DIANOVO

ISTRAŽIVANJE NAVIKA 2.000 DIJABETIČARA S manje ugljikohidrata do više samopouzdanja

Beautiful fit senior couple in gym in plank position working out abs, Image: 322821113, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Jozef Polc / Alamy / Alamy / Profimedia
Jozef Polc / Alamy / Alamy / Profimedia

Istraživanje ‘Habits of a Great A1c’, koje je donijelo vrhunsko podatkovno novinarstvo kolega iz Diabetes Dailyja, donosi prozaične zaključke koji su, pomalo apsurdno, upravo zbog toga dragocjeni.

Cijeli tekst pročitajte na blogu Dianovo koji je posvećen osobama s dijabetesom. Tekst možete pronaći i u magazinu Doktor u kući i na ovom linku.

Kolege novinari iz Diabetes Dailyja iskoristili su veliku bazu podataka 20.000 osoba s dijabetesom te proveli anketu sa 2000 ljudi kako bi utvrdili ključne razlike između onih koji dobro kontroliraju svoju glikemiju (HbA1c) i onih koji u tome nisu baš uspješni. Pristup tog vrhunskog data journalisma bio je vrlo kompleksan, usporedili su niz čimbenika koji utječu na HbA1c, a mene se posebno dojmio onaj o prehrambenim navikama, jer je vrlo jasno otkrio što ide u prilog nižeg tromjesečnog indikatora razine glukoze u krvi, poznatijeg kao HbA1c.

Temeljni zaključci istraživanja čak se čine pomalo prozaični.

Oni koji održavaju dobre glikemije, tj. HbA1c do 6,5 mmol/l konzumiraju manje ugljikohidrata, redovito vježbaju te imaju inzulinsku pumpu. Inače, najmanje me čudi kod tipa 2 da netko ima dobre glikemije ako je na inzulinu, dok bi uz suvremenu inzulinsku pumpu, glikemije trebale biti savršene. Teže je osobama s tipom 2 u poodmaklom stadiju bolesti i onima s tipom 1. No, ono što je zajedničko i tipu 1 i tipu 2 u jednostavnim, ali čvrstim zaključcima istraživanja pod nazivom ‘Habits of a Great A1c’ glasi: jedite manje ugljikohidrata i više vježbajte. To je najbolji put za stjecanje samopouzdanja.

Autor je urednik bloga Dianovo – mjesta novih znanja o dijabetesu.

Istraživanje 'Habits of a Great A1c' – ključni nalazi

Što rade oni koji imaju A1c ispod 6,5 u odnosu na one koji imaju viši od 8,0? TIP 1

Jedu vrlo malo ugljikohidrata manje (manje od 40 grama dnevno) => 22% vs 7%

Ne mijenjanju dnevni unos ugljikohidrata => 9% vs 28%

Koriste inzulinsku pumpu => 71% vs 53%v

Nose uređaj za kontinuirani monitoring glukoze => 76% vs 60%

Imaju niže postavljene alarme za visoku glukozu u krvi

Imaju niže postavljene alarme za prenisku glukozu u krvi

Mijenjaju vrijeme inzulina između obroka => 43% vs 59%

Uključuju udio proteina u obroku u kalkuliranje bolus doze inzulina => 44% vs 23%

Jedu sličnu hranu redovito i ne izlaze u restorane => 20% vs 7%

Vježbaju

•          Dnevno => 21% vs 11%

•          4-6 puta tjedno => 24% vs 8%

•          Manje od jednom tjedno => 40% vs 66%

Vrlo su samopouzdani po pitanju vještina kontrole dijabetesa => 82% vs 39%

Vrlo su optimistični po pitanju dugoročno zdravlja => 59% vs 42%

Ne misle da im dijabetes značajno utječe na život => 35% vs 21%

Izvješćuju o visokoj razini socioemotivne podrške koju dobivaju => 68% vs 56%

Što rade oni koji imaju A1c ispod 6,5 u odnosu na one koji imaju viši od 8,0? TIP 2

Jedu vrlo malo ugljikohidrata manje (manje od 40 grama dnevno) => 22% vs 13%

Primjenjuju tzv. ketogenu dijetu (visoki udio masti, malo ugljikohidrata) => 13% vs 0%

Ne mijenjanju dnevni unos ugljikohidrata => 16% vs 29%

Redovito jedu ručak s malo ugljikohidrata (manje od 20g) => 50% vs 28%

Koriste inzulinsku pumpu => 10% vs 3%v

Mijenjaju vrijeme inzulina između obroka => 53% vs 40%

Vježbaju

•          Dnevno => 14% vs 8%

•          4-6 puta tjedno => 20% vs 8%

•          Manje od jednom tjedno => 51% vs 73%

Vrlo su samopouzdani po pitanju vještina kontrole dijabetesa => 69% vs 26%

Vrlo su optimistični po pitanju dugoročno zdravlja => 58% vs 30%

Ne misle da im dijabetes značajno utječe na život => 56% vs 19%

Izvješćuju o visokoj razini socioemotivne podrške koju dobivaju => 59% vs 46%

Šire na blogu Dianovo.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo