MENTALNA HIGIJENA

DEVET KLJUČNIH PRAVILA ZA RAD OD KUĆE Možete raditi i u pidžami, šefa nazvati iz kade, ali nemojte zaboraviti zlatno pravilo!

Woman Working From Home Using Laptop On Dining Table
Getty Images/iStockphoto

 

Dnevni posao obavila sam tri puta brže no inače, možda sat nakon podneva uhvatila me panika. Što sad? Pod je propadao, lebdjela sam u potpunom mraku, iako je vani bio sunčan dan. Osjećala sam se jadno, ostavljeno, zaboravljeno, svi su imali važan, smislen život, samo se moj raspao u komadiće. To je bilo prošlog ponedjeljka, prvi dan rada od kuće. A tjednima sam molila šefove da me puste da radim od doma, u strahu od virusa.

 

“Najteže mi je bilo s novinarima koji su pisali od kuće”, žalila se navečer prijateljica, urednica u drugoj redakciji. Zatrpali su je mailovima, sms-ovima, porukama preko Vibera i WhatsAppa, odjednom su imali 10 prijedloga što bi se moglo raditi i hitno to morali podijeliti, nazivali je da bi je pitali li vidjela njihov tekst, što joj se čini, sviđa li joj se, kako bi to mogli popraviti?

 

Tako smo na svojoj koži već prvog dana iskusili problem rada na daljinu, daleko od kolega i neposredno nadređenih, daleko od uobičajene radne sredine i uobičajene radne svakodnevnice. Jasmina je iste večeri na Facebooku podijelila duhovit tekst iz New Yorkera, koji je fantastično opisao naše zajedničko iskustvo prvog dana rada od kuće, za kompjutorom: totalni raspad sistema, uz ogromne količine nesuvisle hrane.

 

Srećom što mi je većina korona zaliha u riži i leći, to se ne da žvakati između dva teksta. Pravila kako ne poludjeti, ili barem ne postati luđi nego prije, objavila je Margarete Stokowski, njemačka spisateljica i kolumnistica Spiegel Onlinea. Već 11 godina 34-godišnja autorica bestellera i sama tako radi: poznaje obje strane, romantiziranje rada od kuće, i drugu, kad to mrziš, kad se hrvaš s depresijom jer si stalno sam, a u kući preko puta je netko odlučio naučiti svirati violionu, i pritom je discipliniraniji i odlučniji od tebe.

 

1 NE UREĐUJTE MJESTO ZA RAD

To je trik našeg uma, krenete čistiti i otkrijete sat vremena kasnije da još niste ni počeli raditi. Ne. Naprosto sjednite i radite, točka. Odredite si kad ćete uzeti pauzu, nakon što odradite dio posla, ili nakon sat ili dva, i onda u toj pauzi čistite i pospremajte ako vam se baš čisti. Uostalom, imat ćete idućih tjedana sasvim dovoljno vremena za čišćenje, vjerojatno dovoljno i za brisanje paučine iza radijatora i prašine na vrhu okvira od vrata. Ali važno je da svoje radno vrijeme ne počnete s čišćenjem i grižnjom savjesti, nego da odmah na početku postavite stabilan temelj samopouzdanja i samouvjerenosti za ostatak dana. I da, možete raditi gdje god hoćete, samo ne u krevetu. Jer ćete krevet još trebati za plakanje. A ako po čitav dan sjedite na krevetu, tu radite, plačete i spavate, još ćete manje imati osjećaj da ste nešto postigli.

 

2 RADITE GOLI ILI U RONILAČKOM ODIJELU

Često možete čuti savjet da je dobro da se ujutro, prije početka rada, odjenete kao da idete na posao. Što znači da obučete sako i zategnete kravatu, navučete najlonke pa štikle, ili u čemu već radite. No Margarete Stokowski ne cijeni previše taj savjet, ne mora to vrijediti za svakoga. Što će vam bijela ispeglana košulja ako tipkate doma? Kaže da je dala dva intervjua za radio sasvim gola, jer je bilo vruće, a zna joj se dogoditi da redakciju zove iz kade. Bitno je samo da sugovorniku ne ponavljate da ste goli, da ne misli da ste trknuti.

 

3 PAUZA UZ SKYPE

To je pravilo Margareta Stokowski nazvala “Infrastruktura”: dakle, uredite si svoj radni svijet onako kako vam odgovara, uvedite rituale, razmjene i druženja kroz zajedničke kafe i cigaret pauze, jasno preko Skypea. Povežite se chatovima i telefonima s ostalima koji rade na kaučima i kuhinjskim stolovima. Jedan drugoga pitajte kako si, dokle si došao sa svojim poslom, kako ti ide? Da, zvuči kao grupna terapija, a to i jest ideja. Tu i tamo koji meme i malo zafrkancije su poželjni.

