PLAN PREHRANE U 2017.

AKO SE ŽELITE RIJEŠITI VIŠKA KILA POTREBAN VAM JE DOBAR PLAN Donosimo detaljan pregled i recenzije pet najpopularnijih i najzdravijih svjetskih dijeta

    AUTOR:
    • Andreja Bratić

  • OBJAVLJENO:
  • 12.01.2017. u 00:00

iStock

Pitanje kako izgubiti višak kilograma ovih je dana vrlo aktualno. Blagdani su iza nas, a s njima i bogate trpeze.

Na jelovniku su bili meso, francuska salata, puno kolača... Sve smo počistili i sad je vrijeme za skidanje viška koji smo nakupili tih dana. Upuštate li se u to bez plana, kažete sebi da ćete jesti zdravije i češće vježbati i to je sve? Ili pak provodite sate pregledavajući forume, knjige, magazine i web stranice u potrazi za najboljim planom prehrane koji će funkcionirati kod vas? Nutricionist Nenad Bratković ističe da je koncept trendovskih dijeta oduvijek uzaludan, jer se bavi kratkoročnim suočavanjem s viškom kilograma. Pritom se ne biraju sredstva te se isključuje racionalan nutricionističko-biokemijsko-fiziološki pristup.

- Cilj mršavljenja nije izgubiti 3-4 kilograma bilo čega. Treba postupno smanjivati masno tkivo i povećavati mišićnu masu, a do toga ćemo doći ubrzavanjem metabolizma. Zato treba pametno jesti i pametno vježbati. Tada tijelo troši kalorije i kad miruje. Nadalje, cilj mršavljenja na biokemijskoj razini je povećanje inzulinske osjetljivosti koja je kritično niska, a srž pravilnog pristupa je i u personaliziranom unosu proteina s obzirom na dob, spol i stupanj tjelesne aktivnosti. Ne treba isključivati masti iz prehrane, maslinovo ulje i omega-3 masne kiseline, već ih pravilno kombinirati s neškrobastim namirnicama - objašnjava stručnjak i dodaje kako “mono” dijete koje zagovaraju isključivo voće ili povrće ne funkcioniraju već imaju “yo-yo” učinak i uzrokuju gubitak tekućine i glikogena.

 

Atkinsova dijeta

 

Što je?

Atkinsova dijeta podrazumijeva smanjen unos ugljikohidrata i puno proteina.

 

Kako funkcionira?

Ukratko, meso, riba i jaja mogu se jesti u neograničenim količinama, a alkohol, šećer i brašno su zabranjeni. Počnete s minimalnim brojem ugljikohidrata i to traje najmanje dva tjedna, ovisno o cilju. Izbacite voće, kruh, žitarice, povrće bogato škrobom i mliječne proizvode, osim sira, vrhnja i maslaca.

U drugoj fazi je prehrana bogata proteinima iz namirnica poput mesa, ribe i jaja.

Sir, povrće, masline, ulja i masti jedu se u ograničenim količinama, a alkoholna pića, šećer, voće, mlijeko, jogurt, žitarice, proizvodi od brašna i slatkiši su zabranjeni.

U zadnjoj fazi koja bi vam omogućila održavanje željene tjelesne težine unos ugljikohidrata trebao bi biti na oko 60 grama na dan. Ali uključuje i redovito vježbanje.

ZA

- možete izgubiti kilograme vrlo brzo, što može biti motivirajuće

- smanjit ćete unos prerađenih ugljikohidrata i alkohola

- jedna je od rijetkih dijeta koju prakticiraju i muškarci

PROTIV

- loš zadah, suha usta, umor, vrtoglavica, nesanica, zatvor zbog izbacivanja vlakana i ugljikohidrata

- visok unos zasićenih masti povećava rizik od bolesti srca, a manjak voća, povrća i mliječnih proizvoda te visoki unos proteina može dugoročno utjecati na kosti i zdravlje bubrega

Tko je zagovara?

Christina Aguilera i Kim Kardashian

----------------------------------------------
Paleo dijeta

 

Što je?

Paleo prehrana se sastoji od namirnica koje se mogu uloviti i upecati, kao što su meso i morska hrana te hrane koja se može skupiti, poput jaja, orašastih plodova, sjemenki, voća, povrća i začina.

Kako funkcionira?

Riječ je o režimu prehrane koji se temelji na pretpostavljenim prehrambenim navikama naših predaka u vrijeme paleolitika, a prije razvoja poljoprivrede.

To znači da žitarica poput pšenice, mliječnih proizvoda, rafiniranog šećera, krumpira i soli i svega prerađenog nema na meniju.

Ukratko, riječ je također o prehrani s malo ugljikohidrata, a puno proteina.

