MARIO KOVAČ

Nema razloga izbjegavati Woodyja Allena. Hrvati ga vole kao autora 

    AUTOR:
    • Tena Šarčević

  • OBJAVLJENO:
  • 08.10.2019. u 20:34

Marko Todorov / CROPIX

U predstavi glume Jelena Perčin, Filip Riđički, Iskra Jirsak i Ivan Đuričić

 

U kazalištu KNAP ovaj tjedan počinje igrati predstava “Nuspojave”, koju redatelj Mario Kovač postavlja po predlošku istoimene knjige Woodyja Allena.

Premijerna izvedba 10. listopada bit će prva prilika da se djelo jednog od najvećih humorista današnjice u Hrvatskoj pogleda na kazališnim daskama. - Woody Allen ne može biti aktualniji zbog svih neuroza 21. stoljeća. Kod njega nema političke korektnosti, kojoj u humoru i nije mjesto. On je, uostalom, i u Hrvatskoj jako voljeni autor i zapravo sam se izbezumio kada sam, radeći ga prije dvije sezone u HNK Mostar, saznao da ga u Hrvatskoj nikada nitko nije stavio na daske.

On je ipak jedan od najvažnijih autora Hollywooda i jedan od najduhovitijih ljudi na svijetu. Tim više me začudilo jer nema nikakvog političkog razloga izbjegavati ga. Tako da smo se, kada sam s KNAP-om krenuo u razgovor o novoj predstavi, na Woodyju Allenu našli dok si rekao “keks” ili “KNAP” - priča nam redatelj Kovač prije jedne od finalnih proba.

Zaplet

Za premijerno Allenovo izdanje u ovoj formi u Hrvatskoj odabrao je baš “Nuspojave” jer je, kaže, želio pokazati da Allen, osim filmova, ima i itekako dobre dramske komade s početka karijere, no pisanje za kazalište je, s napretkom u filmu, kasnije zapostavio. “Nuspojave” su, inače, zbirka kratkih priča. - Sve knjige su prevedene na hrvatski i solidno prodavane. Želio sam ispričati više tih priča, pa sam u suradnji s dramaturgom prepoznao “Nevolje s Kugelmassom” iz “Nuspojava” kao priču koja nam je postala baza.

Marko Todorov / CROPIX
 

Ona u sebi uključuje fantastičnu mogućnost da, uz pomoć mađioničara i jedne sklepane sprave glavni junak, koji se, ne slučajno, zove Allan, može putovati kroz vrijeme i ubacivati se u različita književna djela. Taj jednostavni science fiction je odličan zaplet pomoću kojeg smo priče koje se događaju u, recimo, filmskom noiru ili antičkoj tragediji, provukli kroz jedan lik i poentirali jednu od Allenovih klasičnih poruka, a to je da nam nema pomoći.

Njegovog junaka ne može spasiti ni magija. Kroz sve to, naravno, provlačimo zdravu dozu humora - priča redatelj, pa dodaje da će pomniji gledatelji primijetiti i poigravanje sa stilovima glume. Kako glumci prolaze kroz različita stoljeća, od antičke Grčke do suvremenih velegrada, tako se mijenja i njihova gluma. Na nekim je dijelovima ona parodična, na nekima retro i skandirajuća, na nekima sofisticirana i filmska.

Kako kaže Kovač, za dramaturge, redatelje i glumce je jedini problem s Woodyjem Allenom to što je to “kao da dođete pred predivni, bogati i veliki švedski stol na kojem biste htjeli probati apsolutno sve, a znate da to nije dobro za vaše zdravlje i da, kad već pojedete pet ili šest stvari, ove iza toga neće imati okus kakav bi imale da ste ih probali prve”. - To su, s jedne strane, slatke brige, no, s druge strane, i vrlo odgovoran posao. Ako za predložak predstave uzmeš tekst Woody Allena, a ljudi se ne smiju, sigurno nije pogriješio on, nego ti - tumači.

Specifičan humor

S obzirom da je Allenov humor vrlo specifičan, lokalan, njujorški, redatelj i dramaturg su si odmah u startu postavili pitanje treba li ga ostaviti u originalu ili prilagoditi našem podneblju. - Donijeli smo odluku da ćemo ga ipak prilagoditi jer svoju predstavu ne igramo za njujoršku, nego zagrebačku publiku. Publike koja bi precizno znala toponime vezane uz New York nema dovoljno da popuni više od desetak izvedbi. Pokušali smo naći ekvivalente iz naših života, no to su detalji, tek minorne promjene. Ali takvi detalji nisu toliko važni. Ono što je u fokusu nije grad, nego muško-ženski odnosi, taj vječni rat spolova koji uvijek završi bez pobjednika - priča nam redatelj.

U predstavi igraju Jelena Perčin, Ivan Đuričić, Filip Riđički i Iskra Jirsak. Neki od njih utjelovljuju i više uloga. - Glumci su, što bi se reklo, “hand-picked”. Bio je dogovor da nađemo četiri arhetipa, što je uvijek slučaj kod Woodyja Allena. Đuričić je posebno veliki obožavatelj Allena, ali zapravo nikome od njih četvero nisam morao raditi predavanje o tome tko je Allen i u kojem kontekstu on djeluje. Svi su jako dobro informirani, načitani, nagledani. Užitak je raditi s njima, učimo jedni od drugih - kaže.

Marko Todorov / CROPIX
 

Kontroverze

Jedan od najvećih hollywoodskih redatelja ima prilično kontroverzan život, iz kojeg su neki detalji tek nedavno isplivali na površinu. Reklo bi se da zbog toga ovo baš i nije vrijeme najveće popularnosti Woodyja Allena. Prilično je hrabro, pod tim okolnostima, ići raditi predstavu po njegovoj knjizi. - Allen je nedavno izjavio da je on “poster boy” za #MeToo pokret, no to je jednostavno tako. Vremena se mijenjaju.

Kad vidimo koje su stvari prije prolazile u humoru, možemo shvatiti da živimo u vremenu koje je vrlo osjetljivo. Postali smo globalno selo u kojem u svakoj sekundi svi znaju što se gdje dogodilo. Tako je i njegov život došao na tapet, svo prljavo rublje vezano za njegovu obitelj, odnose, vezu s bivšom pastorkom, izašlo je na vidjelo. No, meni je sve to dokaz da su stvari koje on piše i način na koji ih piše stvarno proizašle iz njega. On je osoba koja ima puno neriješenih pitanja u sebi.

Ima puno neuroza. I bude ti zaista jasno da on nije priučeni, dosadnjikavi pisac koji je išao na radionice i tečajeve kreativnog pisanja, nego je to čovjek koji piše iz svojih požuda, strasti i muke. Što se tiče toga koliko su neke stvari iz njegovog života moralne ili legalne, tu institucije trebaju raditi svoj posao, no meni je Allen veliki umjetnik. Ja ga gledam u tom ključu, neopterećen time što i kako on živi - zaključuje Kovač.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo