DODACI JELIMA

Nemojte biti izgubljeni među začinima

    AUTOR:
    • Nina Čiča

  • OBJAVLJENO:
  • 07.12.2011. u 15:14

Shutterstock

Ne razlikujete kumin od kardamona? Mali vodič pomoći će vam da se naučite kretati kroz mirisni svijet začina

Piment (jamajkanski papar)

Osušene nezrele bobice stabla jamajkanske biljke Pimenta dioica. Naziva se još i allspice, ili u prijevodu, začin za sve, što najbolje govori o njegovoj širokoj primjeni i izrazitoj prilagodljivosti najrazličitijim jelima.

Okus: slatkasti, podsjeća na mješavinu papra, klinčića, muškatnog oraščića i cimeta.

Zašto je zdrav: blokira glikaciju – važnu biokemijsku reakciju u procesu starenja.

Što s njim: pomiješajte ga s mljevenom nemasnom junetinom ili svinjetinom i upotrijebite za izradu pljeskavica, polpeta ili štruca od mljevenog mesa.

Anis

Sjemenka biljke Pimpinella anisum porijeklom sa Srednjeg istoka.

Okus: intenzivan slatko pikantan, nalik okusu gospine trave.

Zašto je zdrav: pospješuje probavu i rješava problem neugodnog zadaha.

Što s njim: usitnjenim anisom pospite juhe, odreske i rižote. Još jedna ideja: šaku cijelih sjemenki zagrijte u tavi s malo meda i zatim prelijte po jogurtu.

Kardamon

Sjeme tropskog voća porijeklom iz Indije.

Okus: blago slatkast i vrlo aromatičan s citrusnim notama.

Zašto je zdrav: bioaktivni sastojak ovog sjemena – cineol, može smanjiti upalu i ublažiti simptome astme.

Što s njim: izvadite iz mahune, usitnite i pospite po voćnoj salati ili zobenoj kaši.

Kajenski papar

Osušeno sjeme kajanske čili paprike.

Okus: peckavo vatren s blagom dimljenom notom.

Zašto je zdrav: kapsaicin, fitokemikalija koju sadrži, povećava inzulinsku osjetljivost, što smanjuje rizik za razvoj dijabetesa.

Što s njim: dodajte ga u recepte za čokoladne slastice, razne kaše, kajganu i omlet, jela od riže ili pospite njime varivo od boba.

Čili prah

Osušeni i mljeveni plodovi različitih tropskih vrsta paprike pomiješani s drugim začinima, poput mljevenog češnjaka i kumina.

Okus: peckavo ljuti okus, koji se može kretati od nešto blaže do opako žareće varijante.

Zašto je zdrav: umanjuje osjećaj gladi, što doprinosi manjem unosu kalorija.

Što s njim: pospite po još vrućim kokicama.

Kineska mješavina začina

Naziva se još i 5 mirisa, a riječ je o mješavini papra, klinčića, zvjezdanog anisa, cimeta i komorača.

Okus: kombinacija slatkastog, peckavog, gorkog, slanog i kiselog.

Zašto je zdrav: obiluje antioksidansima koji jačaju obrambeni sustav i sprečavaju razvoj mnogih bolesti te usporavaju proces starenja.

Što s njim: bilo koju vrstu mesa po vlastitom okusu skuhajte u mješavini juhe od povrća, sezamova ulja, soja umaka i kineske mješavine začina.

Cimet

Osušena unutrašnja kora tankih grančica maloga zimzelenog drva nalik lovoru, porijeklom iz Indije i Sri Lanke.

* Okus: topao i blago slatkasti.

* Zašto je zdrav: tvari koje sadrži snižavaju razinu šećera u krvi, kao i razinu masti i lošeg kolesterola, imaju fungicidno djelovanje i pomažu kod slabe probave.

* Što s njim: na tost od integralnih žitarica stavite malo meda ili lanenog ulja i zatim pospite cimetom.

Korijander

Osušene sjemenke biljke cilantro.

Okus: blagi, s notama koje blago podsjećaju na aromu limuna.

Zašto je zdrav: ima blago sedirajući učinak te ublažava probleme nesanice i smanjuje tjeskobu.

Što s njim: cijele sjemenke dodajte u lim u kojem pečete pile, pospite njima voćni biskvit ili biftek, a možete ih upotrijebiti i da obogatite curry.

Kumin

Sjemenka mediteranske biljke nalik peršinu.

Okus: aromatičan, opor i prodoran, pomalo nalik na lješnjak obogaćen aromom papra.

Zašto je zdrav: poboljšava probavu i povećava razinu energije u organizmu budući da sadrži više željeza od bilo koje druge vrste začina.

Što s njim: pospite po jelima od janjetine ili lososa ili pak dodajte sjemenke u vodu u kojoj kuhate povrće.

Curry

Mješavina kurkume, kumina, čili praha, cimeta i korijandra.

Okus: od slatkastog do žareće peckavog.

