FENOMEN

ZAŠTO LJUDI VOLE SKUPO? Postoji znanstveno objašnjenje zašto smo ovisni o skupocjenim stvarima koje nam zapravo ne trebaju

    AUTOR:
    • Jutarnji.hr

  • OBJAVLJENO:
  • 12.10.2017. u 12:47

A man tries to take a picture of a Ferrari LaFerrari sports car parked at the entrance of the New York Stock Exchange in New York, October 13, 2014. Investors cautiously greeted the Wall Street debut on Monday of Fiat Chrysler Automobiles (FCA) , a move that shifts the carmaker's center of gravity away from Italy and caps a decade of canny dealmaking and tough restructuring by Chief Executive Sergio Marchionne. REUTERS/Eduardo Munoz (UNITED STATES - Tags: BUSINESS TRANSPORT) - GM1EAAE0J2E01
REUTERS

Muškarac na podu pokušava snimiti dobru fotografiju Ferrarija u New Yorku

 

Skupe stvari i skupa iskustva najčešće su i jako kvalitetna, ekskluzivna i nude najbolje od onog što u nekom području možete dobiti. No, pitanje je jesu li baš sve stvari koje su (naj)skuplje automatski i bolje od onih koje nisu? Tiffanie Wen za BBC Capital istražuje fenomen iza kojeg stoji nagon ljudi da koriste ogroman novac (čak i ako ga nemaju) za stvari koje bi mogli nabaviti i po manjoj cijeni - ili koje im zapravo ne trebaju toliko.

Istraživanja o ponašanju kupaca pri kupnji pokazala su da cijena koja stoji na nečemu itekako utječe na to koliku vrijednost pridajemo tom predmetu, čak i ako ne znamo njegove prave kvalitete i osobine. Ako su neke hlače brend koji želimo imati na sebi, nije nam bitno bi li nam zapravo duže trajale i bolje pristajale one jeftinije, kupljene primjerice u nekom od većih supermarketa.

An employee holds an Hermes diamond and Himalayan Nilo Crocodile Birkin handbag at Heritage Auctions offices in Beverly Hills, California September 22, 2014. The handbag has 242 diamonds with a total of 9.84 carats. REUTERS/Mario Anzuoni (UNITED STATES - Tags: ENTERTAINMENT FASHION TPX IMAGES OF THE DAY) - GM1EA9N151A01
Mario Anzuoni / REUTERS

Zaposlenik drži Hermesov dijamant i 'Himalayan Nilo Crocodile Birkin' torbu u uredima Heritage Auctionsa na Beverly Hillsu, 2014. godine. Torbica je ukrašena s 242 dijamanta.

 

U jednoj studiji sa Instituta tehnologije u Kaliforniji, primjerice, ljudi su vina za koja im je rečeno da su skuplja ocijenili boljima, čak i ako su im znanstvenici "podvalili" neko jako jeftino vino. Također, MRI snimke su pokazale da im mozak "više uživa" u vinu za koje su mislili da je jako skupo.

U drugoj studiji sudionici su pak koristili tablete za bolove tijekom namjernih manjih šokova koje su dobili kako bi im se bol izazvala. No, sve tablete su bile lažne, samo što se polovici reklo da su koštale 10 centi, a drugoj polovici 2,50 dolara po tableti. Pokazalo se da su se oni koji su mislili da piju skuplje tablete za bolove bolje nosili s njom, manje ih je boljelo i prije bi se oporavili.

U potrazi za ultimativnim iskustvom
A Hello Kitty figurine, studded with a total of 19,636 Swarovski crystals, is displayed during a press preview of Swarovski's Hello Kitty collection at an event entitled
Yuriko Nakao / REUTERS

Hello Kitty figura koja se sastoji od 19,636 'Swarovski' kristala, koja je 2011. bila proizvedena u samo 88 primjeraka. Cijena joj je bila više od 14 tisuća dolara.

 

Psiholog i profesor sa Harvard Business Schoola Michael Norton tvrdi da iza svega stoji naša želja da je nešto što koristimo ili konzumiramo "posebno", a kad je jako skupo - pretpostavljamo da jest. Ako si možemo priuštiti skupocjeni automobil, sigurno smo nešto bolje napravili od osobe koja to ne može, "pa smo ga i zaslužili".

Tako je i s hranom, za koju pretpostavljamo da je "finija, bolja i sigurnija" u restoranu hotela s tri zvjezdice nego u nekoj lokalnoj zalogajnici - iako često nije tako.

- Kada skupljaju jedinstvena iskustva, ili ona za koja misle da su takva, ljudi se osjećaju kao da napreduju ili da su nešto postigli u životu, što im povećava i samopoštovanje - kažu stručnjaci Anat Keinan i Ran Kivetz koji su provodili istraživanja o navikama kupaca.

Ponekad tražimo i zamjene za luksuz, pa nam i jedno noćenje u jako skupom hotelu koje si možda možemo "priuštiti sad, i više nikad" daje osjećaj da smo si "nadopunili životopis" tim iskustvom, i da je na neki način vrijedno znati kako izgledaju sobe i recepcije skupih hotela, u kojima bogataši stalno provode vrijeme.

Neki ljudi pak troše daleko više nego si mogu priuštiti, pa se kasnije nose s minusima i kreditima, kako bi sebi mogli reći da su uspješni. -

Možda imate osjećaj da morate svima dati do znanja da ste stigli - kaže poduzetnik Joshua Cartu, ljubitelj i 'kolekcionar' Ferrarija.  - Čak i na početku kad nisam imao novac za to, htio sam pokazati tim ljudima da sam na istoj razini s njima. No, s vremenom je ta želja za impresioniranjem drugih nestala - priznaje Cartu.

Faktor sreće
Mathias Rajani, Danish luxury product company Aesir's chief commercial officer, holds a model of his company's new mobile phone during a press presentation in Moscow September 5, 2011. It doesn't do email, the internet, have a camera, games or GPS navigation, but a new mobile phone from Denmark is literally solid gold. Danish retailer Aesir said it hopes to sell its $57,400, limited-edition 18-carat gold phones to Moscow's fashion-forward elite. To match Feature RUSSIA-LUXURY/PHONES-DENMARK Picture taken September 5, 2011. REUTERS/Sergei Karpukhin (RUSSIA - Tags: BUSINESS TELECOMS) - GM1E79E1TT901
Sergei Karpukhin / REUTERS

Mathias Rajani, šef danske tvrtke za luksuzne stvari Aesir, 2011. godine drži model novog mobitela koji su tad predstavljali. Iako ne šalje e-mailove, ne može koristiti internet, igrati igrice niti je imao kameru, bio je čisto (18-karatno) zlato. Tad su ga procijenili na 57.400 dolara.

 

Razlog 'bacanja keša' na stvari koje su jako skupe, a oko kojeg se slažu i psiholozi i ekonomisti, jest što ljudi misle da će ih to usrećiti. Mnogi potroše jako puno novaca na skupu odjeću, automobile i namještaj prije nego shvate da im to nije ispunilo praznine i snove do kojih se dolazi radom na sebi.

Autori knjige "Happy Money" tvrde da sreća zbog potrošenog novca ipak ovisi o tome kako ste ga potrošili, a ne koliko. Savjetuju da je stoga, ako već volite trošiti na sebe, bolje ulagati u iskustva poput putovanja, nego u stvari.

Konačno, otkrili su još jedan način kako vas trošenje može usrećiti - a to je da trošite na druge! Sreća koju ste nekom drugom donijeli i vama će dugoročno donijeti više zadovoljstva, za razliku od jedne večeri u kojoj ste sretni što imate nove skupe cipele.


Besplatno se prijavite na portala Jutarnji.hr

Izdvajamo