SUNČANI VITAMIN

Kako provjeriti imate li dovoljno vitamina D

AUTOR:
    • Mirka Majoli

  • OBJAVLJENO:
  • 28.08.2018. u 18:00

  • iStock

    Zbog stresnog načina života danas je manjak ovog dragocjenog vitamina češći nego nekoć

    Vitamin D vrlo je važan za zdravlje i pravilno funkcioniranje ljudskog organizma. Jedan od vitamina topivih u masti poznat je i pod nazivom “sunčani vitamin” zato što ga naše tijelo, upravo zahvaljujući suncu, putem kože sintetizira i proizvodi. No, ono što ste eventualno skupili tijekom srpnj a i kolovoza bit će dostatno za kratko vrijeme, a potom ga treba dodatno uzimati.

    Naime, kontroliranim izlaganjem UV zrakama koža proizvodi čak 80 posto dnevne potrebe za tim vitaminom, a ostalo se dobiva i putem hrane ili unošenjem suplemenata. Međutim, vitamin D se sintetizira kroz kožu pod djelovanjem sunčeve svjetlosti samo ako je dužina valova sunčevih zraka dovoljna da postigne određeni intenzitet, a to je slučaj uglavnom samo ljeti. No, i u ovo doba godina, da bi se proizvela potrebna količina vitamina D treba provesti na sunčevu svjetlu najmanje 15 minuta dnevno, a direktnom utjecaju sunčevih zraka treba biti izloženo barem 40 posto površine tijela. Kreme za sunčanje, koje nas štite od štetnih Sunčevih zraka, sprečavaju apsorpciju vitamina D.

    Donosimo nekoliko savjeta kako provjeriti nedostaje li vam ovaj važan vitamin. Jedini način da sigurno utvrdite nedostaje li vam vitamin D jest analizom krvi. No, postoje i neki znakovi i simptomi koji ukazuju na njegov nedostatak. Ako neke od njih prepoznate kod sebe, bilo bi dobro da što prije napravite pretragu krvi.

     

    Imate tamnu kožu

    Ako imate tamnu kožu, potrebno je deset puta više izlaganja suncu da bi se u tijelu proizvela ista količina vitamina D kao kod osoba svijetle puti.

     

    Imate 50 ili više godina

    S godinama organizam također proizvodi manje vitamina D pri izlaganju suncu nego u mlađoj dobi, a osobe starije dobi se i manje izlažu suncu nego mladi. Istodobno bubrezi postaju manje učinkoviti u pretvaranju vitamina D u oblik koji je iskoristiv u tijelu.

     

    Debeli ste

    Vitamin D je topljiv u masti, što znači da ga debela osoba treba u većoj količini nego mršave osobe.

    Neraspoloženi ste

    Razina serotonina, takozvanog hormona dobrog raspoloženja, povećava se pri izlaganju suncu, a smanjuje kad se smanji izloženost sunčevoj svjetlosti. Osim toga, znanstveno je dokazano da osobe s nižom razinom vitamina D imaju 11 puta veći rizik za razvoj depresije od osoba koje imaju normalnu razinu tog vitamina u tijelu.

     

    Bolovi u kostima

    Bolovi u kostima u kombinaciji s umorom klasični su simptomi osteomalacije - omekšavanja i slabljenja kostiju zbog nedostatka vitamina D.

     

    Znoji vam se glava

    Jedan od osnovnih simptoma manjka vitamina D je znojenje glave. Prekomjerno znojenje glave kod novorođenčadi predstavlja rani simptom deficijencije vitamina D.

     

    Imate probavnih problema

    Vitamin D je topljiv u masti, što znači da ako zbog nekog gastrointestinalnog problema (Crohnova bolest, celijakija, upalna bolest crijeva) teško probavljate masnoće, imat ćete i smanjenu apsorpciju vitamina D.

    Tagovi

    Izdvajamo