PROBLEMI

DIGITALNI MISTERIJ: FACEBOOK KONAČNO PROGOVORIO O NAJVEĆEM SLOMU DRUŠTVENE MREŽE U POVIJESTI Evo što su naveli kao razlog pada

REUTERS

Mark Zuckerberg

 

Najpopularnija društvena mreža Facebook pretrpjela je u prošla dva dana najveći problem u svojoj povijesti jer milijuni ljudi nisu mogli pristupiti svojim Facebook stranicama, objavljivati fotografije na Instagramu ili dijeliti poruke putem Messenger i WhatsApp aplikacija.

Dužnosnici Facebooka morali su se svojim korisnicima obratiti na Twitteru - konkurentskoj društvenoj mreži - kako bi ih obavijestili da se “radi na problemu”. U četvrtak ujutro Instagram je objavio kako su njegove usluge ponovno dostupne, a tijekom cijelog četvrtka Facebook nije objavio nikakve detalje, osim izjave da nije riječ o namjernom napadu, dok se manji broj korisnika još žalio na probleme s tom društvenom mrežom.

Procjenjuje se da je probleme imalo nekoliko milijuna korisnika, a hashtag #FacebookDown (Facebook pao) bio je jedan od najpopularnijih na Twitteru tijekom jučerašnjeg dana.

Računalni stručnjaci koje smo kontaktirali ne smatraju da je riječ o posebno iznenađujućem događaju, osim što ukazuje na sve veću važnost koju ljudi pridaju društvenim mrežama. “Navikli smo na vrlo dobru raspoloživost tih servisa”, rekao nam je IT stručnjak Radoslav Dejanović.

“Katastrofalno nam je kad oni ne rade više od sat vremena. Isto tako, to govori o našoj ovisnosti o tim servisima. Postali smo pomalo kao narkomani koji bez dnevnog fiksa postanu nervozni.”

“Teško je reći koji je mogući uzrok, ali moja je procjena da je najvjerojatnije neki tehnički kvar”, rekao nam je sigurnosni stručnjak Leon Juranić iz tvrtke DefenseCode. “To su golemi informacijski sustavi, s tisućama servera, brojnim data centrima, teško je reći gdje je došlo do greške - i ljudima iz Facebooka trebali su sati da otkriju kvar.”

“Možemo pretpostaviti da je neki fundamentalni dio servisa pretrpio havariju”, slaže se i Dejanović. “Možda je to bio autorizacijski dio, onaj koji sadrži podatke o korisnicima i zajednički je za sve servise. No, s ovako malo podataka doista možemo samo nagađati.”

Osim brojnih “influencera” koji nisu mogli dijeliti svoje fotografije pratiteljima, problemi s Facebookom i srodnim mrežama sigurno su prouzročili i financijsku štetu marketinškim agencijama te brojnim tvrtkama čiji poslovni modeli barem dijelom ovise o Facebooku.

“Oko Facebooka je danas izgrađen cijeli jedan ekosustav: ako ne radi, onda sve pada u vodu”, istaknuo je Juranić. Slično nam je rekao i Dejanović: “Financijske štete je svakako bilo, FB je primarni marketinški kanal za mnoge tvrtke i njima je svaki sat stajanja servisa marketinški gubitak”.

Biljana Cerin iz Ostendo Consultinga objasnila nam je kako se vjerojatno radi i o kršenju GDPR-a, jer su korisnici izgubili pristup svojim osobnim podacima pohranjenim na Facebookovoj platformi.

“I sama dostupnost osobnih podataka je zahtjev GDPR-a”, rekla nam je Cerin.

“Budući da se očito radi o velikom broju pojedinaca čiji osobni podaci nisu raspoloživi, odnosno o kršenju njihovih prava, Facebook bi ga trebao i tretirati kao takvog”.

Iako je broj prijava problema s korištenjem Facebooka znatno pao nakon 12 sati, određeni broj korisnika nije se uspijevao koristiti njegovim servisima ni u četvrtak popodne, 22 sata nakon prve prijave problema. Najdulji prekid usluge u povijesti Facebooka prije ovoga trajao je četiri sata - u listopadu 2013. godine kada je ta društvena mreža imala samo 700 milijuna korisnika, dok ih danas ima oko 2,6 milijardi. No, taj se prekid odnosio samo na slanje novih objava na svojim stranicama, dok su ostali elementi društvene mreže radili bez problema. Unatoč glasinama da je riječ o hakerskom napadu, što je tvrtka brzo porekla, i naši stručnjaci se slažu da je to malo vjerojatno. “Mislim da je šansa za to prilično mala jer je bilo na globalnoj razini i trajalo dosta dugo”, naglasio je Juranić. Dejanović kaže da se ne može isključiti hakerski napad, ali da je vjerojatnije netko u Facebooku napravio neku pogrešku.

Problem sa serverima krivac za pad društvene mreže

Kompanija Facebook u petak je okrivila "promjenu konfiguracije servera" za najveći pad te društvene mreže u povijesti, gdje su njene aplikacije prestale raditi diljem svijeta.

Nestanak usluge trajao je najmanje 12 sati u više područja diljem svijeta, a najveći udar bio je u Sjevernoj Americi i Europi, prema podacima internetske stranice za praćenje rada stranica downdetector.com.

Nakon objave da ima problema u srijedu, Facebook je ostao bez komentara gotovo 24 sata prije nego što su objavili objašnjenje i ispriku.

"Jučer, kao rezultat nove konfiguracije servera, mnogi korisnici su imali problema sa našim aplikacijama i uslugama", napisao je Facebook na Twitteru.

"Riješili smo problem i naši se sustavi oporavljaju. Jako nam je žao zbog problema i zahvalni smo na Vašem strpljenju", stoji u objavi.

Nestanak je, vjeruje se, bio najveći u Facebookovoj povijesti, a koji sada broji oko 2,7 milijarde korisnika samo na glavnoj društvenoj mreži, uz još Instagram i aplikacije za poruke.

Kao i kod prethodnih nestanka, #FacebookDown je još jednom postao vrlo popularan 'hashtag' na konkurentnoj mreži Twitteru.

Bloomber News je objavio da Facebook razmatra povrat novca oglašivačima čije poruke nisu mogle biti poslane. (Hina)

Nova istraga protiv Facebooka u SAD-u

Facebook je postao meta nove kriminalističke istrage zbog svojih sporazuma o razmjeni podataka s najvećim svjetskim tehnološkim tvrtkama, objavio je New York Times u srijedu navečer, što je Facebook i potvrdio.

“Surađujemo s istražiteljima i ozbiljno shvaćamo ovakve izvide”, rekao je glasnogovornik Facebooka za Times. “Dali smo im javno svjedočanstvo, odgovorili na pitanja i obvezali se da ćemo tako i nastaviti.”

I prije najnovije istrage, čiji detalji još nisu poznati, Facebook se nalazio pod istragom američkoga Ministarstva pravosuđa i drugih institucija zbog svoje uloge u skandalu s Cambridge Analyticom u kojem je otkriveno da je ta tvrtka nezakonito prikupila podatke milijuna korisnika bez njihova pristanka i iskoristila ih u političke svrhe kako bi ciljanim oglasima utjecali na izbore.

 


Besplatno se prijavite na portala Jutarnji.hr

Izdvajamo