ČEKAJU DJEVOJČICE

NAŠA TRUDNOĆA TEŠKA JE KAO EKSTREMNI SPORT 'Udari hormona, tlak koji divlja, pritisak na organe... Triput tjedno treniramo jer se spremamo na porođaj'

    AUTOR:
    • Petra Plivelić

  • OBJAVLJENO:
  • 17.06.2019. u 21:21

Zagreb, 130619.
Sestre blizanke i trudnice Ana Tomac i Marija Ivic, osnivacice Girly Fitnessa.
Foto: Neja Markicevic / CROPIX
Neja Markicevic / CROPIX

Ana Tomac i Marija Ivić

Blizanke obje trenutno čekaju djevojčice, a imaju supruge koji se obojica zovu Ivan. I dalje treniraju unatoč poodmakloj trudnoći

Trudnice su ekstremne sportašice, kažu mi 29-godišnje blizanke Ana Tomac i Marija Ivić. One su fitness-trenerice iza popularnog brenda Girly Fitness, objema se supruzi zovu Ivan i obje su trudne. I jedna i druga očekuju djevojčicu. Ana je u 24. tjednu trudnoće, zlatnom dobu, a Marija u devetom mjesecu i broji dane do poroda.

- Ako možemo iznijeti trudnoću i roditi, možemo sve - sigurne su sestre.

Tour de France ili penjanje na Mount Everest za njih, kao i za svaku drugu trudnicu, nisu nedostižni ciljevi jer prema novom istraživanju grupe znanstvenika, nedavno objavljenom u časopisu Science Advances, ekstremni sportaši i trudnice bez premca su u pomicanju granica ljudske izdržljivosti.

 

Prosječna osoba može sagorjeti do 4000 kalorija prije nego što iscrpi energetske zalihe tijela, što znanstvenici koji stoje iza nove studije smatraju vrhuncem ljudske izdržljivosti. U istraživanju su trudnice uspoređene s biciklistima na Tour de Franceu dugom 3500 km te s trkačima koji su sudjelovali na 140-dnevnoj utrci diljem SAD-a.

- Akcije visokog intenziteta možete izdržati na dan ili dva, ali ako planirate izdržati tjedan dana, morate održavati manji intenzitet - rekao je medijima Herman Pontzer, istraživač sa Sveučilišta Duke koji je vodio istraživanje.

Napornije od treninga

Zaključak, kako je sažeo Pontzer, jest da prosječna osoba ne može dosegnuti vrhunac ljudske izdržljivosti, potrošnju od 4000 kalorija, a da ostane u zdravom stanju. Jedini kojima to uspijeva su trudnice i ekstremni sportaši.

- Jednodnevne utrke i devetomjesečne trudnoće slično guraju tijelo do krajnjih granica, često spaljujući kalorije brzinom koju tijelo ne može pratiti - dodaje Pontzer. Ovo istraživanje budi novo divljenje prema trudnicama diljem svijeta.

- Nikad se nisam bavila ekstremnim sportom, ali sam se bavila fitnessom na razini koja nije svakodnevna, a to uključuje opterećenja veća od 80 kg koja zahtijevaju veći tjelesni napor. No sada kada uspoređujem taj napor s trudnoćom, moram priznati da je taj ekstremni fitness bio puno lakši od trudnoće - zaključuje Marija, koju sekundu starija od svoje jednojajčane blizanke Ane. Lakše je penjačima na Mount Everest nego trudnicama, smatra Ana, jer su to manje-više kontrolirani pokreti kojima ne vladaju hormoni.

