ENTUZIJAZAM

APLIKACIJA KOJA POMAŽE PRI ČITANJU Splićanin razvio projekt za pomoć osobama s disleksijom i skupio 223 tisuće eura za daljnji razvoj

    AUTOR:
    • Vid Barić

  • OBJAVLJENO:
  • 01.04.2019. u 19:00

Split, 150818.
Petar Reic iz studija za vizualne komunikacije OmoLab iz Splita napravio je font za disleksicare koji je nazvao OmoType.
Na fotografiji: Petar Reic u studiju
Foto: Nikola Vilic / CROPIX
Nikola Vilic / CROPIX

Petar Reić

Petar Reić, osnivač OmoLaba, inspiraciju pronašao u svojoj kćeri

Procjenjuje se da jedna od deset osoba ima problem s disleksijom, a mnoge ga nikada ne osvijeste. Problem s čitanjem, ako nije ispravno i na vrijeme tretiran, može biti poguban za realizaciju osobe, kako u akademskom tako i u društvenom smislu.

U Hrvatskoj ne postoje ustanovljeni protokoli za pravodobnu detekciju disleksije i odnos prema njoj. Postoje ipak entuzijasti koji su problemu odlučili doskočiti tehnološkim rješenjem.

Kampanja

Splićanin Petar Reić, osnivač OmoLaba, osmislio je sustav koji osobama s disleksijom olakšava čitanje. Riječ je o mobilnoj aplikaciji OmoReader, koja je razvijena u suradnji s digitalnom agencijom Locastic te pratećim sustavom fontova OmoType, koje si korisnik može prilagoditi kako bi što lakše pročitao tekst. Aplikacija je besplatno dostupna za preuzimanje na servisima App Store i Google Play, a u tijeku je i njezina Funderbeam kampanja. Svi zainteresirani sada mogu uložiti u projekt za koji se čini da bi mogao revolucionirati odnos prema problemu disleksije.

- Projekt je samoiniciran, a na ideju sam došao nakon što je mojoj kćeri dijagnosticirana disleksija. Shvatio sam da nema jasnih protokola ni alata koji bi olakšali toj djeci čitanje i pomogli im da ostvare svoje pune potencijale - započinje priču Reić, koji je projekt OmoReadera s pratećim OmoTypeom protekli tjedan predstavio na Zagrebačkoj burzi.

Cilj kampanje je prikupiti između 150.000 i 240.000 eura namijenjenih izlasku na anglofono tržište. Šezdeset posto prikupljenog novca iskoristit će se za prodaju i marketing, a ostatak za ekipiranje tima i završavanje već započetih razvojnih procesa, odnosno prilagodbu aplikacije za englesko govorno područje. Inače, u fazi koja prethodi pokretanju javne kampanje već je bilo prikupljeno 130.000 eura, a i kampanja koja je upravo u tijeku ide sjajno - skupljene su 223 tisuće eura za daljnji razvoj aplikacije. Zainteresirane stranke i dalje mogu ulagati u projekt.

- Font je oblikovao dizajner Marko Hrastovac, jedan od naših ponajboljih tipografa. Dok smo razvijali font, proučili smo sva moguća istraživanja vezana uz disleksiju i čitanje fontova. Nama je bio ključ da fontu pristupimo kao nečem dinamičnom što se može prilagoditi jedinstvenim potrebama korisnika. Danas imamo 48 inačica fonta - pojašnjava Reić i navodi kako disleksija ima širok raspon manifestacija. Dakle, solucija “one size fits all” nije bila prihvatljiva.

