'ELIZABETA AUSTRIJSKA SISSI'

SVJETSKA PRAIZVEDBA BALETA O SISSI Koreograf iz Pariza priprema u Zagrebu prvi balet o životu slavne austrijske carice

 

Scena je puna prekrasnih kostima. Plesačice su okretne i brze, izražajnih ruku. Tu je i kujica Pjari, koji prošeće pozornicom, a u jednom trenutku balerina koja tumači glavnu ulogu vježba na gimnastičkim spravama.

Sve to zvuči dovoljno primamljivo, a kad se doda činjenica da je riječ o baletu koji se prvi put postavlja na scenu i da to čini slavni koreograf Patrice Bart, lako je zaključiti kako je moguće da će zagrebački balet dobiti novi hit.

Balet “Elizabeta Austrijska - Sissi” bit će praizveden 27. ožujka u zagrebačkom HNK. Pleše se na glazbu Bedřicha Smetane, dramaturginja je Christiane Theobald Gabler, scenografiju i kostimografiju potpisuje Luisa Spinatelli, a Bartova asistentica je Raffaella Renzi. Prvom će izvedbom ravnati dirigent Ermanno Florio.

Obilje događaja

Bart kaže kako misli i da se radi o svjetskoj praizvedbi, jer nikad nije čuo da je netko postavio balet o životu slavne carice. S obzirom na to da je cijeli život u svijetu baleta i pomno prati što se gdje pleše, možemo biti prilično sigurni kako zaista jest riječ o svjetskoj praizvedbi.

- Fasciniran sam likom Sissi i dugo sam htio postaviti balet u kojem se tematizira njezin život. Najteže je bilo odabrati događaje koje treba postaviti na scenu, jer je riječ o nečijem životu, koji obiluje događajima. Punih devet mjeseci sam pripremao ovaj balet, a tome treba dodati i činjenicu da sam sa svojim suradnicima radio u Zagrebu još gotovo tri mjeseca - kaže Bart, s kojim smo se vidjeli nakon scenske probe.

Kaže kako je u Zagrebu otkako je počeo raditi s plesačima, i ostaje do dana nakon premijere, nakon čega se vraća kući, u Pariz, u rodni grad u kojem je prve baletne korake ostvario sa 12 godina i u kojem je ostvario svoje najveće baletne uspjehe na sceni.

Nakon aktivne plesačke karijere posvetio se radu s plesačima i koreografiranju, koje ga je odvelo diljem svijeta. Tako je lani u Zagrebu postavio balet “Romeo i Julija”.

 

Neoklasika

- Prati me glas da sam težak koreograf, ali ja sam navikao na težak rad i to tražim od plesača. Ovaj balet jest tehnički zahtjevan, priznajem, jer sam to tako želio. Stilski je ovo neoklasika, pleše se na špicama, ali ima i daška moderne u pojedinim scenama - priznaje Bart, kojeg odmah pitam kako to da se odlučio na scenu dovesti psa. HNK je životinju na sceni zadnji put vidio lani, kada je kujica Cheeky “pjevala” u operi “Kein Licht”, no ona je radni pas, naviknut na to. Pjari to nije - na probi koju smo pogledali tvrdoglavo je odbijala odraditi svoju ulogu. Njen posao nije zahtjevan: mora uz Sissi prošetati scenom. No, nije uvijek raspoložena za to.

- Sissi je jako voljela životinje, pa sam zato odlučio dovesti psa na scenu. Htio sam da imamo i konja, ali to bi bilo previše. Kad sam u Zürichu radio Giselle, isto sam tako na scenu doveo psa. Da, to je rizično, životinje se ne ponašaju uvijek onako kako mi želimo, ali sam zaključio da je efekt koji se postiže vrijedan rizika. Nadam se samo da će kujica na svim izvedbama biti raspoložena - kaže Bart, smijući se.

Pjarino odbijanje da prošeće nije uznemirilo balerinu koja je treba uza se voditi na uzici. Natalia Kosovac, koja će na premijeru tumačiti Sissi, glumački je pokrila nesuradnju psa, pa se činilo da je njeno ukopavanje na mjestu u jednom kutu scene zapravo tako i zamišljeno. Pjari je, kaže Kosovac, u zadnje vrijeme od svih članova ansambla dobila mnogo keksića i maženja, pa se navikla na njih. Jako je zaigrana, a jedino što je uznemirava su scenske slike sukoba.

- Tada nije na sceni, nego je odvedemo dalje, pa se smiri. No, to ne voli. Kad imamo mirne scene, onda je skroz u redu i ne boji se. Takvih je scena mnogo: moja je Sissi sretna i nevina djevojka koja se odluči udati za kralja i onda postaje nesretna. Premda joj brak sam po sebi nije loš, umiru mnogi ljudi koje voli i to je jako pogađa - kaže Kosovac, koja dodaje kako se za ulogu pripremala čitajući knjige o Sissi i gledajući sve filmove i dokumentarce do kojih je mogla doći. Željela ju je bolje razumjeti i misli da joj je to pošlo za rukom.

Franjo Josip 

- Mučila se sama sa sobom, sa svojim demonima. Bila je opsjednuta težinom, zbog čega je važna scena u kojoj ja vježbam. Taj je prizor zabavan, jer je glazba veselija i publika će me vidjeti na konju s hvataljkama i na karikama - dodaje Kosovac.

Njenog supruga, cara Franju Josipa I., na premijeri će plesati Andrea Schifano. Baletan kaže kako mu nije bilo teško uživjeti se u ulogu, s obzirom na to da je stekao dosta iskustva plešući uloge prinčeva. Prvi čin je tehnički zahtjevniji, dodaje, dok je u drugom nešto lakše, pošto je njegov lik stariji, pa i manje rasplesan.

- Franjo je fokusiran na sebe i svoj položaj, on je političar i odgojen je da zna što će biti. Sissi nije htjela, a ni znala, da će jednog dana biti carica, a on je dobro znao što ga čeka. Želio sam da se to vidi na sceni - kaže Schifano.

Više na Jutarnjem...


Tagovi

Izdvajamo