Zagreb, 130619.
Sestre blizanke i trudnice Ana Tomac i Marija Ivic, osnivacice Girly Fitnessa.
Na fotografiji: Ana Tomac.
Foto: Neja Markicevic / CROPIX
Neja Markičević / CROPIX

Ana Tomac

 

- Alpinist je spreman za svoju rutu, ima opremu, plan puta i viziju kako će njegov uspon izgledati. Ja nemam viziju koji će me hormon puknuti taj dan i hoće li se relaksin koji se izlučuje tijekom cijele trudnoće da bi opustio zglobove taj dan pojačati ili ne. Hoće li taj dan beba zasjesti na jetru ili na bubreg, hoće li mi tlak skočiti ili pasti, hoću li kolabirati ili ne. U trudnoći si stalno u nekom defektu jer ti stvarni napor za tijelo dolazi iznutra, a ne izvana i teže je s tim se nositi - objašnjava Ana kojoj je ovo druga trudnoća. Njezin sin Jakov uskoro će navršiti dvije godine, pa otprilike već zna sve što je čeka, a sada je maksimalno uz sestru koja će za koji tjedan u naručje napokon primiti svoje prvo dijete, kćerkicu Luciju.

Teško na kraju

Trudnoća i porođaj neopisivo su fizički zahtjevni, ali sva ta muka i teret koje tijelo podnosi isplate se.

- Samo fizičko opterećenje najviše dođe do izražaja na kraju, što ima i smisla jer je trbuh golem, pritišće organe, maternica ti praktički zauzima cijeli trup i sve je pomaknuto prema gore. Već samo disanje je otežano jer su pluća stisnuta. A na samom početku je prisutan drugi element, pritisak na psihičkoj bazi i izmučenosti zbog konstantnih mučnina - otkriva Marija.

- Iskreno, jutarnje mučnine uopće nisu samo jutarnje - dodaje Ana koja poput svoje sestre očekuje djevojčicu koju će nazvati Franka. Udale su se iste godine, ali ne zajedno, smiju se, pa iako mnogi misle da su planirale paralelne trudnoće, dogodilo se to sasvim slučajno.

- Ostala sam trudna kada i Marija jer sam dugo dojila prvo dijete, 18 mjeseci. Četiri tjedna nakon što sam prestala dojiti ponovno sam ostala u drugom stanju. Kažu da je dojenje prirodno kontracepcijsko sredstvo, a ja sam dokaz - smije se Ana koja konstantno žudi za slatkim.

Poklopile su joj se one bapske priče, kako ih naziva, da kada nosiš dečka žudiš za slanim, masnim i ljutim, a kada nosiš curicu želiš slatko i voćno.

- Svaki dan pojedem obavezno pola lubenice. Ali jedem ih još od početka kad nije bila sezona i kada je kilogram stajao 70 kn. No bila sam spremna sav novac dati za lubenicu - smije se.

- Ana ima sreće jer su njene trudničke žudnje dosta zdrave, ja imam problem jer od sedmog mjeseca žudim za sendvičima, gaziranim pićima i sladoledom, što baš nije preporučljivo, no ipak si ponekad ugodim - iskreno će Marija.

Zagreb, 130619.
Sestre blizanke i trudnice Ana Tomac i Marija Ivic, osnivacice Girly Fitnessa.
Na fotografiji: Marija Ivic.
Foto: Neja Markicevic / CROPIX
Neja Markičević / CROPIX

Marija Ivić

 

Uz težak pritisak na tijelo u trudnoći koje doseže svoj limit, sestre nisu prestale vježbati, čak ni Marija koja treba roditi svaki čas. Vježba tri puta tjedno po pola sata i sada, poput nogometaša koji pred važnu utakmicu vježba zabijanje golova, ciljano radi na vježbama koje će joj olakšati porođaj, kako bi joj poslije i oporavak bio brži.

- Porođaj je nevjerojatan fizički napor i u tom trenutku te drži adrenalin, fizička snaga trudnicu brzo napusti. Vjerujte mi, jer sam prvo dijete rađala tri dana - dodaje Ana koja je, kaže, vježbala još i ujutro prije nego što je dobila trudove.

- Je li mi to pomoglo? Iskreno, je! Jer kao što se ne mogu usporediti nogometaš koji je prije svjetskog prvenstva bio šest mjeseci na pripremama i onaj koji je bio šest dana ili nije bio uopće, tako je i s trudnicama i vježbanjem u trudnoći. Ako želite kondicijski biti spremni za fizički izazov, odnosno porođaj, trebate se na vrijeme početi pripremati i vježbati. Istina, sve će žene na kraju roditi, vježbale ili ne, ali pitanje je koliko će poslije biti u kondiciji brinuti se o tom djetetu jer porođaj je tek početak borbe, a ne kraj - naglašava.