- Postoji nekoliko dizajnerskih značajki koje su važne za detekciju slovnog znaka. Sama riječ, ili slovni znak, mora imati izraženiji obris, što se postiže gornjim i donjim produžecima znakova. Dodatno, potencira se različitost između sličnih slovnih znakova, recimo malo i, veliko I te brojka 1, te između zrcalno sličnih slova kakva su p i q. Također, taj naš font nije previše kontrastan i time povećava fokus korisnika dok ga gleda. Svaki korisnik može birati između nekoliko verzija fonta prema svojim preferencijama ili stupnju čitanja. Dakle, u aplikaciji se može kretati od krajnje deformiranog fonta do fonta koji je u standardnoj upotrebi - kaže Reić.

Korak po korak

Tijekom izrade aplikacije i fonta tim iza ovog softverskog rješenja svaku je fazu testirao sa skupinom djece koja imaju poteškoće u čitanju. Testiranja su rađena pod vodstvom stručnog logopeda Nine Kupusović. Djeca su toj jednoj tada testiranoj OmoType inačici, od maksimalne ocjene 4, prosječno dodijelili odličnih 3,54.

- Projekt smo testirali na petnaestero djece od 10 do 14 godina koja imaju teškoće u čitanju. Na osnovi dobivenih rezultata, odnosno informacija, dalje smo razvijali font i aplikaciju. Rezultate smo testirali na samo jednoj inačici fonta, dok nije imao mogućnost prilagodbe korisniku, i bili su sjajni. S prilagodljivom inačicom fonta mogu biti samo još bolji - komentira Reić.

Vrijedi spomenuti kako aplikacija zahvaljujući suradnji s Bulaja Nakladom i CARNET-om nudi i besplatne e-knjige. I one se, naravno, mogu čitati kroz OmoType font. Ono što će u OmoReaderu zasigurno biti korisno mnogim učenicima, neovisno o tome pate li od poteškoća u čitanju ili ne, mogućnost je elektroničkog čitanja lektira iz domene eLektire. U ponudi su, uz ostale naslove, i 72 lektirna naslova - 36 osnovnoškolskih i 36 srednjoškolskih.

Inače, algoritam korišten za rastavljanje riječi na slogove unutar fonta OmoType rezultat je izvornog znanstvenog rada “Postupak automatskoga slogovanja temeljem načela najvećega pristupa i statistika slogova za hrvatski jezik” autorica Ane Meštrović i Sande Martinčić-Ipšić s Odjela za informatiku i Mihaele Matešić s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci.

Još jedna vrlo zanimljiva opcija jest mogućnost Bilješke iz kamere. Primjerice, mobitelom se može snimiti stranica knjige, a umjesto zumiranja i teškog čitanja snimljenog materijala, aplikacija će pretočiti slikovni zapis u tekstualni, koji će opet biti prezentiran u OmoTypeu i tako olakšati čitanje osobama s disleksijom koje s poteškoćama čitaju originalni tekst.

Analiza

- Očekujemo da ćemo razviti 240 inačica fonta na izbor osobi s disleksijom. Trenutno rastemo, imamo oko 4000 korisnika aplikacije, od kojih 1000 ima dijagnosticiranu disleksiju. I dalje razvijamo font i aplikaciju, i to tako da po nizu parametara pratimo ponašanja korisnika te u suradnji s Edukacijsko-rehabilitacijskim fakultetom analiziramo podatke prema kojima dodatno razvijamo aplikaciju. S 4000 korisnika, naša je aplikacija već sada jedan od najvećih bazena za proučavanje tog poremećaja uopće - navodi Reić.

Poslovni anđeo Ratko Knežević, blisko vezan uz estonsku investitorsku platformu Funderbeam, bio je jedan od prvih ulagača u projekt. Danas, kada je projekt napokon predstavljen na Zagrebačkoj burzi, ne sumnja u njegov uspjeh.

- Otkad smo pokrenuli javnu kampanju, interes je priličan i brzo ćemo skupiti potrebna sredstva. U projekt se i dalje može ulagati. Tim sredstvima moći ćemo nastaviti razvijati aplikaciju onako kako je zamišljeno - kaže Knežević.


Besplatno se prijavite na portala Jutarnji.hr

Izdvajamo