ZA

- manji unos visokokalorične hrane smanjit će i unos kalorija i pomoći da izgubite kilograme

- plan prehrane je jednostavan i ne uključuje brojenje kalorija

- ako se samo 80 posto vremena držite te prehrane, postići ćete gotovo stopostotni učinak, a fleksibilnost vam olakšava upornost kod pridržavanja dijete

PROTIV

- ne postoje točni podaci o tome što su naši preci jeli u kamenom dobu, pa je paleo prehrana samo pretpostavka, a za njezinu zdravstvenu dobrobit premalo je znanstvenih dokaza

- može biti skupa, a nije za vegetarijance

- brani unos mliječnih proizvoda i cjelovitih žitarica koje su dio uravnotežene prehrane

Tko je zagovara?

Megan Fox

----------------------------------------------
Alkalna dijeta

 

Što je?

Alkalna dijeta koju vole poznate svjetske zvijezde poput Gwyneth Paltrow, Jennifer Aniston i Victorie Beckham temelji se na ideji da naša moderna prehrana potiče tijelo da proizvodi previše kiseline. Teorija je da se višak kiseline u tijelu pretvara u masti i to izaziva debljanje.

Kako funkcionira?

Prehrana preporučuje smanjenje unosa namirnica koje proizvode više kiseline, poput mesa, brašna i drugih žitarica, rafiniranog šećera, mliječnih proizvoda, kofeina, alkohola i prerađene hrane u korist alkalne hrane koja reducira razinu kiselosti u organizmu. Prevedeno, jedite voće i povrće.

ZA

- ova dijeta uključuje puno dobrih savjeta za prehranu, poput smanjenog unosa mesa, izbjegavanje šećera, alkohola i prerađene hrane, više voća i povrća orašastih plodova, sjemenki...

- zamijenit ćete hranu koju inače konzumirate zdravijim varijantama i tako smanjiti unos kalorija

PROTIV

ako izbacite mliječne proizvode, morate nadomjestiti kalcij

Tko je zagovara?

Victoria Beckham i Gwyneth Paltrow

----------------------------------------------
Dukan dijeta

 

Što je?

Dukan dijeta također uključuje malo ugljikohidrata, a puno proteina. Nema granica koliko možete jesti, ali zahtijeva strogi plan prehrane u četiri faze.

Kako funkcionira?

Visokoproteinska dijeta u koju ćete s vremenom početi ubacivati ugljikohidrate. Iako je na prvi pogled slična Atkinsovoj, Dukan dijeta zabranjuje unos masti u početku, a izbor proteinskih namirnica prilično je strog. Temelji se na listi od 72 nemasne i proteinima bogate namirnice, poput piletine, puretine, jaja, ribe i nemasnih mliječnih proizvoda. Prvu fazu čine samo proteini, u drugoj je preporučeno povrće, u trećoj još povrća i voća, dok u posljednjoj stabilizirate prehranu i dodajete ugljikohidrate. U prvoj fazi gubite najviše kilograma, a tijekom dijete treba piti barem 1,5 l tekućine. Izbacite alkohol i sokove.

ZA

- možete brzo izgubiti kilograme

- ne morate brojati kalorije i vagati hranu

- osim nemasne, ne pretjerano slane i visokoproteinske hrane, nema puno restrikcija o tome kako i što jesti prva dva tjedna

PROTIV

- na početku dijete možete iskusiti simptome poput neugodnog zadaha, suhih usta, umora, vrtoglavice i nesanice zbog izbacivanja ugljikohidrata te zatvor

Tko je zagovara?

Jennifer Lopez i Kate Middleton

----------------------------------------------
Brza dijeta ili 5:2 dijeta

 

Što je?

Brza dijeta ili dijeta 5:2 temelji se na povremenom postu. Riječ je o prehrani kod koje 5 dana u tjednu jedete normalno, ali zdravije, a dva dana smanjite na četvrtinu uobičajenog unosa. Otprilike za žene to znači oko 500 kalorija na dan, a za muškarce 600 kalorija.

Kako funkcionira?

Njome možemo postići da organizam koristi masne naslage kao izvor energije jer se tijelo navikne na post. Također, povremeni post navodno smanjuje rizik od niza bolesti. Ipak, danima kad normalno jedemo treba pripaziti što jedemo, a na jelovniku su: riba, meso, mahunarke i povrće, a manje slatkiši i ugljikohidrati. A možemo i omjer dana normalne prehrane i posta promijeniti sa 5:2 na 4:3.

ZA

- nije prestroga

- dvodnevni post reducira količinu tjelesne masti i smanjuje rizik kroničnih bolesti

PROTIV

- ne mogu je prakticirati trudnice

- u danima posta uzrokuje nervozu, pad koncentracije i poremećaj spavanja

Tko je zagovara?

Beyonce i Miranda Kerr

Izdvajamo