Instagram laži

Trudnice nisu bolesnice i ne treba ih tako tretirati, ali nužno je da slušaju svoje tijelo od početka, ne samo na kraju, ističu sestre koje su pokrenule Girly Fitness kako bi svim ženama približile fitness na najdostupniji način jer on nije rezerviran samo za mlade sportašice, Instagram zvijezde i modele, kažu, nego i za prosječne žene koje imaju posao, niz obveza, brdo neopeglanog veša, djecu ili su pak studentice.

- Može se vježbati i s normalnim budžetom, bez odlaska u teretanu, jesti se mogu normalne namirnice s akcija, ne moraš svaki dan isfinancirati kilogram lososa i plaćati 500 kn za teretanu. Naš cilj je fitness dostupan svim ženama, pa tako i trudnicama - ističu sestre, fitness-trenerice koje na Instagram profilu Girly Fitness, koji je samo mali prozor u njihov rad, prati više od 53.000 ljudi.

- Većinom, sve žene koje su trenirale do početka trudnoće, i to ne mislim na treninge dvaput tjedno prije ljeta, nego one koje su bile u redovitom treningu, slobodno, uz konzultacije sa svojim liječnikom, mogu nastaviti trenirati i u trudnoći. No treninge svakako treba prilagoditi. Najvažnije je da se ne radi nikakav pritisak na abdomen, sve vrste trbušnjaka bi trebalo izbaciti odmah na početku - objašnjava Marija.

Neminovno je da će se žena udebljati i dobiti trbuh. To je normalna, prirodna faza, slažu se.

Zagreb, 130619.
Sestre blizanke i trudnice Ana Tomac i Marija Ivic, osnivacice Girly Fitnessa.
Foto: Neja Markicevic / CROPIX
Neja Markičević / CROPIX
 

- Ne treba se nikako svim silama truditi to umanjiti, vježba se da biste u trudnoći bili zdraviji i zbog sebe i zbog djeteta. Društvene mreže su i u tom pitanju pretjerale, jer mnoge sportašice i aktivne vježbačice brane takav brutalni trening. Šalju poruku drugima da je to dobro i pružaju nestvarne slike trudnica, što nikako nije u redu jer dovode i sebe i dijete u opasnost, mogu i izgubiti dijete. Istina, treba vježbati u trudnoći, ali ne kopirati crossfit Instagram trudnice koje dižu 70 do 100 kg dva dana prije porođaja - upozorava Ana.

Uvijek se treba kretati, a šetnje su za trudnice zakon, slažu se fit sestre. Buduće mame u trudnoći trebaju raditi i vježbe koje poboljšavaju kardiovaskularnu sposobnost koja će biti nužna na samom porođaju. Ana i Marija ne preporučuju trčanje, osim možda za mame koje su maratonke pa mogu kombinirati lagani jogging, i to u drugom tromjesečju koje je i najpovoljnije za vježbanje, a naziva se još i zlatno doba trudnoće.

Kako vježbati

Idealne su vježbe istezanja, joga i pilates, vježbe koje stavljaju naglasak na popravak posture i definitivno vježbe koje čine zdjelicu fleksibilnijom za porođaj. Ovakvim laganim treningom može se redovito vježbati tri do četiri puta tjedno do samog kraja trudnoće. Važno je da je intenzitet prilagođen.

- Kada nam se trudnice jave na Girly Fitness, najprije ih uputimo da se konzultiraju sa svojim liječnikom. Tek onda im možemo dati upute vezane uz trudničku prehranu i dati sugestije za treninge. Vrlo je riskantno trudnici savjetovati kako da vježba jer svakoj od nas tijelo drugačije reagira na trudnoću - komentira Ana.

Marija je pak prije trudnoće radila hip thrust s opterećenjem od 110 kg. To je vježba u kojoj osoba sjedi na tlu nogu savijenih u koljenima i oslanja se na stopala te lopaticama na klupicu ili neko povišenje i potom podiže stražnjicu svladavajući otpor svog tijela i dodatnog opterećenja.

