AMARANTHINE BOOKS

NAJLJEPŠE KNJIGE NA SVIJETU DOLAZE IZ HRVATSKE 'Dostavljamo diljem svijeta, ali najdraža nam je narudžba koja je pristigla iz Honolulua na Havajima'

Marko Matijašević
 Biljana Blivajs / Cropix
 

“Šokantno je da jedan mali izdavač iz Hrvatske danas može ciljati na publiku u Americi.” Kad kaže “šokantno”, Marko Matijašević, pokretač Amaranthine Books, nakladničke kuće iz Zagreba koja svoje knjige prodaje uglavnom u anglosaksonskom svijetu, misli na - šokantno s pozitivnom konotacijom. Pritom kao da se i sam još donekle čudi što mu je pošlo za rukom.

Amaranthine Books je početkom ove godine izdao njihov prvi naslov, “The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde” Roberta Louisa Stevensona, malu seriju od 50 primjeraka, ne bi li testirali tržište. Knjige, u čiji je vizualni dio puno uloženo, pazilo se na svaki detalj, rasprodali su u mjesec dana, bez oglašavanja, narudžbe su dobili od kolekcionara iz Amerike, Kanade, Velike Britanije…

Tiskali su dva, tekstom identična, izdanja; jedno snježno bijelo, u čast Dr. Jekylla, a drugo sasvim crno, s bijelim printom na crnim stranicama, referira se na njegovu tamnu stranu, Mr. Hydea. “Tako smo ljudima ostavili opciju da već u startu odluče koje izdanje žele, ili žele li oba. Pokazalo se da puno kolekcionara želi oba izdanja, bez obzira na isti sadržaj. Knjige sadrže i dvanaest ilustracija Nebojše Cvetkovića, podijeljenih u šest setova, koje ilustriraju ključne trenutke u knjizi. Svaki set je zapravo ista situacija iz dva suprotna kuta, kako bi se dodatno naglasilo da uvijek postoje dva pogleda na stvari, kao što postoji Dr. Jekyll i Mr. Hyde”, govori Matijašević. Po knjizi je, čitateljima za zabavu, skriveno i nekoliko tzv. easter eggova. Malo je poznato da je Stevenson roman napisao dok se liječio medicinski mu propisanim kokainom. Zapravo, roman je napisao čak dvaput u svega šest dana. “Postoji više verzija priče zašto je to učinio, ali u svakom je slučaju nakon tri dana knjiga bila spaljena, što ga je nagnalo da ju napiše nanovo. Zato su predlist i zalist u knjizi prekriveni formulama koje su, kad ih se bolje pogleda, zapravo jedna te ista formula - formula kokaina.”

Izdavači bez knjiga

Amaranthine Books osnovao je 2015., kuća je godinu dana kasnije u Tel Avivu, zajedno s tiskarom Cerovski Print Boutique, osvojila nagradu Inkspiration u kategoriji Best in Publishing. Nagrađeni su za prototip crnog izdanja Stevensonove knjige. Pripremljen su tad imali i crni i bijeli prototip, kasnije su oba i tiskali. “Dobili smo nagradu, svjetsko priznanje, a zapravo smo bili izdavačka kuća koja službeno tada nije imala niti jednu izdanu knjigu”, komentira gotovo pa naizgled i bizarnu situaciju.

Nakon nagrade počeli su stizati upiti, ljude iz raznih zemalja zanimalo je kad će knjige biti konačno dostupne. Tad su printali spomenutih, prvih, 50 primjeraka.

Zagreb, 121018.
Zrinjevac.
Knjige koje su dizajnirali Marko Matijasevic i kolegica Svjetlana Vukic.
Foto: Biljana Blivajs / CROPIX
Biljana Blivajs / Cropix
Knjige koje su dizajnirali Marko Matijašević i kolegica Svjetlana Vukić

Ohrabreni odličnim kritikama zatražili su zajam i nedavno tiskali “The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde” u 1200 primjeraka. Prodaja ide dobro. Ciljano tržište im je većinom Velika Britanija, SAD i Kanada, potom EU, no narudžbe stižu odasvud.

“Vjerojatno nam je najdraža narudžba ona iz Honolulua s Havaja. Kupuju mahom kolekcionari koji vole kvalitetna, dizajnerski obogaćena izdanja. Oglašavanje prema njima iz male zemlje kao što je Hrvatska relativno je skupo, bez obzira što se radi o društvenim mrežama.”

Naručene knjige kupcima stižu u mat crnim aluminijskim kuvertama, obložene zračnim mjehurićima, uz knjigu šalju i pismo Amaranthine Books sa savjetima kako se brinuti o knjigama općenito. “Tako zapakirana kuverta ide u kutiju ispunjenu obložnim materijalom te na kraju u nepropusnu vreću za slanje. Knjige dostavljamo diljem svijeta u roku od tri do pet radnih dana putem kurirske službe. Sve u svemu, veliki naglasak stavljamo na iskustvo narudžbe i isporuke, kao i samo otvaranje pošiljke. Kupci odlično reagiraju.”

Zasad prodaju isključivo putem Amaranthine webshopa, Matijašević kaže da su “otvoreni za veleprodaju inozemnim, a i hrvatskim knjižarama, ako ih ima, koje drže takva izdanja”.

Knjigu pripremaju dugo i pažljivo: “Krećemo od analize djela i uvjeta u kojima je nastalo. Iz toga nastaje kreativni koncept - od ključnih scena do detalja koje želimo istaknuti. Iz toga u suradnji s ilustratorom razvijamo dizajn i ilustracije, od korica do ilustracija i detalja koji su unutar knjige. Ne želimo da ilustrator bude samo izvršitelj, nego da sudjeluje u procesu, dade svoje viđenje”.

