

Slavno uprizorenje Turgenjeva mlada glumica pamti i po tome što je tada Boris Svrtan tumačio Mihajla Aleksandriča; po njezinoj ocjeni, najbolja je to tatina uloga u dosadašnjoj kazališnoj karijeri. Složit ćemo se ovdje kako bi bilo zanimljivo kada bi Magelli obnovio predstavu koja je na repertoaru svojedobno uspješno živjela s više od 130 izvedbi.

Magellijev poziv u predstavu “Ponovno ujedinjenje dviju Koreja” ipak je iznenadio Petru Svrtan.

- Iskreno sam se razveselila. Gavella je kazalište mojih idola. O imenima ipak ne bih. A što se Borisa Svrtana tiče, nemam problem s time. Mene u Gavellu nije zvao otac, nego Magelli. Priča će uvijek biti i za ovu profesiju uvijek će ostati nevažne. Jer pozornica je rendgen, sve se vidi. Ili jesi ili nisi - rezonira Petra.

‘Zapravo ljubav’

U Pommeratovu tekstu, koji je trenutačno vrlo aktualan na europskim pozornicama, ne radi se o diktatoru Kim Jong-unu i njegovim projektilima, nego o ljubavi. Kritičarka The Financial Timesa, pišući o predstavi koju je izveo pariški Teatar Odeon, ocijenila je da je “Ponovno ujedinjenje dviju Koreja” obrnuta verzija čuvenog holivudskog filma “Zapravo ljubav’.

Zagreb, 140917. Glumica Petra Svrtan uoci premijere predstave Ponovno ujedinjenje dviju Koreja u Gavelli.
Foto: Neja Markicevic / CROPIX
Neja Markičević / CROPIX
 

- Misao vodilja je nedostatak ljubavi u tkanju svijeta. Predstava kaže da ljubav kao takva nije više dovoljna. Kako u današnjem svijetu ljudima više ne pruža potpuno smirenje i sreću, što je razlog povratku razmišljanja o idealu kojem duhovno težimo i koji je gotovo pa nemoguć: mogu li se ljudi naprosto samo voljeti, bez dodatnih zahtjeva? Pommerat ističe da razočaranja dolaze kada shvatimo da ljubav ne ispunjava sve naše zahtjeve. Razočaranja, koja su nas dovela u doba nihilizma i anarhije, u vremena straha od topline, dodira i povezanosti, kao i novih razočaranja. Naslov teksta “Ponovno ujedinjenje dviju Koreja” simbolizira pokušaj pomirenja muškog i ženskog pola: u motivu naslova s dvije zemlje koje sadrže isto ime u nazivu, a zapravo su toliko različite, pisac će sugerirati kako je pokušaj pomirenja gotovo pa nemoguć.

U jeku aktualnih ratnih sukoba na tom području predstava se pita i što, uostalom, znači rat, zašto čovjek u ime viših želja zaboravlja drugo ljudsko biće - kaže nam o tekstu francuskog pisma u čijem će uprizorenju biti mladenka, a njezin će mladoženja biti Enes Vejzović. U predstavi su četiri spektakularne plavuše: Ksenija Pajić, Barbara Nola, Tena Nemet Brankov i Petra Svrtan brojčano nadmudrile dvije crvenokose, Natašu Janjić i Jelenu Miholjević. Je li riječ o hičkokovskom hiru Paola Magellija?

Klavir i disciplina

- Paolo prije svega voli žene, naročito plavuše. Tako da sad uživa u prazniku bombastičnih plavuša - smije se glumica, koja prima roditeljske savjete o karijeri, ali nerijetko ih i ignorira.

- Respektiram njihove karijere, ali ovo je moj put. Samostalne odluke preduvjet su sazrijevanja, i sami su mi to uvijek govorili. Predajem se stoga ključnome: radu i disciplini kojom su me dijelom naučile i godine provedene za klavirom, a rezultat je završena srednja Muzička škola - najavljuje glumica, koja je prvi put kao djevojčica gledala oca kao harlekina u predstavi “Pierrot ili tajne noći”.

Zagreb, 140917. Glumica Petra Svrtan uoci premijere predstave Ponovno ujedinjenje dviju Koreja u Gavelli.
Foto: Neja Markicevic / CROPIX
Neja Markičević / CROPIX
 

- To je bilo strašno iskustvo... Silno sam plakala jer je u predstavi doživio nesretnu ljubav. Pitala sam se da kako je to moguće, pa on je dobar, nije to bio zaslužio. Danas, pored već spomenute očeve uloge u “Mjesec dana na selu”, ponajviše cijenim kada igra Vladu Gotovca u predstavi “Moj slučaj”. Općenito respektiram sve glumce koji imaju snage upustiti se u monodramu koju smatram vrhuncem glumačkog stvaralaštva, s obzirom na to da si sat vremena sam na sceni i sam vodiš priču. Tata igra u predstavi “Muškarci.hr”, a mama igra u ženskoj verziji iste predstave “5žena.com”. Tu je genijalna, za plakati od smijeha. Tko nije gledao predstavu, preporučujem je kao koncept za opuštanje - izdvaja uloge roditelja.

Petra Svrtan pozvana je u treću sezonu predstave “Crno-bijeli svijet”, a prvi put snimala je s redateljicom Sarom Hribar, u njezinu filmu “Na zapadu”. U hrvatskom dramskom korpusu, u teatru, priželjkuje prije svega krležijanske role.

Roditeljski savjeti

- Lauru iz “Agonije” prije svih! Imala sam na prijemnom Marijanu Margetić iz “Vučjaka”, a na kraju četvrte godine sam radila Anu Borongaj iz “Zastava”. Volim sve Krležine žene, sve su to bogate duše, od krvi i mesa, u kompleksnim situacijama, a vrlo promišljene.

A da bi bio dobar umjetnik moraš prije svega biti dobar čovjek - napominje Petra Svrtan.

- Roditelji su, osim što su mi pružili ljubav i sretno djetinjstvo, krajnje inzistirali na mojoj toleranciji i empatičnosti. Bez empatije, razumijevanja i najnegativnijeg lika nema glume - nastavlja mlada glumica kojoj su od holivudskih zvijezda favoriti Meryl Streep, Nicole Kidman, Julianne Moore, tri glumice iz filma “Sati” o Virginiji Woolf. Alma Prica, Ksenija Marinković, Anja Šovagović, Doris Šarić bile bi neka elita hrvatskih dama u glumištu koje poštuje.


Besplatno se prijavite na portala Jutarnji.hr

Izdvajamo