DANI KOMUNIKACIJA 2018.

EKSKLUZIVNI INTERVJU S OSNIVAČEM TVRTKE COPA90 Kako je James Kirkham promijenio način na koji se stvara medijski sadržaj o nogometu

FARO, PORTUGAL - FEBRUARY 18: Portugal fans take pictures during the International Friendly match between Portugal and England at the Faro-Loule Stadium on February 18, 2004 in Faro, Portugal. (Photo by Phil Cole/Getty Images)
Ilustracija / Getty Images

 

Priča medijske kuće COPA90 priča je o kreativnosti koja se rađa zbog oskudice. Kao veliki ljubitelji nogometa, članovi kolektiva COPA90 javili su se na natječaj YouTubea u kojem su se tražili prijedlozi video sadržaja koji se tiče najvažnije sporedne stvari na svijetu. Bila je samo jedna kvaka - nisu mogli računati na sadržaj iz samih utakmica.

- Iz YouTubea su nam rekli da je ono što se dogodi u tih 90 minuta koliko traje utakmica još važnije zbog svega što utakmici prethodi i što dolazi poslije - kaže James Kirkham, čelni čovjek medijske kuće COPA90. Na natječaj su se javile 42 tvrtke, COPA90 je pobijedila i rođen je kontrakulturalni pokret koji je postao pravi medijski fenomen.

Dani komunikacija

James Kirkham

 

- Mi smo im rekli da ćemo se koncentrirati na sve ono što nogomet čini posebnim iskustvom za navijače te da ćemo staviti naglasak na njih - pojašnjava Kirkham te dodaje da je COPA90 svoj današnji sadržajni profil razvila upravo iz nemogućnosti da prikazuju same nogometne utakmice.

- Mi pričamo priče o svemu što se događa prije i poslije tih 90 minuta koliko traje jedna utakmica - pojašnjava Kirkham. Kad već nemaju prava na utakmice, COPA90 snima dokumentarne filmove o ljutim rivalima i derbijima, intervjuira ljude koji oblikuju današnju nogometnu kulturu, donose vijesti iz nogometa te dopuštaju nogometašima i navijačima da iskažu svoju osobnost. Ta se strategija, rođena iz nemogućnosti da emitiraju dodavanja, šanse i zabijene golove, pokazala kao pun pogodak.

Zahvaljujući svojem inovativnom pristupu COPA90 je u šest godina svojega postojanja od omanje produkcijske tvrtke narasla do kolektiva od 120 ljudi s uredima u Londonu i New Yorku. COPA90 danas ima nešto više od 1,5 milijuna pretplatnika na YouTubeu, tri milijuna obožavatelja na Facebooku i 150.000 pratitelja na Twitteru te sijaset publike na drugim platformama poput Instagrama i Snapchata. Svaki njihov gledatelj na tjednoj bazi pogleda otprilike 45 minuta sadržaja.

- To vam je nešto kao jedna epizoda serije 'Igra prijestolja' i na to smo ponosni. Svi kažu da današnja publika, barem oni mlađi, nema dovoljno koncentracije da prati dugačak sadržaj, međutim mi smo dokaz da je to moguće ako se to radi na pravi način - govori Kirkham te dodaje kako oni sa svojim sadržajem primarno ciljaju na mlađu publiku.

- Način prezentacije nogometa u tradicionalnim medijima već je dugo vrijeme isti - kaže Kirkham.

Studijske emisije u kojima stručni gosti, najčešće bivši igrači, sjede za stolom te analiziraju igru - COPA90 taj format smatra ustajalim i dosadnim, a što je najvažnije, postoji velik broj ljudi koji se s njima slaže.

- Mladi traže nešto novo, drukčije i to se najbolje može vidjeti na primjeru društvenih mreža - dodaje Kirkham, pojašnjavajući to na primjeru Messijeva driblinga iz 2015. godine koji je na travnjak posložio igrača Bayerna iz Münchena Jeromea Boatenga.

- Taj je potez prvo pretvoren u GIF (specijalni video format, op.a.), kasnije je nadograđen šaljivim animacijama te se nakon toga proširio društvenim mrežama munjevitom brzinom.

COPA90 je prepoznala potencijal takvog sadržaja koji nastaje kada si korisnici društvenih mreža daju oduška, ali i tradicionalnije snimljenog materijala koji entuzijasti diljem svijeta svakodnevno objavljuju na raznoraznim platformama te je takve stvaratelje sadržaja pretvorila u partnere.