Zašto je zdrav: antioksidansi koje sadrži mogu smanjiti nakupljanje masnoća u žilama te tako spriječiti razvoj srčanih bolesti.

Što s njim: pospite ga po umućenim prženim jajima ili salati od tunjevine ili pomiješajte s kokosovim mlijekom i u toj mješavini skuhajte dagnje.

Komorač

Osušene sjemenke istoimene dalmatinske biljke.

Okus: nalik onom gospine trave.

Zašto je zdrav: ako se žvače, osvježava dah, a koristan je i za sprečavanje nadutosti u trbuhu nakon preobilnog obroka.

Što s njim: pomiješajte ga s maslinovim uljem, balzamičkim octom, medom i senfom te pripremljenom mješavinom prelijte salatu.

Garam Masala

Najčešće je riječ o mješavini kardamoma, cimeta, crnog papra i klinčića.

Okus: topao i blago dimljen.

Zašto je zdrav: sadrži turbo dozu antioksidansa iz sva četiri začina.

Što s njim: pospite po jelima od kukuruza ili po kokicama ili pak pecite pile 30 minuta u pećnici zagrijanoj na 200 stupnjeva i zatim ga pospite mješavinom ovog začina i morske soli.

Đumbir u prahu

Osušeni i mljeveni korijen đumbira.

Okus: ljutkasto-slatkasti s aromom koja blago podsjeća na drvo.

Zašto je zdrav: sadrži tvari protuupalnog djelovanja koje mogu ublažiti bol u mišićima nakon intenzivne tjelovježbe.

Što s njim: pomiješajte ga s medom i zagrijte u tavi na plamenu kako biste dobili ukusnu glazuru za povrće. Možete ga dodati i u čaj.

Gorušica

Mljevene sjemenke istoimene biljke.

Okus: od blagog do tako prodornog da gotovo djeluje pročišćavajuće na sinuse. Žuti senf manje je žareći od smeđe i crne varijante.

Zašto je zdrav: obiluje selenom koji je poželjan kao zaštita od raka kože.

Što s njim: prepržite sjemenke gorušice i zatim ih dodajte kuhanom zelju ili nekom drugom varivu.

Muškatni oraščić

Osušene sjemenke biljke nalik marelici, porijeklom iz tropskih područja.

Okus: slatkast, pulsirajući.

Zašto je zdrav: sadrži miristicin, tvar koja pomaže u ublažavanju infekcija.

Što s njim: on je obično onaj tajni sastojak koji jelima od riže daje čaroban okus, a jednako se dobro uklapa i u jela, kao što su kremaste juhe, kuhani špinat, brokula ili razni slani drobljenci i omleti.

Paprika

Mljevena osušena blaga paprika.

Okus: od gorkasto-slatkog preko toplog i blago dimljenog do žareće peckavog.

Zašto je zdrava: bogata je vitaminom A, koji je neophodan za zdrav vid i kosti, pravilan rast te za funkcioniranje obrambenog sustava.

Što s njim: dekorirajte jela od rakova i morskih plodova ili začinite razna jela od jaja. Pospite po sendviču sa sirom zapečenom pod grilom.

Šafran

Kao začin dobiva se iz vrška tučka cvijeta iz porodice ljiljana.

Okus: jedan od najukusnijih začina, blago gorkastog okusa.

Zašto je zdrav: neka su istraživanja pokazala da može ublažiti simptome PMS-a.

Što s njim: prstohvat šafrana umiješajte u pileću juhu ili ga pospite po kuhanoj ili pečenoj ribi.

Zvjezdasti anis

Osušeni zvjezdasti plod biljke porijeklom iz Azije.

Okus: intenzivan, vrlo sladak, malo podsjeća na gospinu travu.

Zašto je zdrav: sadrži anetol, ulje koje ima antivirusna svojstva.

Što s njim: dodajte cijelu sjemenku u čaj, juhu, umak ili marinadu kako biste im obogatili okus. Možete ga i samljeti i njime natrljati meso pripremljeno za pečenje ili prženje.

Kurkuma

Osušeni korijen tropske biljke.

Okus: gorak i blago drvenastih nota.

Zašto je zdrav: kurkumin, tvar koju sadrži, uništava masne stanice te pomaže topljenju masnih naslaga na području trbuha.

Što s njim: dodajte prstohvat u jela pripremljena od jaja ili u vodu u kojoj ćete kuhati rižu, tjesteninu ili palentu.

Vanilija

Mahune jedne vrste orhideje koja daje plodove.

Okus: bogat, blago slatkast.

Zašto je zdrav: istraživanja su pokazala da vanilin, aktivna tvar koju sadrži vanilija, uništava stanice raka.

Što s njim: cijele mahune možete upotrijebiti da obogatite okus marinadama ili čili prahu, a možete ih ostaviti nekoliko dana u staklenki sa šećerom te zatim aromatizirani šećer koristite za pripremu raznih slastica.

Izdvajamo