SQUASH

Najzdraviji sport na svijetu

    AUTOR:
    • Mirka Majoli

  • OBJAVLJENO:
  • 09.11.2012. u 15:02

Tomislav Krišto / CROPIX

Za samo pola sata trčanja i naganjanja loptice po squash-komori potrošiti više od 500 kalorija

Squash se u Hrvatskoj ne ubraja u kategoriju masovno omiljenih sportova, no u svjetskim razmjerima iznimno je popularan. Ne bez razloga: koristan je za zdravlje u tolikoj mjeri da ga je prije nekoliko godina utjecajni časopis Forbes proglasio “najzdravijim sportom na svijetu”.

Spomenuto Forbesovo istraživanje provedeno je na bazi mjerenja niza parametara: kardiorespiratorne izdržljivosti, mišićne snage, fleksibilnosti… na temelju kojih je utvrđeno da ćete za samo pola sata trčanja i naganjanja loptice po squash-komori potrošiti više od 500 kalorija. Tijekom tih trideset minuta kardiovaskularni sustav proradit će vam punom parom, ubrzat će vam se metabolizam i topit će vam se, ako ne kilogrami, onda u svakom slučaju dekagrami.

Znojenje u tri seta

Pravila squasha jednostavna su. Kad uđete u malu dvoranu za squash vrata se zatvaraju i suočavate se s prednjim, glavnim zidom koji se mora pogoditi lopticom. Loptica se samo jednom smije odbiti od tla, a da bi došla do glavnog zida, mogu se koristiti i bočni zidovi. Nije važno koji ćete zid za to odabrati - za odbijanje loptice dopuštena je i stražnja staklena pregrada kroz koju ste ušli. Sve zavisi od vaše pokretljivosti, brzine reagiranja i predviđanja putanje loptice. Važno je da loptica bez padanja na tlo pogodi prednji zid, tko u tome ne uspije, gubi bod. Profesionalni mečevi igraju se na tri dobivena seta, set se igra do 11 bodova, svaki se bod računa. Partner koji ga je osvojio, zadržava servis. Stanka između setova traje samo minutu i pol, što zabavu čini i tjelesno iznimno zahtjevnom. Dakle, znojenje je zajamčeno.

Odličan za oblikovanje tijela

U squashu ste natjerani na neprestano trčanje za lopticom. Upravo ono oblikuje mišiće, povećava izdržljivost i snagu donjeg dijela tijela. Udarci reketom razvijaju fleksibilnost, mišiće leđa i trbuha. Osnažuju se kosti, cjelokupna muskulatura, kao i otpornost kardiorespiratornog sustava.

- U squashu cijelo tijelo radi, a koordinacija i fleksibilnost pokreta povoljno djeluju na sve mišićne skupine. Od toga profitira dišni sustav, ali i zglobovi, koji postaju pokretljiviji. Postajete brži, okretniji, spretniji, snalažljiviji. Bedreni mišići i mišići zdjelice razvijaju se impresivno – objašnjava trener Davor Srednoselec iz Squash tower centra na Zavrtnici u Zagrebu.

Možete igrati i sami

Premda je squash eksplozivan sport, nesumnjivo i zamoran, posebna fizička sprema zapravo nije nužna. Dozirat ćete igru prema vlastitim mogućnostima, na početku ćete igrati laganije, a kad steknete kondiciju prelazite na žešću igru.

Prednost je kod squasha i što ga možete igrati sami protiv sebe (odnosno protiv zida), ako vam nitko nije pri ruci. Uglavnom se, međutim, igra u paru, ili čak u parovima. Trener Srednoselec tvrdi da su samo dva sata treninga dovoljna da bi se naučile osnovne tehnike squasha. U osvajanje bodova praćeno poboljšanjem zdravstvene slike možete, dakle, krenuti vrlo brzo.

Bez dobnih ograničenja

- Squash nije ograničen na određene dobne skupine, igraju ga već i djeca od samo šest godina, a pouzdano nije zabranjen ni osjetno starijoj gospodi. Imamo i rekreativaca osamdesetgodišnjaka. Za djecu je ovaj sport dobar jer razvija motoriku i koncentraciju, seniorima, pak, čuva srce i kosti i drži ih u formi. Važna je i njegova društvena komponenta – ističe trener Davor Srednoselec. - Tijekom igre unaprijeđuje se međuljudska komunikacija.

Zaljubljenost na prvi pogled

Postoji kod nas doza skepticizma prema squashu, pa on, nažalost, pomalo kaska za drugim sportovima, što nikako nije opravdano. Kad vide zatvoreni prostor u kojem se natjerava loptica, neki će ljudi pomisliti, kakvog to ima smisla. Napominjem, međutim, da će se mnogi od onih koji dođu na probni trening odmah zaljubiti u squash. Nakon dobre partije svi ostavljaju negativnu energiju iza sebe, odlučno tvrdi Davor Srednoselec i dodaje: Nisam još upoznao osobu koja je došla isprobati squash i potom rekla da joj taj sport nije zanimljiv.

Reket i loptica

Po tehnici, squash je ispravno smjestiti negdje između badmintona i tenisa. Igra se reketom, lakšim i manjim od onog teniskog te malom gumenom lopticom. U badmintonu se za udarce koriste zglob i podlaktica, u tenisu se udara ponajviše iz ramena, a u squashu laktom i podlakticom.

Rekviziti su krajnje jednostavni: obične dvoranske tenisice, udobna sportska odjeća – majica i kratke hlače - reket i loptica, dakako, a uz to i solidna količina dobre volje.

Izdvajamo