FUTURISTI

ZDENKA KOVAČIČEK Njezina je 'Elektra' oduševila dizajnera Karla Lagerfelda, koji ju je odabrao za zatvaranje Chanelove revije na Pariškom tjednu mode

Marko Todorov / HANZA MEDIA

Rijetki su oni koji danas, neovisno o datumu proizvodnje, ne znaju tko je Zdenka Kovačiček. Međutim, za informiranje svih onih koji posljednjih 60 godina žive pod kamenom ili nikada nisu čuli za internet pa im je nekim čudom promaknula informacija o postojanju jedne od najrelevantnijih domaćih glazbenica uopće, pobrinula se 2017.

Nakon što je obrada njezine “Frke”, kojoj je novi život udahnuo domaći elektro-pop duo Nip­plepeople, proljetos osvojila srca milenijalaca i okupirala radijski eter, gotovo četrdeset godina stara “Elektra” oduševila je i glasovitog dizajnera Karla Lagerfelda. Za zatvaranje jedne od najprestižnijih revija na pariškom Tjednu mode, one francuske kuće Chanel, njemački je dizajner odabrao upravo njezinu, u trenutku nastajanja “vrlo eksperimentalnu” skladbu. Naime, sada već prilično davne 1978., elektronička je glazba bila tek u začecima.

- Ta je pjesma bila prava kontroverza! Ali mene tada, kao ni danas, ništa drugo osim kontroverze nije niti zanimalo - govori energična 73-godišnjakinja s kojom je samo dan prije revije kontaktirala Lagerfeldova agentica, tražeći dopuštenje da “Elektru” uvrste na soundtrack revije. Naravno da joj je ponuđen i neki honorar, no i da nije, nastavlja jazz diva, tko bi odbio Lagerfelda, za nju najvećeg dizajnera današnjice.

Iako joj još nije baš sasvim jasno kako je Lagerfeld došao do njezine pjesme, pretpostavlja da je za to zaslužno izdanje “Electronic Jugoton” koje je Croatia Records objavio još 2014., a koje je okupilo sve najbolje s početaka razvoja elektro-scene na Balkanu. Na njemu se našla i skladba “Frka”, unatoč tome što je, zapravo, objavljena za beogradsku diskografsku kuću PGP RTB.

- Taman sam se, nakon deset godina boravka u inozemstvu, vratila kući i ponudili su mi da snimim LP. To je tada bila velika stvar, nije baš svatko snimao albume. Producirao ga je Igor Savin, snimali smo u njegovu studiju u Lisinskom, a skladbe su pisali Bregović, Kornelije Kovač, Vladimir Delač... Kad smo shvatili da albumu “nešto nedostaje”, Savin je iz neke ladice izvukao “Elektru” koja se sjajno uklopila - kaže Zdenka Kovačiček koja, kad je počinjala pjevati, nije ni sanjala da će ostaviti toliki trag u domaćoj kulturi, međutim, govori sa smiješkom na licu, tako je ispalo.

Bilo joj je samo trinaest godina kad su ona i njezina prijateljica Nada Žitnik osnovale duo Hani, nastupile na tada vrlo popularnom glazbenom natjecanju Prvi pljesak i osvojile prvo mjesto. Sa samo dvije autorske pjesme obilazile su sve zagrebačke plesnjake i postale prava atrakcija. Horde fanova pratile su ih u stopu, a na dan su dobivale i po dvjesto pisama obožavatelja. Pjevale su diljem Hrvatske, ali i u inozemstvu, a jedna od najdražih gaža koja joj je ostala u sjećanju jest ona u Dubrovniku. Mjesec su dana nastupale u tada najelitnijem noćnom klubu Labirint, gdje je Relja Bašić vodio program na pet jezika, a posjećivali su ga Aristotle Onassis, britanska baletna zvijezda Margot Fonteyn, a tamo je, za šankom, upoznala i Kirka Douglasa.

Duo Hani ubrzo se otisnuo u svijet, a Nada i Zdenka počele su nastupati u Austriji, Njemačkoj, Švicarskoj i Švedskoj i to u klubovima u kojima su, govori Zdenka, zalazili američki vojnici. Tada je otkrila jazz i soul zbog čega se, dijelom, i raspao duo Hani. Ubrzo je nakon toga, s tadašnjim suprugom Rudijem Kamperskyjem, za kojeg se udala u dobi od samo 19 godina, osnovala grupu The Maraskinos s kojom je nastupala diljem Europe i na Bliskom istoku. Odradila je i 25 turneja po Rusiji koja ju je, kako kaže, othranila. Od jazza se u Hrvatskoj nikada nije moglo bogzna kako živjeti, objašnjava, no to je bila glazba koju je ona odabrala. Oduvijek je, kaže, živjela i radila kako joj se htjelo i bila sretna, a jedino za čim žali jest veća međunarodna karijera za koju je, objašnjava, bilo potencijala, no nije bilo novca kojim bi se financirala.

- Lagerfeldova agentica rekla mi je da planira preslušati cijelu moju diskografiju, što me jako iznenadilo. Zahvaljujući tome, “Elektra” će biti uvrštena i u kompilaciju koju izdaje prestižna pariška robna kuća Colette, što je jako velika čast. Ako je ovo početak svjetske karijere, žao mi je što se nije dogodilo ranije, kada sam imala više energije i volje. Prije dvadeset godina bih bez razmišljanja spakirala kofere i otišla u Pariz - govori glazbenica, dodajući kako smatra da je ta ista “Elektra”, koja je nekad bila ispred svog vremena, danas postala - svevremenska.

I zaista, glazbu Zdenke Kovačiček svaka nova generacija nanovo otkriva. Fantastičan je to osjećaj, govori, kada toliko godina kasnije neki novi klinci iskopaju pjesme nastale u prošlom stoljeću i od njih rade nešto novo, svježe, daju joj svoj pečat. Osim Nipplepeoplea koji su obradili “Frku”, to su sa skladbom “Mali crni brat”, objavljenom 1976., prošle godine učinili i glazbenici iz zagrebačkog funk-soul sastava Dementronomes.

- Kad su me nazvali i rekli da bi stvar voljeli uvrstiti na svoj album ‘Žurkadelik’, ostala sam u šoku. Nije mi bilo jasno gdje su i kako to pronašli. Pozvali su me da gostujem na albumu, a ja sam s oduševljenjem prihvatila. Njihova pjevačica Nina Saffron to fenomenalno izvodi - ponosna je Zdenka Kovačiček. Upravo su takve priče, govori, ono što joj daje snagu i volju da nastavi pjevati, što planira činiti dokle god bude u stanju.

Izdvajamo