NOVI ZAOKRET

APPLE NAPADA NETFLIX Nadaju se da će im Oprah, Spielberg i celebrityji donijeti sto milijuna pretplatnika u 5 godina

REUTERS

 

Apple je preksinoć po hrvatskom vremenu održao za njih doista povijesnu prezentaciju. Nisu predstavili nikakav uređaj niti neki novi, revolucionarni komad softvera, ali stvari koje jesu najavili mogle bi biti presudne za budućnost kompanije. Mogle bi biti, ako upale, a to je zasad prilično neizvjesno.

CEO Tim Cook na pozornici je predstavio nekoliko novih usluga: Appleovu kreditnu karticu, novi streaming servis, nove kanale za Apple TV, novi servis za plasman časopisa, servis za online igre. Zadatak svih tih usluga je da nekako nadomjeste milijarde dolara prihoda, potencijalno čak i desetke milijardi dolara, koje Apple više ne može crpiti iz iPhonea. iPhone je dosegnuo plafon u prodaji još 2015. godine, u zadnjem kvartalu 2018. prodaja je pala 15 %, a s obzirom na to da taj telefon sačinjava skoro dvije trećine Appleove prodaje, Tim Cook očajnički treba nešto drugo što može prodavati.

Ne treba biti pretjerano vidovit da bi zaključio na što Apple polaže najviše nade, samo treba vidjeti što je na keynoteu bila zadnja, “još samo jedna stvar”. Ovaj put to je bio budući streaming servis Apple TV+.

REUTERS
 

Jesu li zakasnili?

Riječ je o platformi koja bi na jesen trebala zaživjeti u više od sto zemalja po zasad nepoznatim cijenama i preko koje Apple želi ući u vrlo lukrativno tržište kojim vlada Netflix. Procjena je da bi u sljedećih tri do pet godina mogli uhvatiti oko 100 milijuna pretplatnika. Međutim, sasvim je lako moguće da je Apple zakasnio.

Netflix već ima oko 139 milijuna pretplatnika u 190 zemalja svijeta (samo u zadnjem kvartalu 2018. dodao je novih 9 milijuna), Amazon ima oko 100 milijuna korisnika Primea, od kojih mnogi koriste i njihov streaming servis Prime Video, Disney uskoro pokreće svoju platformu, WarnerMedia ima HBO Now (kod nas je to HBO Go), Hulu je u Americi također dosta jak, a postoji i obilje mikroplatformi. Pritom je doista neobično što je Apple tek sad odlučnije ušao u biznis prodaje originalnog sadržaja, jer tuđim sadržajem uspješno trguje odavno. Apple Music, App Store, iCloud i Apple Pay lani su im donijeli više od 37 milijardi dolara.

Naravno, Apple ovdje nije bez aduta. Prije svega, ovo nije igra nulte sume, većina korisnika ima pretplate na više platformi. Nadalje, Apple vrlo lako može instalirati tu uslugu na 1,4 milijarde svojih uređaja koji su trenutačno aktivni u svijetu te na one koje će tek prodati, a potom mogu korisnicima Appleova hardvera tu uslugu davati u bescjenje ili čak i besplatno te tako stvoriti poticaj za održavanje prodajnih rezultata iPhonea, iPada, Maca...

 

Milijarda godišnje

Drugo snažno oružje koje posjeduju jest ogromna količina keša kojim su u svoje okrilje dovabili neke od najvećih kreatora sadržaja na svijetu, koji će stvarati nove emisije samo za Apple TV+ i u što će Apple ulagati oko milijarde dolara godišnje. Na pozornici u Cupertinu izredali su se brojni hollywoodski velikani i, naravno, Oprah.

Ona će za Apple raditi dvije nove dokumentarne serije. Tu su još Steven Spielberg s reizdanjem “Amazing Storiesa”, J.J. Abrams s emisijom “Little Voice”, Jennifer Aniston, Steve Carell i Reese Witherspoon sa serijalom “The Morning Show”, potom uraci Jasona Momoe, Kumaila Nanjianija, M. Night Shyamalana, Damiena Chazellea, Sophije Coppole i mnogih drugih...