- Mi imamo vlastite snimatelje, montažere, producente i grafičke dizajnere. Međutim, naša prava snaga je u našim suradnicima diljem svijeta. Njih zovemo našom Mrežom stvaratelja. Među njima imamo kreativce najrazličitijih profila, od novinara do animatora, i to su ljudi koji žive nogomet. Kada imamo priliku, platimo ih za njihov doprinos, ali zna se dogoditi i da nam svoje sadržaj jednostavno pošalju te da ga mi objavimo - kaže.

Kirkham dodaje da su za Svjetsko nogometno prvenstvo u Rusiji pripremili cijeli niz sadržaja kojim će nastojati unijeti dodatnu pomutnju u tradicionalni nogometni sadržaj.

- Bit ćemo tamo tijekom šest tjedana, oformili smo centralu u Moskvi na dvije stanice od Crvenog trga - rekao je Kirkham te dodao da će COPA90 tijekom Mundijala na raspolaganju imati oko 300 stvaratelja koji će pokrivati doslovno svaki kutak Svjetskog prvenstva. Kirkham kaže da im je cilj imati otprilike četiri osobe po državi sudionici Svjetskog prvenstva.

- Recimo da Modrić zabije neki spektakularan gol. Mi ćemo zahvaljujući našim suradnicima u Zagrebu dobiti autentičan sadržaj koji ćemo moći spojiti s onim što snimimo u Rusiji na licu mjesta - objašnjava.

Da bi imali takav sadržaj, ali i onaj koji se ne može vidjeti u sklopu uobičajenih sportskih emisija, COPA90 naglasak stavlja na tehnološka rješenja kojima se može vrlo brzo snimati i emitirati sadržaj.

- Nekada možda imamo samo tri minute s igračem pa moramo te tri minute maksimalno iskoristiti. Istovremeno, svaka je platforma drukčija te nudi svoje izazove - kaže Kirkham te dodaje da se nikada neće odreći složenijeg sadržaja u korist jednostavnijeg i bržeg.

- GIF-ovi i šale možda nisu za sve brendove, međutim, tako naša publika razgovara danas i mi moramo također koristiti taj jezik.

Osim što je njihov sadržaj drukčiji od onog koji se može pronaći u tradicionalnim medijima, on se i distribuira na drukčiji način i tu Kirkham ističe da njihova publika pokazuje interesantne tendencije.

- Današnjim društvenim mrežama poput Facebooka, Instagrama, Twittera i ostalih dominiraju algoritmi. Te društvene mreže na temelju podataka koje imaju o vama biraju koji će vam sadržaj prikazivati, a to se našoj publici ne sviđa - pojašnjava Kirkham.

- Naša publika sve više bježi od algoritama u tzv. 'dark social' područje WhatsApp grupnih razgovora gdje u datom trenutku komunicira i do 25 ljudi. Oni tamo razmjenjuju GIF-ove, fotografije, snimke i slično.

Operacije medijske kuće COPA90 za sada se financiraju kroz privatne investicije - manjinski vlasnici su im Liberty Global i Turner - te kroz suradnje s brendovima, odnosno kroz brendirani sadržaj.

- Pepsi, Hyundai, Nissan, Heineken, Audi, Continental, Tag Heuer. Mi pomažemo brendovima pričati svoje priče kroz nogomet. Postoji toliko puno toga što možemo napraviti i što se može aktivirati kroz našu platformu - kaže Kirkham.

Kirkham ističe da je mobitel odigrao ključnu ulogu u njihovom razvoju jer zahvaljujući brzini u COPA90 mogu brzo reagirati na svaki događaj.

- Donio nam je kraću koncentraciju kod gledatelja, a društvene je mreže stavio u svaki džep. Također, kamere su odlične i uz njihovu pomoć možemo komunicirati na način na koji to naša publika, ali i moderno društvo očekuje - dodaje.

Platforma COPA90 uspjela je napraviti nešto što mnoge medijske kuće i platforme žele, a to je da su članovi njihove zajednice istovremeno i potrošači i stvaratelji. Činjenica da su njihovi konzumenti aktivni, da sudjeluju, Kirkham smatra velikim dijelom njihovog uspjeha.

- Trebalo nam je šest godina da dođemo do ove faze. Diljem svijeta imamo oko 1500 stvaratelja s kojima stalno komuniciramo. Neovisno o tome jesu li u Čileu ili Keniji ili Australiji, možemo ih uposliti da nam isporuče sadržaj koji je autentičan i to je vrlo potentan alat - kaže.

- Znate što mi se sviđa? Sviđa mi se što naša platforma daje ljudima priliku da se izraze. Ima jedna djevojka koja se zove Maya Jama. Ona je danas velika televizijska zvijezda u Velikoj Britaniji, a počela je kod nas i time se ponosim. Potičemo mlade ljude da rade nešto drukčije.

Izdvajamo