 

4 DOBRA KONCENTRACIJA JE POLA USPJEHA

Možda inače radite u open spaceu, u ogromnom zajedničkom prostoru zajedno sa onima koji se guše od vrućine i onima kojima je uvijek hladno, s kolegama koji vole pričati ili preglasno telefoniraju, ili su naprosto nesnosni, jer takve velike zajedničke radne prostore vole menadžeri koji sjede sami u kancelariji, s tajnicom koja sprečava druge da ih ometa. Kad radite od doma, suočavate se s drugom vrstom problema. Možda imate obitelj i djecu. Ako vam stalno odvlače pažnju, ako svako malo poželite ustati i oprati suđe, otvorite si Word, ili uzmite list papira i na njemu zapišite sve, ali baš sve što biste sad htjeli napraviti: “objesiti veš, nazvati baku, zašto se susjedi BAŠ SAD moraju ševiti, zaliti cvijeće, izguglati kako popraviti bide”. Sve to možete napraviti. Kad obavite posao.

iStock
 

 

5 OSIGURAJTE SI MIR I TIŠINU

Ako imate vesele i dobrodušne susjede, kojima po čitav dan trešti muzika iz crtića, ili pak talentirane glazbenike koji svoj zemaljski uspjeh žrtvuju muzi umjetnosti, spasonosno je imati spremne gumene čepiće za uši ili, još bolje, slušalice za zaštitu od buke. Ima ih od 200 do 1200 kuna, google vam nudi uz 15 posto popusta specijalne Bluetooth Peltor slušalice, za 3.700 kuna koje vam omogućavaju da nastavite razgovor, uz istovremenu redukciju neželjene buke. Skupo, ali čuva živce.

 

6 SLAVITE ONO ŠTO STE OBAVILI

Ako imate osjećaj da ništa ne radite, pored liste onoga što morate napraviti, zapisujte si na drugi papir što ste sve obavili. Da možete baciti pogled kad padnete u očaj. Ako imate tu sreću da ne morate u točno određeno vrijeme raditi, jako bi važno bilo otkriti u koje ste vrijeme najproduktivniji. Jer u to doba većinu stvari napravite dvostruko brže nego inače, pa vam ostaje više vremena za ostalo. Ako ste u horoskopskom znaku pčela, za vas je idealno vrijeme rano ujutro. Ili ste večernji tip, poput Margarete Stokowski, koja najbolje radi od 22 do 02 sata u noći. Ja od 6 do 10 ujutro. Ali ako do kraja svog produktivnog vremena niste ništa napravili, uključite mašinu za pranje rublja ili suđericu: da barem netko u vašem kućanstvu bude uspješan.

 

7 MAKNITE SE, NAPRAVITE PAUZU

Sami znate najbolje kad vam treba pauza, kad vam je glava počela padati, a tipfeleri se roje. Ustanite od kompjutora, pogledajte kroz prozor, odite vani i napravite krug oko zgrade. Ni u ludilu nemojte se opuštati online kupovinom. Moglo bi biti kobno. Mozak će vam bolje raditi ako se nadišete kisika.

 

8 SJETITE SE DA SU I DRUGI USAMLJENI

Niste jedini koji ste sad sami doma. Niste jedini kome je teško. U pauzama ili nakon posla pišite ljudima koji su vam važni. Danas je puno onih koji će vam za to biti zahvalni: poslani su doma, a ne znaju hoće li ih posao uopće čekati, vječni honorarci koji nikad nisu osjetili sigurnost stalnog radnog mjesta, ljudi s depresijom i anksioznim poremećajem, ljudi u nasilnim vezama, puno je njih koji se u ovakvim situacijama osjećaju osobito teško, i zahvalni su za svaki znak pažnje i ohrabrenja.

 

9 NAGRADITE SE!

Kraj je radnog vremena: ne možete otići kući, jer ste već doma. Maknite se od svog radnog stola, ili gdje već radite. Odite raditi nešto drugo, opustite se. Budite zahvalni sebi: jedan radni dan je prošao, i to je već nešto, bez obzira koliko ste uspijeli biti produktivni. Nagradite se: kockicom čokolade, pićem s prijateljima preko Skypea. Živjeli!

 

Pratite nas i na društvenim mrežama:

 

Facebook

Instagram

Twitter

 

 

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo