OVISNOSTI

Ugasite svoju posljednju cigaretu

Arhiva

Sa svakim dimom cigarete u tijelo se unosi 4000 raznih kemikalija, od kojih je tristotinjak pouzdano kancerogeno

- Znaš, i dandanas mi se dogodi da sanjam kako pijem kavu i s užitkom uvlačim dim prve jutarnje cigarete. Kakav me neopisiv osjećaj zadovoljstva i sreće tada obuzme! – priča mi prijateljica koja se prije tri godine ostavila pušenja pomoću akupunkture i nakon toga nije više zapalila niti jednu. Ne znam kakav je to osjećaj, ali ne pokušavam uopće imati razumijevanja za pušače kad znam da na svijetu svake godine od zdravstvenih posljedica uzrokovanih pušenjem umire pet milijuna ljudi, više od 13.000 dnevno. Ne dogode li se neke drastične promjene u populariziranju prestanka pušenja, procjenjuje se da će do 2030. godine zbog posljedica pušenja umirati osam milijuna ljudi godišnje! Na temelju te spoznaje u razvijenim zemljama broj pušača se smanjuje, no u Hrvatskoj je pušenje i dalje velik javnozdravstveni problem koji zahtijeva pažnju.

300 kancerogenih kemikalija

Procjenjuje se da u Hrvatskoj od posljedica pušenja godišnje umire oko 14.000 ljudi, što znači da Hrvatska svake godine gubi jedan grad veličine Makarske. Sa svakim dimom cigarete u tijelo se unosi 4000 raznih kemikalija, od kojih je tristotinjak pouzdano kancerogeno. Trovanju je najizloženiji dišni sustav, ali nema zapravo ni jednog organa ili sustava organa koji je pošteđen negativnog utjecaja duhanskog dima. Nakon malignih, kardiovaskularne bolesti druge su na ljestvici smrtnosti od pušenja. Treće su cerebrovaskularne bolesti. Zvuči li zastrašujuće? Da, i to s razlogom.

- Samo od karcinoma pluća, čiji je izravan uzročnik pušenje, godišnje u Hrvatskoj umire više od dvije tisuće ljudi. Oko 20 posto pušača obolijeva od KOPB-a (kronične opstruktivne plućne bolesti), zbog izravnog kemijskog djelovanja duhana na strukturu pluća. Bolest je progresivna, bolesnici u prosjeku žive samo pet godina nakon njezine pojave, lijekovi u kasnijoj fazi više ne pomažu. Pedeset posto ljudi koji puše tri kutije cigareta dnevno nakon pedesete godine života obolijevaju od karcinoma pluća - govori prim. dr. sc. Ivan Čučević, specijalist za plućne bolesti.

Nema organa u tijelu koji nije pogođen lošim efektima pušenja, s tim da se rizici izazvani pušenjem progresivno povećavaju s brojem popušenih cigareta. Onaj tko puši 20 cigareta dnevno nije dvostruko ugroženiji od onoga koji puši deset, već četiri puta više. Tko puši 30 cigareta, ugroženiji je osam puta više itd.

Nikotin je legalizirana droga

Unatoč alarmantnim podacima, pušačima je teško prestati pušiti. Malo tko se ponosi time što puši. Čak 80 posto pušača željelo bi prestati ili su to pokušali barem jednom u životu, samo je 20 posto onih koji o tome ne razmišljaju. Pokušavaju na razne načine, prestaju kupovati šteke i kupuju samo pojedinačne kutije, ograničavaju se na to da će pušiti samo u određenom prostoru, pokušavaju postupno smanjivati broj cigareta, koriste razne nadomjesne nikotinske pripravke i slično. U jednom trenutku i prestanu, ali onda opet propuše.

Začarani krug

Mnogi se u tom začaranom krugu prestanka i ponovnog vraćanja cigareti vrte dvadesetak i više godina. Zašto? Zato što pušenje nije tek nezdrava navika - ono je ovisnost.

Nikotin je legalizirana droga, odgovorna za razvoj ovisnosti. On ima snažno farmakološko djelovanje i dolazi u mozak samo sedam sekundi nakon udisanja duhanskog dima. U mozgu se veže na nikotinske acetilholinske receptore, čime dolazi do otpuštanja određenih neurotransmitera, među njima i dopamina koji djeluje na raspoloženje. Dakle, efekt nikotina postiže se vrlo brzo i pušači, nakon što zapale cigaretu, osjećaj ugode dobivaju gotovo u trenutku. Nikotin je, međutim, opasan poput drugih opasnih droga jer sve one djeluju preko istog sustava u mozgu. S vremenom tolerancija organizma raste i kad se prekine uzimanje, javljaju se neugodne smetnje. Manifestiraju se nekoliko sati nakon prestanka pušenja.

Apstinencijski sindrom

Apstinencijske smetnje najčešća su prepreka ljudima da ustraju u odluci o prestanku pušenja. Bez cigareta ne osjeća se dobro i taj neugodan osjećaj pušač zatomi paljenjem nove cigarete. Razvija se osjećaj nemira, dolazi do smetnji u koncentraciji, nervoze, ljutnje.

Samopouzdanje je najbolja prevencija

Djetetu je teško odbiti ono što od njega traži društvo, čak i kad smatra da to nije u redu. Stoga je važno odgajati djecu tako da im se gradi samopouzdanje. Izgradnja samopouzdanja najbolja je prevencija razvoja svih ovisnosti. Odgajajte dijete tako da bude svjesno svih opasnosti pušenja i ne dopustite da, ako ste već vi pušač, i ono postane ovisno.

Tri bitke bivšeg pušača

Kad osoba prestane pušiti, istodobno mora voditi tri bitke:

1. Mora promijeniti čvrsto ustaljenu naviku. Pušač jednu cigaretu prinosi ustima desetak i više puta, a ako puši u prosjeku 20 do 30 cigareta dnevno, znači da gotovo 400 puta dnevno čini identične kretnje, koje su mu postale potreba. Navike stječemo, ali ih možemo i mijenjati.

2. Mora se riješiti metaboličke ovisnosti o nikotinu, što se može ublažiti pomoću lijekova.

3. Mora se riješiti psihološke ovisnosti, koja je najteža. Potrebno je razviti sposobnost suočavanja sa svim životnim problemima, bez cigarete u ruci.

Ne odvikavajte se s figom u džepu

Nema čarobnog štapića ni magične pilule koji će pušaču pomoći da cigareti zauvijek kaže zbogom. Za prestanak pušenja potrebna je prije svega čvrsta odluka, a kod teških ovisnika o cigareti za olakšavanje apstinencijske krize potrebni su i dodatni poticaji, poput specijalnih guma za žvakanje, hipnoze ili određenih lijekova.

- Najvažnije su motivacija, čvrsta želja da se prestane pušiti. Počnete li se odvikavati s figom u džepu ili zato što vas je netko na to nagovorio, a niste sigurni da to stvarno želite, unaprijed ste se osudili na neuspjeh. Neće vam pomoći nikakvi nadomjesni pripravci ni lijekovi. Bez čvrste osobne odluke odvikavanje pomoću drugih metoda - medicinskih pripravaka, nadomjesnih flastera, lijekova, žvakaćih guma – donosi porazne rezultate.

Čvrsta odluka je presudna

Dobar motivator može biti i strah. Nisu rijetki slučajevi da su pušači istog trenutka prestali pušiti kada su saznali da boluju od karcinoma pluća ili neke druge bolesti, a da nakon toga nisu imali nikakvih apstinencijskih smetnji. Treba, međutim, prestati pušiti dok ste zdravi, a ne kad ste već zdravstveno ugroženi.

- Razmislite o tome što želite, razmislite o tome da vam neće više smrdjeti iz usta, da vas neće boljeti glava, da nećete imati žute prste, žute zube, sivu, naboranu kožu i da se, što je najvažnije, zbog cigarete nećete razboljeti – kaže dr. Čučević.

Novi stil života

- Prestati pušiti ne znači samo baciti cigaretu već i promijeniti stil života. Želite li doista postati nepušač, morate potpuno promijeniti navike, životni ritam, ako treba - čak i prijatelje. S promjenom stila života otpada i strah od debljanja - smatra dr. Čučević. Primjerice, ako vi prestanete pušiti, a vaš bračni partner puši i dalje, blizina cigarete automatski će vas privlačiti i teže ćete ostati dosljedni u svojoj odluci. Nagovorite, dakle, i partnera, ili drugu blisku osobu, da zajedno s vama prestane pušiti.

Ne odustajte olako

Nipošto ne posustajte ako niste uspjeli u prvom pokušaju odvikavanja. Procjenjuje se da je tek svakom desetom pušaču odvikavanje uspjelo otprve. Većini uspijeva tek iz trećeg ili četvrtog pokušaja. Ako se navika recidivira, ne treba to shvatiti kao poraz i neuspjeh, već se mora pokušati ponovno.

Mnogim bivšim strastvenim pušačima događa se - godinama nakon što su prestali pušiti - da i dalje razmišljaju o osjećaju uvlačenja duhanskog dima, osjećaju paljenja prve jutarnje cigarete. Kad jednom prestanete pušiti, ne razmišljajte više o cigareti. Pomaže i kad se počne razmišljati o financijskom aspektu. U jednoj godini prosječni pušač popuši više od jedne prosječne hrvatske plaće. S ušteđenim novcem priuštite si putovanje ili kupite nešto što već dugo želite. Imajte na umu - ostanite nepušač do kraja života jer pušenje čovjeku oduzima slobodu, ljepotu, novac i zdravlje.

Programi odvikavanja od pušenja

Ovisnost je kompleksna stvar i traži kompleksan pristup. Nekome će trebati kratka priprema da se integrira u redovite terapijske postupke, nekome dulja. Kao prvo, svakoga treba pitati za njegove pušačke navike i procijeniti njegovu spremnost za odvikavanje. Prestanak pušenja nije događaj, već proces u kojem osobu treba pratiti.

Taj proces sastoji se od 5P, a to je: pitati svakog pacijenta za njegovu pušačku naviku, posavjetovati ga, procijeniti njegovu spremnost za prestanak, pomoći mu u tom prestanku i pratiti njegovu apstinenciju.

Nikotinske gume i flasteri

Nikotinska guma za žvakanje može se kupiti u ljekarnama u pakiranju od 15, 30 ili 105 komada. S obzirom na to da sadrži male količine nikotina, pomaže u svladavanju apstinencijske krize. Žvače se svaki put kad se osjeti želja za cigaretom.

Nikotinski flasteri koriste se tako da se zalijepe na nadlakticu te se nikotin lagano otpušta kroz kožu tijekom 24 sata i na taj način ublažava želju za cigaretom. Nakon što prestane djelovanje, potrebno je zalijepiti novi flaster. Dostupni su u ljekarnama u jačini od 7 mg ili 15 mg, a koji odabrati, ovisi o stupnju pušačke ovisnosti.

E-cigareta

Elektronska cigareta ne sadrži ni duhan ni katran, a izrađena je sofisticiranom mikrotehnologijom. E-cigareta pruža isto zadovoljstvo kao pušenje. Još se vode rasprave koliko šteti zdravlju.

Biorezonanca

Zanimljiva metoda za koju se odlučuje sve veći broj pušača, a djeluje tako da određenom frekvencijom blokira bioreceptore za nikotin. Sastojci cigareta prepoznaju se u organizmu kao alergeni pa se intenzivno razgrađuju i uklanjaju. Želja za nikotinom se nakon tretmana smanjuje, a sve prati i antistresni tretman koji će smanjiti krizu i nervozu.

Mezoterapija

Kod tretmana mezoterapijom primjenjuju se homeopatski pripravci koji se pomoću posebnog medicinskog pištolja apliciraju u određene točke na uhu. Ta sredstva izazivaju promjenu u okusu cigarete, poznati okus dima u ustima nije više isti, pa ni cigareta pušačima više ne predstavlja zadovoljstvo. Naravno, ni mezoterapija nije čudotvorna, djelotvorna je ako kod pušača postoji motivacija za odvikavanje. Oko 85 posto dugogodišnjih pušača prestalo je pušiti nakon samo jednog desetominutnog tretmana mezoterapijom.

Akupunktura

Akupunkturnim tretmanima smanjuje se želja za nikotinom, a ujedno se postiže i umirujući efekt kod pacijenta. Stimuliraju se točke pluća, homeostaze, vitaliteta itd. Učinkovitost odvikavanja od pušenja ovisi, kao i uvijek, o volji i motivaciji pacijenta.

- Postoje dvije metode u akupunkturi. Jedna je ušna akupunktura: stavljaju se trajne iglice u obje uške i mijenjaju jednom tjedno tijekom pet tjedana. Druga metoda je kombinacija tjelesne i ušne akupunkture: prvi tjedan se svakodnevno dolazi na tjelesnu (lasersku, bezbolnu) akupunkturu, po mogućnosti u jutarnjim satima, a iduća četiri tjedna nose se trajne ušne iglice. Obje metode su učinkovite, a koju će pacijent odabrati, ovisi o njegovoj motivaciji i dužini pušačkog staža. Ova se metoda primjenjuje u Centru akupunkture i homeopatije u Zagrebu.

BioG Chip Chard

Reklamira se kao neutralizator štetnosti cigareta koji, ako se drži u kutiji s cigaretama, neutralizira štetno djelovanje nikotina, katrana i ostalih kancerogenih i toksičnih spojeva tako da dim cigarete postaje bezopasan i za pušača i za one u njegovoj okolini. Osim toga, proizvođači je reklamiraju i kao učinkovitu pomoć za odvikavanje od pušenja. Nakon 2 do 3 mjeseca pušenja cigareta pod djelovanjem BioG kartice navodno se bez problema i vrlo lako prestaje pušiti jer u tijelu više nema toliko nikotina i ovisnost je znatno smanjenja pa nema apstinencijske krize.

Pušenje u brojkama

• U Hrvatskoj svaka treća osoba puši, što nas po konzumaciji cigareta svrstava u sam svjetski vrh; prosječni hrvatski pušač popuši 20 do 30 cigareta dnevno.

• Znanstveno je dokazano da jedna cigareta skraćuje život osam minuta; dakle, osobi koja puši 30 cigareta dnevno dan je četiri sata kraći.

• Tri minute traje jaka želja za cigaretom, nikada dulje, a može se suzbiti na razne načine: operite zube, prošetajte, istuširajte se, popijte čašu vode, pojedite jabuku.

• Od 1000 odraslih muških pušača jedan umire u nasilnim obračunima, šest u prometnim nesrećama, a 250 ubija duhan kroz razne patološke pojave.

Izdvajamo