ZDRAVA HRANA

KAKO PAZITI DA VAS NE PREVARE NA SUPERNAMIRNICAMA? Nutricionistica otkrila sve o trenutno najpopularnijim namirnicama zdrave prehrane

    AUTOR:
    • Antun Novak

  • OBJAVLJENO:
  • 28.09.2016. u 08:08

Je li goji bobica uistinu toliko zdravija od bobičastog voća koje se uzgaja u Hrvatskoj? Je li kokosovo ulje zdravije od suncokretovog? Nutricionistica Vesna Bosanac je časopisu Like! otkrila prednosti, nedostatke i razloge popularnosti svake od takozvanih 'supernamirnica'.

Cimet (Cinnamomum zeylanicum)
Zahvaljujući antioksidativnom djelovanju svojih komponenata, cimet ima pozitivan učinak na desne, pomaže u zaštiti debelog crijeva od pojave raka, štiti stanice mozga i snižava koncentraciju masnoća, LDL-a i ukupnog kolesterola u krvi. Nadalje, povećava osjetljivost stanica na inzulin, što je od koristi u prevenciji i liječenju šećerne bolesti tipa II. Cimet ljudi konzumiraju i s obzirom na činjenicu da pozitivno djeluje na zglobove. Ulje cimeta djeluje protiv bakterija i gljivica.
Međutim iako nije prvi izbor slastičara, i kasija se pokazala učinkovitom u očuvanju zdravlja. Pomaže reguliranje krvnog tlaka.

Kurkuma
Najzastupljeniji aktivni sastojak kurkume je kurkumin, pigment izražene žute boje. Kurkumin pokazuje antioksidativno i protuupalno djelovanje. Pomaže u sprečavanju virusnih bolesti i tumora. Potiče zdravlje mozga, zacjeljivanje rana i nastajanje glutationa u organizmu koji je antioksidans. Ovaj se začin u ajurvedi primjenjuje u terapiji pretilosti, depresije, šećerne bolesti, ateroskleroze i raka. Aktivni sastojci ovog začina bolje se tope u ulju nego u vodi. Zbog toga je kurkumu potrebno dodavati jelima koja se pripremaju s uljem. Na ovaj se način cjelovitije iskoriste njezine vrijedne komponente. Mišljenja sam kako s dodatkom kurkume treba biti oprezan. Kurkuma je začin vrijedan pažnje, no ne može neutralizirati štetu koju čini loša i neredovita prehrana.

Chia sjemenke
Chia sjemenke sadrže omega-3 masne kiseline, antioksidanse, prehrambena vlakna, bjelančevine, vitamine i mineralne tvari.
U narodnoj medicini Srednje Amerike, sjemenke chie primjenjuju se kao sredstvo koje pomaže održavanje primjerene koncentracije šećera u krvi i redovito pražnjenje crijeva. Chia je bogata sluzi. To je vlakno koje u doticaju s vodom bubri. Dodatak sjemenki chie jelima zbog toga rezultira viskoznijom konzistencijom. Ovo je svojstvo od koristi u reguliranju apetita odnosno kod dijeta za mršavljenje i detoksikacije. Chia sjemenke ne sadrže gluten pa ih u svoju prehranu mogu uključiti i osobe alergične na gluten. Mišljenja sam kako ove sjemenke mogu obogatiti našu prehranu. Kako bi se izbjeglo zasićenje, uključite ih u svoj jelovnik s vremena na vrijeme. Ja ih dodajem jogurtu i jedem za užinu.

Spirulina
Spirulina je mikroskopska modro-zelena alga bogata vitaminima (C i E) i mineralnim tvarima. Od potonjih valja spomenuti magnezij, cink, kalcij, selen i željezo.
Nadalje, ova je alga izvor esencijalnih masnih kiselinama i jedan izvora γ-linolenske kiseline (engl. gamma-linolenic acid, GLA). Klinička istraživanja pokazuju kako unos GLA pomaže ublažavanje artritisa i bolesti srca. Spirulina se koristi kao pomoćna terapija u normalizaciji kolesterola u krvi i za jačanje imuniteta.
Mišljenja sam kako spirulina može biti od koristi kako dodatak prehrani, no dugoročno valja ispravljati loše prehrambene i životne navike.

Avokado
Avokado je namirnica izuzetno bogata mastima. Čak 77% njegove energetske vrijednosti potječe od masti. Iako je po botaničkom podrijetlu avokado voće, zbog visokog sadržaja masti, ono se svrstava u skupinu namirnica Masti. K tome, sadrži prehrambena vlakna, vitamine C, K i folat.
Smatram da avokado može obogatiti našu prehranu, no mora se promatrati isključivo kao namirnica bogata mastima.

Kokosovo ulje
Gotovo 90% mase kokosova ulja odnosi se na zasićene masne kiseline koje loše djeluju na zdravlje srca i krvnih žila. Stoga njegovo ulje, ali i brašno, valja promatrati u tom svjetlu. Za razliku od masti životinjskog podrijetla, ovo ulje ne sadrži kolesterol.

Kokosovo/bademovo mlijeko (napitak)
Sto grama kravljeg mlijeka sadrži oko 3,3 g bjelančevina, dok 100 g kokosova mlijeka sadrži 2 g, a bademova 0,4 g bjelančevina. Valja znati kako bademovo, kokosovo, sojino, rižino mlijeko, nije mlijeko nego napitak biljnog podrijetla. Kvaliteta bjelančevina biljnog podrijetla, pa tako i ovih napitaka, lošija je u usporedbi s bjelančevinama životinjskog podrijetla. Ipak, ovi napici mogu biti alternativa ljudima koji su alergični na bjelančevine mlijeka. Savjet je birati biljne napitke obogaćene vitaminima i mineralnim tvarima (u prvom redu kalcijem i magnezijem).

Maca prah
Korijen biljke maca sadrži bjelančevine, masti i ugljikohidrate. Tu su i fitokemikalije poput glukozinolata, flavonoida, alkaloida i sl.
Za uzimanje maca praha se vezuje poboljšanje izdržljivosti i imuniteta te rada mozga. Dodaje se jogurtu, čaju, mlijeku i sl.

Himalajska sol
Himalajska sol ružičaste je boje zbog prisutnosti željezo-oksida. Sadrži 95 do 98% natrij-klorida, koji je prisutan i u klasičnoj soli. Mišljenja sam da ovoj soli ne treba davati prvenstvo pred našom običnom morskom soli.

Goji bobice (Lycium barbarum)
Goji bobice se uvelike koriste u kineskoj medicini u liječenju cijelog niza zdravstvenih tegoba; bolesti očiju, kožnog osipa, psorijaze, alergija, nesanice, bolesti jetre, šećerne bolesti, tuberkuloze, bubrežnih bolesti i dr. Jedu se sirove, pije se njihov sok, prave se frapei, miješaju se sa čajem, dodaju se suhom voću, žitaricama, energetskim pločicama, pa čak i juhama. Ovo voće sadrži komponente koje pokazuju antioksidativna svojstva.
Moje je mišljenje kako se ovo voće može jednostavno uključiti u našu prehranu, no ono nije superiorno u odnosu na nama blisko bobičasto voće kao što su kupine, borovnice i maline.


Besplatno se prijavite na portala Jutarnji.hr

Izdvajamo