Zagreb, 091118.
Poslovni centar BSI.
Freelancerica Lucija Ilicic.
Foto: Marko Todorov / CROPIX
Marko Todorov / CROPIX

OMOGUĆAVA A1 HRVATSKA

FUTURE OF WORK Što je gig ekonomija i kako zaraditi 1.2 milijuna kuna uz stalni posao: Lucija Iličić otkriva tajne novih pravila rada u digitalnoj eri

    AUTOR:
    • Dina Hrastović

  • OBJAVLJENO:
  • 13.11.2018. u 13:57


Napredne tehnologije i umreženost zauvijek su promijenile način na koji radimo: kako biti agilan, eksperimentalan, inovativan, produktivan i zadovoljan na poslu, a uz to kontinuirano testirati ideje i koncepte i učiti iz neuspjeha? A1 Hrvatska i Jutarnji vjeruju u budućnost u kojoj pobjeđuje brzo učenje, eksperimentiranje, inovativnost. U serijalu Future of Work donosimo vodiče i istraživanja stručnjaka kako do tamo stići. Dina Hrastović istražuje kako iskoristiti prilike u digitalnoj eri za stvaranje dodatnih prihoda.

Tržište rada dramatično se mijenja, a poslovni modeli prilagođavaju novim potrebama. U SAD-u više od 57.3 milijuna ljudi rade kao freelanceri, a analitičari iz konzultantskih divova, McKinsey i Deloitte, upozoravaju na sve dominantniji trend kratkotrajnog rada koji je plaćen po obavljenom zadatku – popularno nazvanom gig ekonomijom.

Sve više ljudi u Europi i SAD-u preuzima takve poslove – gaže - radi dodatne zarade uz primarni posao, dok je drugima samostalno poslovanje glavni izvor prihoda. Istraživanje McKinsey Instituta pokazuje da približno 15% primanja samostalnih radnika dolazi s digitalnih platformi koje spajaju potražnju i radnike. Najveća takva digitalna platforma na svijetu je Upwork koja ima 475.000 klijenata i 375.000 radnika u cijelome svijetu, a među njima brojni su i Hrvati, od kojih su neki preko te platforme dosad zaradili približno 1.2 milijuna kuna!

EKSKLUZIVNO: PRVI ISTRAŽIVAČKI SPECIJAL O NOVIM PRAVILIMA POSLA

Lucija Iličić (29) iz Zagreba upravo je na temelju uspješno obavljenih poslova - gaža kao freelancerica na Upworku stigla do pozicije menadžera međunarodne prodaje u Trilixu, vodeće IT firme u regiji. Lucija se priključila Upwork mreži 2014. nakon što je diplomirala psihologiju organizacije i rada na Sveučilištu u Zagrebu. Radi iskustva i zarade dok je bila u potrazi za stalnim zaposlenjem, počela se prijavljivati na projekte na Upworku. Iako među studentima psihologije, a i drugih društvenih i humanističkih znanosti, prevladava stav da ih studij vodi samo ka poziciji učitelja ili profesora, Lucija se oslonila na vještine koje je razvila tijekom studiranja poput statističke analize, akademskog istraživanja i psihometrije. U početku, kaže, javljala se za poslove koji su bili dio akademskog istraživanja za druge studente koji to nisu sami znali odraditi. Kasnije se počela prijavljivati na sve veće projekte za koje su joj presudne bile pozitivne recenzije s prethodnih projekata. S vremenom je krenula učiti o IT industriji te se tako odvažila javljati na projekte za koje je bilo potrebno razumijevanje razvoja softwera. Kako je radila na IT usmjerenim projektima, sve je više učila o toj industriji. Početno znanje o statističkim analizama, hrabrost i upornost doveli su je do projekata IT start-upova. Svojom freelance karijerom osigurala si je neke odlične ponude za stalno zaposlenje, a ove se godine smjestila u Trilix. Profil na Upworku joj je još uvijek aktivan i s vremena na vrijeme vrati se struci nakon posla i odradi kakav projekt vezan uz psihologiju. Kao pravi pobornik freelancea i Upworka, Lucija nam je otkrila kako uspjeti na Upworku:

1. Dobar profil garantira projekte

Izaberite jasnu i veselu fotografiju. Podijelite edukaciju koju ste imali, od fakulteta preko online tečajeva do praktičnih radionica. Navedite sve vještine koje imate. Ako imate problema s prepoznavanjem ili definiranjem vještina, pretražite internet. Koje vještine biste trebali imati nakon svog studija prema Googleu? Koje vještine biste trebali imati za željenu karijeru i imate li već neku? Unesite osobnosti u opis svog profila: na čemu ste radili, čime se ponosite, čime uvijek možete doprinijeti nekom timu?

2. Krenuti od manjeg ka većem

Nemojte ništa očekivati od zarade dok ne steknete iskustvo na Upworku. Ako je potrebno, radite i besplatno, samo da je uspješno jer će drugi klijenti to primijetiti. Sa satnicom od 15 dolara, koja je jedna od manjih na Upworku, i radom od 20 sati tjedno možete zaraditi 1100 dolara, otprilike 6600 kuna što je više od prosječne hrvatske mjesečne plaće (6200 kuna).

3. Feedback je sve

U početku je teže naći posao zbog praznog profila i manjka iskustva. Stoga se zaista koncentrirajte na sakupljanje iskustva pa makar besplatno i potrudite se dobiti odličan feedback. Upwork nudi dvosmjerni feedback – i vi i vaši klijenti možete podijeliti svoj dojam o suradnji. Stoga, ne bojte se loše suradnje. Ako do nje dođe, ostali će znati i vašu stranu priče.

4. Neka vas vode kreativnost i hrabrost

Prilikom kreiranja profila i potrage za poslovima budite kreativni – podijelite nešto neobično i zabavno o sebi, upustite se u neobične i nove projekte i naučite nove stvari. Budite i hrabri. Ako vam se čini da ne znate apsolutno sve što se zahtjeva od vas u projektu, to ne znači da on neće biti uspješan. To je samo nova prilika za usavršavanje svojih znanja i vještina i otvorit će vam brojne nove prilike. Na posljetku, možda vas i dovede do karijere u sasvim drugoj industriji od one koju ste očekivali.

5. Educirajte se radi sebe i svoje karijere

Na internetu su trenutno prisutne visoko kvalitetne i mnogobrojne digitalne platforme s video tečajevima profesora raznih sveučilišta i direktora uspješnih firmi. Ažurirajte svoje znanje i širite ga. Svaki freelancer zna da ne može uspjeti bez životne naobrazbe. Ne dajte da vas struka i trenutno znanje definira već interesi i aspiracije.

6. Freelancing je lifestyle

Ne može svatko biti freelancer. Freelancing je dinamičan, fleksibilan, ali i nepredvidiv. Jedan mjesec možete zaraditi jako puno, a sljedeći ništa. Nekima to odgovara više nego drugima, a nekima odgovara u samo jednoj životnoj fazi.

7. Informirajte se na vrijeme

Lako je postati i ostati entuzijastičan kao freelancer. Odjednom silni poslovi i velika zarada. No pazite se! Iako je Upwork strana agencija, vaša primanja su još uvijek primanja hrvatskog građanina. Informirajte se na vrijeme o visini primanja koja možete ostvariti bez poreza te što činiti kad prijeđete tu granicu.

KAKO DO POSLA U INOVATIVNOM OKRUŽENJU


Projekt Future of Work napravljen je u produkciji Native Ad Studija Hanza Medije i A1, u skladu s najvišim profesionalnim standardima Jutarnjeg