Omiljena knjiga 2015. bračnog para Obama bio je roman Lauren Groff “Sudbe i srdžbe” koji je prije nekoliko mjeseci u prijevodu Dražena Čulića objavio Profil. Posrijedi je, ako se tako uopće može reći, tipično izvrstan američki suvremeni roman. I zrelo pisanje još zapravo mlade spisateljica Groff (tek joj je 37, a ovo joj je već četvrta knjiga) koja u svom romanu prenapučenom prvenstveno referencama na Shakespearea donosi priču o neobičnom braku koji se događa od početka ’90-ih do danas. Poglavlje pod nazivom Sudbe pripovijeda njegovu priču, a Srdžbe njezinu.
Prištavi bogataš
On je karizmatičan, bezbrižan, na glumu i seks nabrijani, mladi, prištavi nasljednik enormnog bogatstva, a ona je enigmatična, distancirana ljepotica u koju on učitava svu dobrotu i nevinost ovog svijeta. I ona njega idealizira i podmeće leđa tijekom cijelog njihovog braka kako bi se on realizirao kao umjetnik, ne kao glumac, već kao dramski pisac. Groff piše intenzivno, puno je tu (dobrih) opisa seksa, glavni junak Lancelot Satterwhite, kojeg kroz priču pratimo pod imenom Lotto, oblikovan je gotovo pa na faulknerovski način, uzemljen u neobičnu mater koja rano ostaje udovica te se od bujne, crvenokose starlete koja je zarađivala za život glumeći sirene u holivudskim ekstravagancama pretvara u klasično rigidnu, hiperprotektivnu (pogotovo kada je njezin sin u pitanju) bogatašku matronu. Autorica vješto mijenja registre svog pisanja pa tako frišku ljubav pratimo kroz fragmente seksa i mladalačkih tuluma, a bračna zrelost se događa kroz dijelove njegovih drama, većina kojih su inspirirane antičkom tragedijom. U cijeloj priči važnu ulogu igra šarolika skupina prijatelja i članova obitelji jer Lotto je poput kralja sunca – kada vas obasja živite, a u njegovoj je sjeni neizdrživo ledeno.
O njoj – Mathildi, ništa ne smijemo reći jer ćemo tako “spojlati” cijeli roman. Jer u njezinom slučaju ništa nije kako izgleda. I koliko god na početku mislili da je Lotto taj kojem se događa život i brak, priča skreće u neočekivanom smjeru i otkriva se kao njezina sudbina.
Bez pitanja
“Sudbe i srdžbe” lani se nisu samo Obamama dopale, roman je ušao u finale National Book Awarda i bio doista ozbiljan bestseler. Posrijedi jest velika ljubavna priča, ali i dojmljiva hipoteza o braku kao o simbiozi dvoje neznanaca koji jedno u drugo učitavaju ono što sami žele. Kako to često i biva, ona je za njega ideal, spasiteljica, obuzet sobom ne postavlja joj pitanja. Ona se bori s njegovim, ali i svojim demonima – o čemu on unatoč intenzivnom braku i bliskosti – nema pojma. Groff je stvorila iznimno žive i slojevite likove koji kao da samo čekaju svoju filmsku ekranizaciju. Neki kritičari su joj prigovarali neočekivani obrat u drugom dijelu knjige koji meni nije zasmetao. Čini mi se da joj je vješto uspio romantičan prikaz braka iza kojeg u suštini leži tragična patologija. Sočno, samo na prvi pogled romantično, a zapravo mračno – idealno ljetno štivo.
Razgovarala: Pavica Knezović Belan