HRVAT U VRHU SVJETSKE MODE

ISPOVIJEST PROSLAVLJENOG KREATORA IZ VIROVITICE 'Kad sam imao 8 godina, u Njemačku smo došli s dva kofera'

 REUTERS

Kad vam kreacije izađu u luksuznom prilogu prestižnog Financial Timesa, “How to spend it”, onda znate da ste uspjeli.

Jer u prilogu koji savjetuje kako potrošiti novac, nema ništa povoljno. Sve je skupo i većini Hrvata nedostižno. A kad unutra ugledate jedno hrvatsko ime, zapitate se kako se postaje toliko uspješan modni dizajner da vas i Financial Times voli?

Damir Doma je već poznato ime na svjetskoj modnoj sceni. Njegove kreacije vole i poznati pjevači, glumci, nogometaši među kojima i Lenny Kravitz, Orlando Bloom, Usher, Zlatan Ibrahimović, Bruce Springsteen, Robert Pattinson...

Međutim, Damir je vrlo skroman kad govori o svom radu. I ostavlja dojam jednostavnog i samozatajnog mladog muškarca. Zapravo izgleda kao dječak. No tihim glasom o modi govori kao što umjetnici, primjerice, govore o svojim slikarskim djelima.

- Moja mama je dizajnerica, pa sam i ja, odrastavši u tom okruženju i njezinom ateljeu, krenuo istim smjerom. Nikad nisam imao problema s time da ne znam što ću biti kad porastem ili čime ću se baviti. Kreativan sam, volim kulturu, volim materijale, volim slikati... Kao i kad vam je otac liječnik ili pravnik, pa ga vi slijedite - priča nam Damir.

Govori hrvatski, i to dosta dobro. No kad govori o modi i poslu, radije priča engleski, da se ne bi, kaže, krivo izrazio.

Odmor na Krku

I ove godine je ljetovao u Hrvatskoj. Njegova obitelj ima kuću na Krku pa se ljeti tradicionalno okupljaju.

- Bilo nas je jedanaestero u kući i bilo je vrlo zabavno - otkriva i dodaje kako je ove godine u tri tjedna, koliko ih je proveo u domovini, posjetio i Rovinj i Zagreb.

Postati uspješan modni dizajner i stvoriti vlastiti brend, ističe, nije lako. Kako vrijeme odmiče i kako se stvar razvija, to je teže.

- Treba puno hrabrosti za sve to. Na početku je bilo kao san, imao sam 25 ili 26 godina i ušao sam u to naivno, bez iskustva u onom dijelu biznisa i poslovanja.

Imao sam viziju kako bi to trebalo izgledati, mama me podržavala, razvijala je puno stvari za mene, a ja sam radio na svom vlastitom dizajnerskom jeziku. Stvarao sam nešto čega do tada nije bilo. Ipak, tijekom svih tih godina bilo je puno uspona i padova. Prije tri godine imao sam fazu zasićenja. Bio je to kreativno težak period za mene. U jednom sam trenutku shvatio da “štancam” kolekcije, njih desetak godišnje, a to je previše. Zaista previše.

Sad smo se restrukturirali i izbacujemo četiri kolekcije godišnje. Puno sam fokusiraniji i bolje se osjećam - iznosi iskreno.

A inspiriraju ga, kaže, emocije, instinkt, mašta, vizije...

- Iz umjetnosti dolazi inspiracija, treba obrazovati oči - ističe.

Počeo je u Antwerpenu, jer ga je belgijska moda u to vrijeme najviše privlačila.

- Nakon studija u Njemačkoj, u Berlinu, 2004. godine sam otišao u Belgiju. Oni su u to vrijeme njegovali jedan sasvim novi pristup modi. A to sam priželjkivao. Tamo sam radio za Dirka Schönbergera koji je tada bio samostalni dizajner, a danas je kreativni direktor Adidasa. I kasnije za danas svima poznatog Rafa Simonsa. Već tada, radeći s njima, spoznao sam da je moda težak posao. Puno je dizajnera i teško je na modnom nebu pronaći svoje mjesto. Treba se boriti i puno raditi.

Voli se seliti

Zato sam zahvalan svojim učiteljima, Dirku i Rafu, jer sam kod njih u samim počecima naučio što je moda, upoznao sve strukture u kompaniji koje ne učiš u školi. Ti ljudi su moji idoli - tumači nam.

Upravo je u Belgiji spoznao sebe. Bio je sasvim sam. Bez obitelji i prijatelja i puno razmišljao o sebi i svom radu. Jer, tvrdi, talent nije dovoljan.

- Jedino marljivim i upornim radom možeš nešto postići - komentira.

Nakon Belgije živio je devet godina u Francuskoj, a onda se preselio u Milano i tamo svio svoje poslovno i privatno gnijezdo.

- Ja sam europsko dijete. Moji su otišli iz Virovitice kad sam ja imao osam godina u Njemačku, u München. U potrazi za poslom. Bila je to jedna klasična priča sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća. Roditelji su u Njemačku došli s dva kofera, ali su uspjeli i nas su školovali - objašnjava 35-godišnji Damir. Voli se seliti. Jer, možda s Hrvatskom jest najemotivnije povezan, ali ne bi mogao tu živjeti.

- Mislim da sam napokon postigao ravnotežu između posla i privatnog života. Milano je fantastičan grad za život. Ima izvrsne hrane i pića, mogu plivati i baviti se wakeboardom ili skijati zimi. Život se čini lakšim - kaže.

Debitirao je 2007. godine u Parizu. Najprije je radio samo muške kolekcije, a kad su žene počele kupovati njegovu mušku odjeću, odlučio je napraviti nešto i za ljepši spol, pa je 2010. predstavio i žensku kolekciju.

- Čisti oblici su karakteristični za moj dizajn, a oversize modele danas svi žele. Prodaju se i u Zari i H&M-u, pa su i kod mene vrlo popularni - priča nam dizajner koji zapošljava 45 ljudi iz 23 zemlje svijeta.

Damir Doma djeluje iz ateljea i salona u Milanu, te je odlučio da neće pratiti uobičajen raspored modnih revija podijeljen na kolekcije i predkolekcije, te mušku i žensku odjeću, već će ih predstavljati na jedinstvenoj reviji zajedno. U tome je pionir u modnom svijetu.

Modne ikone

I on osobno nosi svoju odjeću. A modnim ikonama smatra Johnnyja Deepa, Sigourney Weaver i Winonu Ryder. Ljude sa stavom.

Imaju li Hrvati smisla za modu, zanima nas?

- Čini mi se da u Hrvatskoj još niste naučili razvijati svoj osobni stil i smisao za modu. Doduše, pratite trendove i imate smisla za šoping, ali toga onda ponekad bude previše. No teško je komentirati modni smisao Hrvata kad u Hrvatskoj modna scena nije toliko razvijena i jaka, nemate vrhunskih butika, modnih magazina gdje se možete educirati. Primjerice, kod Talijana i Francuza moda je dio kulture i naslijeđa. A smisao za modu dolazi iz obrazovanja - zaključuje.

Kad ne bi bio modni dizajner, bio bi vrtlar. - Volim biti vani i volim biljke. Morate im dati tako puno ljubavi. To je vrlo kreativan posao. I mislim da je to moja reakcija na modu u vrijeme kad je moda težak posao - kaže.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2021 13:40