REUTERS
 

Paralelno uz tu novu uslugu, Apple će u svibnju lansirati novu verziju svoje usluge Apple TV. Apple TV će biti redizajniran tako da služi kao centralno mjesto za sve digitalne pretplate i izgledat će kao ostale popularne streaming platforme. Nova verzija softvera izaći će kao nadogradnja u svibnju, a potom na jesen kao nova aplikacija za Mac.

Najavljujući Apple Card, što bi trebala biti Appleova vizija toga kako bi kreditne kartice trebale funkcionirati, Appleovi menadžeri su u tipičnom stilu posegnuli za hiperbolama o tome kako će ovo promijeniti svijet financija. Kada se, međutim, malo pozornije pogleda Apple Card, jasno je da je njegova najveća prednost nešto što je tipično za praktički sve Appleove proizvode danas: briljantno izgleda, ali ne radi ništa drugo što ne mogu raditi deseci drugih, osim što je, doduše, nešto jeftinija za korisnike.

Novo iskustvo

Naime, Apple Card neće ni na koji način olakšati plaćanje niti može donijeti neko novo iskustvo kupovanja. Apple se morao udružiti s fizičkom bankom, konkretno Goldman Sachsom, i morao je svoju karticu uvezati u mrežu MasterCarda kako bi uopće mogla funkcionirati.

Dakle, riječ je, u osnovi, samo o MasterCardu koji će korisnicima izdati Goldman Sachs, ali će biti fenomenalno dizajniran i imat će Appleov logo na sebi, što znači da će garantirano letjeti s polica i postati novi statusni simbol. Najavljena je i nova verzija Appleove aplikacije News, News+. Apple News+ će dodati više od 300 pretplata na časopise po mjesečnoj pretplati od 9,99 dolara.

Aplikacija navodno neće dopustiti oglašivačima da prate čitatelje. ​Bit će to pretplatnička platforma bez reklama koja će omogućiti pristup do 100-tinjak igara, od kojih će mnoge biti nove ili ekskluzivno napravljene za Apple. Apple Arcade će doći u više od 150 zemalja na jesen, ali cijene još nisu otkrivene. Jednu pretplatu moći će dijeliti do šest članova obitelji. Igre će se morati skinuti na iOS uređaj, Mac ili Apple TV, ali će se napredak spremati.

Dizajn je senzacija, ali ista je kao i sve dosad, možda nešto sigurnija od krađe

Apple Card će biti virtualna, digitalna kartica integrirana s uslugom Apple Pay, koja sjedi u aplikaciji Wallet (nema nikakvih vijesti o tome kada bi eventualno usluga mogla doći u naše krajeve). Ogromna prednost Apple Carda je to što je vrlo intuitivno i efikasno prezentirano kako i na što je novac potrošen, kada dolazi naplata i slično. Apple dodatno tvrdi da će kamate biti puno niže, da neće biti nikakvih naknada za kašnjenje i prekoračenje limita, godišnjih članarina i slično.

Procjenjuju da će u 2019. biti 10 milijardi dolara transakcija preko Apple Paya, koji bi do kraja godine trebao biti dostupan u 40-ak zemalja. Tamo gdje se ne prima Apple Pay neće se moći koristiti ni virtualna kartica Apple Card, a za takve slučajeve Apple planira fizičku kreditnu karticu. U tipičnoj Appleovoj maniri, izgleda senzacionalno, riječ je o bloku titanija s laserski urezanim logotipom Applea. Na samoj kartici nema nikakvih podataka ni brojeva, što bi trebalo jamčiti bolju sigurnost, ali veliki je nedostatak što kartica nije beskontaktna.

Za kupnju virtualnom karticom dobit će se natrag 2% potrošenog iznosa, odnosno 3% kada se kupuju Appleovi proizvodi i usluge, dok će nagrada za korištenje fizičke kartice biti manja - 1%. Financijski eksperti, inače, nisu baš skakali od oduševljenja. Uglavnom tvrde da je riječ o običnoj kobrending kartici čija je najveća prednost visoka razina sigurnosti, jer se svaka transakcija mora biometrijski odobriti.

 

Više na Jutarnjem...


Tagovi

Izdvajamo