Pomno se biraju materijali, debljina papira, veličina margina, prave brojne tiskarske probe i testiraju kako se knjiga i materijali ponašaju pri korištenju. Prvo pravilo je, kaže, kakogod lijepo izgledala i od kakvagod materijala bila napravljena, knjiga uvijek mora biti jednostavna za čitanje: “Sve ostalo može eventualno pojačati taj doživljaj, ali ga ne smije opstruirati”.

Marko Matijašević dugo je bio copywriter u agenciji Bruketa&Žinić OM, potom je radio u Imago-Ogilvy. Voli knjige, kolekcionar je njemu bitnih izdanja omiljenih naslova. Ima tome već godina da je odlučio dizajnerski dobro osmišljene, kolekcionarske primjerke, izdavati i sam.

Fotosenzitivna knjiga

Donedavno je puno radno vrijeme bio copywriter, i paralelno od 2015. razvijao Amaranthine Books. Otkaz u agenciji dao je kad je shvatio da se, ako želi uspjeti s Amaranthine Books, mora fokusirati.

Zagreb, 121018.
Zrinjevac.
Knjige koje su dizajnirali Marko Matijasevic i kolegica Svjetlana Vukic.
Foto: Biljana Blivajs / CROPIX
Biljana Blivajs / Cropix
Knjige koje su dizajnirali Marko Matijašević i kolegica Svjetlana Vukić

U Amaranthine Books sad pripremaju “Draculu”. Knjiga će biti osjetljiva na svjetlost, zamišljeno je je upija i svijetli u mraku. Taj projekt Amaranthinea ovih je dana ušao u finale natječaja Moj Zaba Start Zagrebačke banke. Glasovanje je upravo u tijeku.

Trenutačno za “Draculu” Vedran Klemens radi ilustracije i testiraju razne tehnike tiska.

Kako bira naslove, čime se vodi? “Prvo što se pitamo je je li književno djelo klasik koji zaslužuje da ga se dizajnerski uzdigne. Naravno, takvih knjiga je puno i imamo listu potencijalnih naslova. Za početak se moramo ograničiti na knjige koje su dospjele u tzv. public domain, ali u nekom trenutku, kad Amaranthine Books dovoljno naraste, želimo i licencirati neke knjige. Najveća želja mi je ‘Harry Potter’, to će morati pričekati. Bitno je i imati neku generalnu ideju što s knjigom želimo napraviti, kako je želimo predstaviti. Treba uzeti u obzir i kakav je utjecaj knjiga ostavila na ljude, je li postavila neke nove standarde. Ne gledamo knjigu kao izolirano djelo, nego i njeno mjesto kako u književnosti, tako i u pop kulturi.“

Iduće godine plan im je izdati dvije, možda i tri nove knjige.

Radeći u kreativnim odjelima vodećih agencija upoznao je i razne dizajnere i ilustratore, a potonji su, kaže, pogotovo “ključni za budućnost Amaranthine Booksa, jer za svaku knjigu želimo odabrati ilustratore koji će najbolje odgovarati knjizi te u suradnji s njima razviti svaki naslov. Na taj način ne samo da promoviramo kvalitetu hrvatske proizvodnje u svijetu, nego i hrvatskog dizajna. Na svaku policu kolekcionara na koju dospije naša knjiga je uspjeh za promociju Hrvatske”.

Matijaševiću ne nedostaje vjere u sebe. Samo jednu izdavačku kuću u svijetu drži “istinskim konkurentom, a to je Folio Society. Jer, niti jedna druga izdavačka kuća nije toliko fokusirana na isključivo kolekcionarska izdanja. Folio Society postoje još od 1947. godine i zaista imaju ogromno iskustvo u izdavaštvu. Kako sam i sam vlasnik nekoliko njihovih izdanja, imali smo priliku vidjeti kako rade svoje knjige i gdje ima prostora za napredak kroz naš doprinos, primarno kroz razvoj cjelovitog kreativnog koncepta i odabir kvalitetnijih materijala. Na taj način naš je cilj bio stvoriti kvalitetniju knjigu za malo višu cijenu, kako bi se stvorio bolji osjećaj vrijednosti za novac”. Prve primjerke prodali su po cijeni od 69 odnosno 129 eura za crno i bijelo izdanje, Jekyll i Hyde Edition.

“Lean” filozofija

Amaranthine Books nema ured. “To proizlazi iz tzv. lean poslovne filozofije - ako ti nešto nije baš potrebno za poslovanje, onda se nemoj time zamarati. Osim očite materijalne uštede, takav pristup te nauči da prepoznaješ potrebe po prioritetima. Naravno da je lijepo imati ured ili poslovni auto, ali nam je trenutno puno veći prioritet biti agilan i reinvestirati sredstva u razvoj i proizvodnju, u testiranje oglasa na drugim tržištima, u unapređenje ambalaže ili dijela web trgovine.

Otpočetka radimo po omiljenim nam kafićima gdje nam je ugodan ambijent i odlična kava, pa ne vidimo smisla to mijenjati dok god funkcionira. Često čak radimo online preko raznih komunikacijskih alata, a što se događa s kojim dijelom poslovanja pratimo preko softvera za vođenje projekta. U svakom trenutku znamo što se zbiva, bez obzira što nismo fizički svi na istom mjestu”, govori Matijašević.

Knjige drže u unajmljenom skladištu, tamo pakiraju i pošiljke kupcima. Sastanke s dobavljačima također odrade u kafiću. “Kad dođe potreba za poslovnim prostorom, onda ćemo se pozabaviti i time. Na prvom je mjestu proizvod i iskustvo kupca”, kaže uvjeren da Amaranthine može postati globalni izdavač usko specijaliziran za kolekcionarska izdanja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. travanj 2024 00:44