- Postoji ta blizanačka povezanost, ali nema toga da ona osjeti kada mene probode. No može se psihički povezati sa mnom i shvatiti kako mi je u tom trenutku. I ja točno osjećam kada je njoj loše. Dok je Ana prvi put rađala, ja sam osjećala neopisivu nervozu i strah. Bilo mi je gore nego njoj - otkrila nam je Marija, a Ana je pak potvrdila da je sada ona na sve većim mukama kako se Mariji bliži termin.

Kalorije, kilogrami i fizičke promjene
  • 11-15 kilograma u prosjeku dobije žena tijekom trudnoće
  • 300 dodatnih kalorija unose trudnice u prosjeku svaki dan
  • 6-12 sati traje pretporod, a aktivni može trajati do 10 sati. Konačno istiskivanje traje od nekoliko minuta do nekoliko sati
  • 250 tisuća moždanih stanica razvije se u djetetu svake minute već u 10. tjednu trudnoće
  • svakih 45 minuta fetus mokri u amnionsku tekućinu već u 17. tjednu trudnoće, i to litru dnevno
  • za 1 broj mogu se povećati stopala trudnice zbog oticanja
  • 500 puta se poveća maternica u trudnoći, od veličine breskve do veličine lubenice
  • u 12. tjednu trudnoće dijete već ima formirane sve otiske prstiju
  • 9 od 10 žena iskusi promjenu u tonu boje svoje kože
  • trudnicama ponekad poteče mlijeko kad čuju tuđe dijete da plače

Zagreb, 130619.
Sestre blizanke i trudnice Ana Tomac i Marija Ivic, osnivacice Girly Fitnessa.
Foto: Neja Markicevic / CROPIX

Ana Tomac i Marija Ivić

 

Ana, 24. tjedan trudnoće:

1) Prije sam se iz kreveta mogla ustati u skoku, a sada mi treba barem jedna puna minuta da se izvrtim iz njega

2) Pri penjanju po stepenicama redovito se zapušem jer maternica pritišće sve organe pa se stvara veći pritisak i na pluća.

3) Saginjanje je iznimno otežano, već sada. Podižem s poda samo stvari koje su nužne, koje nisu radije ostavim. Saginjem se u čučnju, bez pregibanja do dolje i natrag

4) Ne mogu više pojesti obilan obrok, nego jedem više manjih obroka zato što želudac više ne zauzima isti prostor, pa i ne stane jednaka količina hrane kao prije. Prije bi pojela cijelu pizzu, a sada ne mogu ni zinuti nakon dva trokuta. Ali onda opet ogladnim za dva sata. Zato jedem pet puta dnevno.

5) Odlasci na zahod češći su nego ikada. Beba pritišće mjehur. Odeš na WC i razočaraš se s pet kapi i onda za deset minuta opet isto. Ako pijem više vode, moram tri do pet puta u satu ići na zahod.

Marija, nekoliko dana do porođaja:

1) Stajanje dulje od 15 minuta odmah radi pritisak na zglobove, koji su mi na kraju dana natečeni.

2) Hodanje je iznimno teško. Jedan kilometar postao je limit. No i dalje treba šetati, ali već osjećaš pritisak na zglobove i zdjelicu.

3) U cijeloj je trudnoći ona normalna, bazalna tjelesna temperatura povišena. Od samog početka trudnoće tijelo više nije u stadiju 36 stupnjeva, nego se diže na 37. Tijekom cijele trudnoće mi smo zapravo pod temperaturom i konstantno nam je vruće.

4) Bez buđenja sam mogla spavati 13 sati, no u osmom mjesecu trudnoće krenuli su problemi. Nesanica je prisutna, kumuju joj i vrućine i razmišljanja o pripremama i porođaju.

5) Tijelo je u posljednjem tromjesečju znatno ograničeno, a kud pola stvari više ne mogu, primjerice nositi vrećice, tud sam još i ograničena odjećom jer stanem samo u rastezljive pamučne stvari.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo