MADE IN OSIJEK

MEGAUSPJEH MALE SLAVONSKE FIRME KOJA JE ZABLJESNULA NA SAJMU INOVACIJA U VEGASU 'Naše naočale za dronove žele i u vladi SAD-a, ali to je tek početak!'

Emica Elveđi / CROPIX

Na naočalama se prikazuje slika koju snima dron, a hrvatski inovatori unaprijedili su tehnologiju, način izvedbe i kvalitetu materijala

Prije nepunih godinu dana izazvali su opće oduševljenje u hrvatskoj dron zajednici, a početkom siječnja ove godine zakoračili su prema ozbiljnom osvajanju svjetskog tržišta u toj proizvodnoj niši.

Ekipa iz osječke tvrtke Orqa posljednjih je mjeseci u velikom naletu koji bi svoj uzlet trebao doživjeti sredinom ove godine kada će na tržište izbaciti svoj glavni proizvodni adut - FPV video naočale Orqa FPV One. Pojednostavljeno, riječ je o naočalama koje služe za prikaz slike sa drona kojim se upravlja.

Ideja, doduše, nije nova, ali tehnologija, način izvedbe te, možda i najvažnije, kvaliteta materijala od kojeg su naočale izrađene i slike koju emitiraju ovaj hrvatski proizvod trebali bi lansirati na vrh svjetske scene.

Razvoj optike

Sve je počelo kada su Srđan Kovačević, Vlatko Matijević i Ivan Jelušić prije dvije godine pokrenuli tvrtku za razvoj inovativnih elektronskih i sličnih proizvoda i usluga za startupe i korporacije iz SAD-a, Velike Britanije, Španjolske... No, kako sva trojica dolaze iz dron racing zajednice, stalno ih je kopkala ideja da u tom segmentu ponude nešto novo i drugačije.

Emica Elveđi / CROPIX
 

- Sva trojica u slobodno vrijeme upravljamo dronovima. Tako smo kupovali i video naočale koje smo plaćali 500-tinjak dolara, a dobijali smo uređaj loše izrade, od jeftine plastike, performanse slika nisu bile na razini vremena u kojem živimo... Zato smo odlučili probati napraviti jeftinije i bolje, no ispostavilo se da možemo napraviti bolje, ali ne i jeftinije, jer takav proizvod jednostavno ima neke svoje zakonitosti protiv kojih se ne može.

Pomalo naivno smo ušli u razvoj, misleći da će se to svesti na cijeli niz nekih jednostavnih operacija, no vrlo brzo smo shvatili da je razvoj optike daleko od trivijalnog, da je nabavka displaya daleko od jednostavnog..., ali s vremenom smo svladali sve prepreke - govori nam Jelušić dok sjedimo u jednoj od hala Poduzetničkog inkubatora BIOS u Osijeku.

Tu se nalazi i Orqa: u BIOS-u imaju razvojni i proizvodni dio tvrtke u kojoj je trenutno zaposleno 16 mladih inženjera strojarstva, elektrotehnike, inženjera za razvoj mikrokontrolera..., što je dvostruko više nego prije godinu dana, a ove godine očekuju ih dodatna zapošljavanja, kao i selidba u veći prostor. Jelušić je zadužen za poslovni razvoj, Kovačević je direktor tvrtke, a Matijević tehnički direktor. No, svi oni rade i onaj osnovni posao, projektiranja, programiranja, printanja gotovih dijelova, njihova sklapanja...

- Svi radimo sve što znamo i umijemo, jer drugačije se ne može uspjeti - rekao je Matijević. On i Kovačević su, inače, Osječani i nešto su stariji od Jelušića, koji je došao iz Kaptola kod Požege prije 10 godina na studij elektrotehnike. Spojila ih je ljubav prema dronovima i novim tehnologijama, a svoj razvoj i dalje vide u Osijeku.

Sve morali sami

- Odluka da se posvetimo istraživanju i razvoju FPV (First-Person View) tehnologije bila je veliki izazov. Razvoj optike i leća, primjerice, bio je prilično zanimljiv. Otišli smo u jednu hrvatsku instituciju koja se bavi kvantnom optikom s ciljem da nam kažu kako da razvijemo taj sustav za naše naočale. No, nakon nekoliko dana su nam rekli da je taj zadatak prilično kompleksan i da bi možda bilo najpametnije da se time i ne bavimo, jer nam u tome nitko u Hrvatskoj ne može pomoći. Zato smo se sami fokusirali da naučimo što više o razvoju optike, optičkom inženjeringu... i godinu dana poslije razvili smo vlastitu optiku za naše FPV video naočale - kaže Jelušić.

Predstavljanje njihovih naočala upriličeno je u ožujku prošle godine na Dron Expou u Osijeku. Ljudi iz svijeta FPV letenja s oduševljenjem su prihvatili njihov proizvod, a dobar glas vrlo brzo se proširio Hrvatskom i svijetom.

Emica Elveđi / CROPIX
 

Tako su ušli u konkurenciju na regionalnom natjecanju Bug Idea Knockout, gdje su osvojili prvo mjesto i odlazak u Las Vegas na CES 2019., najveći sajam potrošačke elektronike na svijetu, te imali štand u Eureka Parku s još 1000 startupa. Bili su tamo u siječnju i vratili se sa spoznajom da im se otvaraju nevjerojatne poslovne mogućnosti.

- U ta četiri dana Las Vegas je centar svjetske tehnologije i inovacija. Svakoga dana predstavljali smo naš proizvod najvažnijim i najutjecajnim svjetskim investitorima, distributerima i novinarima, govorili o poslovnim planovima, vertikalama u kojima se naša tehnologija može primijeniti... Već prvoga dana shvatili smo da postoji velika šansa da budemo zamijećeni. Naime, u FPV svijetu ne postoji puno kompanija koje se na našoj razini bave razvojem video naočala i FPV tehnologije. Sve važnije zemlje svijeta su imale svoje predstavnike na sajmu, prilazili su nam ljudi iz raznih agencija vladinih i nevladinih sektora, distributeri, fondovi, korporacije, investitori... - pojasnio je Jelušić i nastavio.

- Privukli smo veliku pozornost predstavnika američke Vlade koji su tražili tehnologije koje mogu koristiti u različitim područjima svoga djelovanja. Najviše poslovnih prilika otvoreno je upravo u tom smjeru. Drugi važan element sajma bio je privući specifičnu medijsku pozornost, odnosno influencere koji kreiraju mišljenje javnosti i diktiraju trendove u FPV svijetu. Bili smo prilično iznenađeni kada su gotovo svi najvažniji influenceri došli samo da bi prvi snimili naš proizvod i recenzirali ga.

To je jako važno, jer se odluke o kupnji proizvoda i uređaja u toj kategoriji najčešće donose na temelju recenzija i mišljenja influencera. U roku od nekoliko dana postali smo male zvijezde u tom društvu, jer smo nakon dugo vremena donijeli prave inovacije, osvježenje i tehnološki napredak u odnosu na postojeće proizvode. Nakon početka prodaje koja kreće sredinom ove godine očekujemo da ćemo zajašiti taj val pozitivnih recenzija - naglasio je Jelušić.

Emica Elveđi / CROPIX
 

Američka ponuda

No, osim dobrih kritika, Orqa se iz Las Vegasa vratila i s konkretnom ponudom najvećeg američkog distributera u tom području, koji im je ponudio ugovor.

- To je nevjerojatna stvar, no i potvrda da imamo ono što tržište traži. Vrlo je važno pri tome što svi naši proizvodi nose oznaku Made in Europe, da ne kažem Made in Hrvatska. Naime, u naočalama je više od 95 posto hrvatskih proizvoda. Sve, osim micro displaya koje moramo kupovati vani, razvijeno je u našoj hali. Mi smo jedan od 4-5 proizvođača u svijetu, no svi ostali naočale rade u Kini - kazao je naš sugovornik.

- Zadani je cilj u prvoj godini izbaciti na tržište 2500 video naočala. Imamo interes graditi i vlastiti proizvodni kapacitet ovdje u Hrvatskoj, a drago nam je i što u našoj zemlji postoji velik interes za ovim video naočalama, u dron racing zajednici, ali i za primjenu u zaštiti i spašavanju, nadzoru granice i slično. Možemo izdvojiti HGSS koji je pokazao najveći interes za naš projekt - rekao je Jelušić.

Inače, video naočale takvog tipa mogu imati primjenu u više segmenata. Jedan je od njih, prema Jelušićevim riječima, telemedicina, odnosno asistiranje u udaljenim operacijama na pacijentima, kao i asistencija kod autonomne vožnje, ali i primjena u obrambenoj industriji, poglavito u trening centrima, pripremama pilota aviona...

Naši sugovornici dodali su i kako svojim naočalama otvaraju potpuno novi cjenovni razred, jer će ih smjesiti u Premium razred, kojega nijedan proizvođač još nije zauzeo, a cijena će im biti od nekoliko stotina do nekoliko tisuća dolara.

Opširnije


Izdvajamo